måndag 25 januari 2016

Inför Kyndelsmässodagen (Jungfru Marie Kyrkogångsdag) 2016 - Uppenbarelsens ljus



Du Herrens tjänare!

File:Meister der Pollinger Tafeln 001.jpg


INLEDNING
  
Kyndelsmässodagen är julkretsens sista stora festdag (ibland kallad "lillejul") och betyder egentligen "Ljusmässodagen". Ljuset är dagens symbol - egentligen en symbol för Jesus, som sa: "Jag är världens ljus", men som också sa till sina lärjungar: "Ni är världens ljus."

Dagen har också i svensk tradition kallats "Jungfru Marie kyrkogångsdag", eftersom den handlar om hur Josef och Maria bar fram Jesus i templet när han var 40 dagar gammal ("tempelgångsdag" hade alltså varit en adekvatare och mindre etnocentrisk benämning - å andra sidan har våra kyrkor ofta kallats "tempel" i svenskkyrklig tradition).

Liturgisk färg är vit, altarljusen sex, eftersom Kyndelsmässodagen är en riktig Kristusfest. Altarblommorna är vita, röda och blå (blått är Marias färg). Julseriens musik används - och dagen firas nuförtiden som en särskild "Kyrkomusikens dag".

I en del församlingar låter man adventsljusstakar och andra "juleljus" stå kvar i fönstren på församlingshem och liknande fram till Kyndelsmässodagen. Men julen varar ju ej till påska, och efter Kyndelsmässodagen är det i allmänhet (fast inte om påsken är mycket sen!) dags att konstatera: "Däremellan kommer fastan." Så om julen inte har städats ut vid Knut (Tjugondedag Jul) är det väl dags nu på Fyrtiondedagen, även om Lina Sandell i en sång påminner om att när vi vilar hos Jesus, "då har vi jul i fastan / och mitt i vintern vår".


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 138
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Malaki 3:1-4 - om förbundets budbärare
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EPISTEL
Första Timoteusbrevet 6:13-16 - om att hålla sitt uppdrag obefläckat och klanderfritt
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EVANGELIUM
Lukasevangeliet 2:22-40 - om hur Jesus bärs fram i templet
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

Läs Martin Luthers predikan i Huspostillan!
Läs Lars Linderots predikan i hans Högmässopredikningar (om du vågar!).
Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan! Och i Himmelskt söndagsgodis!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket! Alt. familjegudstjänst 1. Alt. familjegudstjänst 2.

Alt. predikotext Johannesevangeliet 1:14-18 - om Ordet som blev kött
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket!



PSALMER OCH SÅNGER PÅ KYNDELSMÄSSODAGEN

Brist ut, min själ, i lovsångsljud (SvPs1986 nr 12)
Vänligt över jorden glänser (SvPs1986 nr 34)
Kristus är världens ljus (SvPs1986 nr 37)
Världens Frälsare kom här (SvPs1986 nr 112)
Gud av Gud Fader (SvPs1986 nr 122:2-5)
Nu segrar alla trognas hopp (SvPs1986 nr 132)
Ljus som liv åt världen gav (SvPs1986 nr 331)
Guds härlighet oss styrka ger (SvPs1986 nr 332)
Kristus, Konung som hör hemma (SvPs1986 nr 348)
Du morgonstjärna, mild och ren (SvPs1986 nr 478, jfr Stora Nätpsalmboken 356)
Jungfru Maria, jungfru Maria (SvPs1986 nr 479)
Ljus av ljus, o morgonstjärna (SvPs1986 nr 488:1-2)
Hur härligt vittna land och sjö (SvPs1986 nr 518, jfr Stora Nätpsalmboken 466)
Varför gick vi bort att söka (SvPs1986 nr 531)
Gud bor i ett ljus (SvPs1986 nr 605)
Skydda oss, Herre, medan vi vakar (SvPs1986 nr 677)
Lova Herren, min själ (SvPs1986 nr 684)
Barn och stjärnor föds i mörkret (SvPs1986/2003 nr 744)
Store Gud, ditt namn ske pris (Stora Nätpsalmboken nr 7)
Var min vision och mitt hjärtas regent (Stora Nätpsalmboken nr 35)
Nu får din tjänare i frid (Stora Nätpsalmboken nr 353)
Följ Maria till Guds stad (Stora Nätpsalmboken nr 354)
O du som till ditt tempel kom (Stora Nätpsalmboken nr 355)
Du som är morgonrodnadens klarhet (Stora Nätpsalmboken nr 378)
Låt oss vandra i ljuset liksom han är ljus (Stora Nätpsalmboken nr 568)
Vi ska vandra i Guds kärleks ljus (Stora Nätpsalmboken nr 826)
Tio kyrkogångare (Kyrksång/Sionstoner)
Lys på mej (Missionsmusik)






TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

* Det passar bra med en dopfest idag för barnen som under året "burits fram i templet" och för dem som - gärna! - blir döpta just idag. Förbön för alla under året födda barn passar också bra.

* Man kan visa och tala om olika slags ljus - och olika faser i livet och året - den här dagen: dopljus, adventsljus, lucialjus, gravljus et c. Och även om vi inte praktiserar någon direkt "ljusvälsignelse" - sånt som Luther närmast fnyser åt i Kyrkopostillan! - så kan varje gudstjänstdeltagare gärna i enlighet med gammal tradition få ett litet andaktsljus med sej hem denna dag.

* Eftersom det är kyrkomusikens dag kan kyrkokören gärna medverka och/eller kantorn förbereda ett extra maffigt postludium! Ev. orgelvisning? "Kommenterad" högmässa passar också bra idag - särskilt om kommentarerna fokuserar musikinslagen.

* Eftersom dagen även kallas "Jungfru Marie Kyrkogångsdag" kan även kyrkogångarens höga ämbete aktualiseras, jfr Hebréerbrevet 10:25. Vilken tjänst gör vi varandra genom att sluta upp i söndagsgudstjänsten? Och vilken otjänst gjorde kyrkogångsplikten under gångna sekler (som barnaföderskor befriades ifrån fram till "kyrktagningen" efter en dryg månad)? Jfr USA...

* Man kan gärna sjunga "Nu är det jul igen" med barnen vid kyrkkaffet, knyta an till julen, hjälpas åt att upptäcka ev. kvarvarande julsaker samt berätta lite extra om kyrkoåret och det som väntar: Fastlagen och fastan. Fastlagssöndagen bör ö.h.t. få lite extra "reklam" den här gången, när två "storkyrkhelger" följer på varandra.

* Man kan på denna "Mariadag" berätta om idén bakom Rosenkransen - om Jesus´ liv sett genom mor Marias ögon: de Glädjerika, Smärterika och Ärorika mysterierna, samt Ljusets och livets mysterier. Vad gäller "de ärorika mysterierna" kan man istället för Marie kroppsliga himmelsfärd (som är obestyrkt i Skriften) tänka på varje kristens hädanfärd, och istället för - eller tillsammans med - Marie kröning kan man tänka på Brudens, hela Kyrkans kröning vid Jesus´ återkomst. Istället för att be Ave Maria kan man erinra sej ängeln Gabriels och Elisabets hälsningar och be Jesusbönen. Men Herrens bön och Gloria Patri är det ju gott att be ograverade mellan varje "mysterium", medan Fatimabönen endast må användas i reformerad version, t.ex.: "O min Jesus, förlåt oss alla våra synder. Bevara oss från helvetets eld och led oss alla till himmelen genom din barmhärtighet." Själva de heliga mysterierna är förvisso väl värda att begrunda dagligen - i den världsvida kyrkans gemenskap.


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN


* Vad innebär det att Gud är "ljus"? Vad får vi för associationer och hur förklaras det i Bibeln? Hur ser sambandet ut mellan att Kristus är världens ljus och att vi enligt honom själv är världens ljus?

* På vilket sätt är Josef och Maria våra och hela församlingens förebilder i det som sker denna dag? Vad kan vi och inte minst de äldre i församlingen få betyda för varandra och Kristi kyrka med Simeon och Hanna som förebilder? Och hur kan vi alla en dag "gå hem i frid"?

* Hur har barnen det i våra kyrkor idag? Tar vi med dem? Är de välkomna? På vilka sätt bör gudstjänsten anpassas resp. inte anpassas för de yngre åldrarna (eller för de äldre)? Hur kan både de och vi få uppleva varje söndag som Herrens dag, som en ljusfest, en uppståndelsefest?

* Hur ska renhetsföreskrifterna och offren i templet tolkas i Nya Testamentets ljus? Handlar det bara om föråldrade och obegripliga judiska seder? Eller möter vi också här ett gudomligt budskap om synd och försoning som - trots offrens och GT-reglernas upphörande - gäller genom alla tider?

* Hur kan Josef och Maria lugnt gå till templet med Jesus efter 40 dagar? Har de inte redan flytt till Egypten? Läs prosten Brogrens upplysande essä om Ärkebiskopens bibelkunskaper.

* Använder vi längre Simeons lovsång ("Nunc dimittis") som kvällsbön, som otaliga generationer kristna gjort världen över? Vad betyder det att få sjunga/bedja den vid dagens och livets "Completorium"?


BÖNER

* Introitus: Vi tänker, o Gud, på din nåd och härlighet, när vi står i ditt tempel. Såsom ditt namn, o Gud, så når ditt lov intill jordens ändar; din högra hand är full av rättfärdighet. Stor är Herren och högt lovad, i vår Guds stad, på sitt heliga berg. Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande. Såsom det var av begynnelsen, nu är och skall vara, från evighet till evighet. Amen.

* O allsmäktige, evige Gud, vars enfödde Son denna dag vart framburen inför dej i templet! Giv oss, som genom honom blivit dina barn, ett rent hjärta, så att vi alltid i trygghet och i visshet om ditt välbehag kan komma inför ditt heliga ansikte. Genom samme din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* O Herre Gud, himmelske Fader, du som har skänkt oss din Son till Frälsare, för att han skulle vara ett ljus för hedningarna och ge härlighet åt sitt folk Israel. Vi ber dej: Låt ditt ljus lysa i denna mörka värld. Ge våra skumma ögon syn, så att vi i denne din Son ser din nåd uppenbarad och hos honom finner hjälp mot fördärvets makter, till dess vi, frälsta från allt ont, får fara hädan i frid, såsom du har lovat i ditt ord. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats:


* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Må så Gud, efter sin rikedom, på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Efter Fil. 4:19-20 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Jag uppmanar er inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus, som under Pontius Pilatus vittnade med den rätta bekännelsen: håll ert uppdrag obefläckat och klanderfritt till vår herre Jesu Kristi ankomst, som den salige och ende härskaren skall låta oss uppleva när tiden är inne, han som är alla konungars konung och alla herrars herre, som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran och den eviga makten. Amen. (1 Tim. 6:13-16 B2000).

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


torsdag 21 januari 2016

Inför Septuagesima 2016 - Nåd och tjänst



Du Herrens tjänare!

File:Robert Young Vineyards.jpg


INLEDNING

Genom en av kyrkoårets många "nycker" börjar förfastan denna gång (precis som för tre år sedan!) redan före julseriens avslutning vid Kyndelsmässodagen. Vid Septuagesima - som betyder "sjuttionde" och infaller under sjunde dekaden före påskdagen - börjar nedräkningen mot påsken (Sexagesima utgår i år till förmån för Kyndelsmässodagen) och att vid "skarven" mellan jul och påsk påminnas om "Guds oförskyllda nåd" (som temat löd före 1983 års evangeliebok) passar egentligen alldeles utmärkt.

Söndagens tema är nuförtiden "Nåd och tjänst", vilket också har sina goda skäl. Som Luther påpekade: "Tron allena rättfärdiggör, men den sanna tron är aldrig allena" - underförstått: bär frukt i goda gärningar. Och även tjänsten är nåd: "Det är en nåd att få vara med", som frikyrkomannen Paul Peter Waldenström (1838-1917) brukade säga.

Liturgisk färg blå eller violett enligt svensk förfastetradition (grön enligt allmänkyrklig tradition), altarljus två, altarblommor blå eller violetta. Om man inte just i år när påsken infaller redan i mars betraktar söndagen som en del av julperioden (som kantor börjar jag ju inte med fasteseriens musik redan i januari; den s.k. "allmänna serien" är anbefalld denna dag).


TEXTER

PSALTARPSALM
Psalt. 25:4-11 - om att Herren ska lära oss sina vägar, jfr SvPs1986 nr 656 "Visa mig, Herre, din väg"
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jona 3:10-4:11 - om den märklige missionären Jona, jfr Du som fått allting för intet av Herren
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EPISTEL
Filipperbrevet 1:3-11 - om att han som har börjat ett gott verk hos oss också ska fullborda det
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EVANGELIUM
Lukasevangeliet 17:7-10 - om att vi i den allra flitigaste tjänst bara gör det vi är skyldiga att göra
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan! Och i Himmelskt söndagsgodis!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket! Och en till (om Jona, mest en återberättelse; kanske lika bra att läsa hela profetboken som predikan).

File:Nathan Söderblom gravhäll.jpg




PSALMER OCH SÅNGER PÅ SEPTUAGESIMA

Så älskade Gud världen all (SvPs1986 nr 28) 
Jesus är min vän den bäste (SvPs1986 nr 43)
O, giv mig tusen tungors ljud (SvPs1986 nr 44) 
Vi till ditt altarbord bär fram (SvPs1986 nr 73)
Våga vara den du i Kristus är (SvPs1986 nr 87)
Du skänker oss ett nådens år (SvPs1986 nr 91:3-5)
Kärlek av höjden (SvPs1986 nr 92)
Ditt verk är stort, men jag är svag (SvPs1986 nr 95)
Öppna mig för din kärlek (SvPs1986 nr 96)
Jesus är ute och söker (SvPs1986 nr 225)
Klippa, du som brast för mig (SvPs1986 nr 230)
Oändlig nåd mig Herren gav (SvPs1986 nr 231) 
Sänd av himlens sol en strimma (SvPs1986 nr 291)
Ljus som liv åt världen gav (SvPs1986 nr 331) 
Vår Gud, till dig du skapat oss (SvPs1986 nr 337) 
Nämn mig Jesus, han är livet (SvPs1986 nr 356)
Visa mig, Herre, din väg (SvPs1986 nr 656)
Äran är din (Stora Nätpsalmboken nr 3)
Jag älskar dej, Jesus (Stora Nätpsalmboken nr 12) 
Vi måste gå när Guds Ande sagt "Gå!" (Stora Nätpsalmboken nr 129) 
Du, Herre, har kallat mej, glad vill jag gå (Stora Nätpsalmboken nr 218) 
Tack, käre Far, för än en natt (Stora Nätpsalmboken nr 386)
Nåden, nåden den är fri (Stora Nätpsalmboken nr 520)
Andens fattigdom (Stora Nätpsalmboken nr 553)
Guds underbara nåd mot mej (Stora Nätpsalmboken nr 589)
* Gud har oss skapat, det är vår grund (Psalmer och Sånger)
Du som fått allting för intet av Herren (Fria psalmboken)
Nåd, idel nåd, o Fader, det är (Fria psalmboken)







TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

*  Anknyt till I) avslutningen på förra söndagens evangelieberättelse om den samariska kvinnan (som utgår i år)  II) första årgångens evangelietext, huvudtexten, för Septuagesima om arbeterna i vingården  III) hela söndagen Sexagesima och dess reformationstema Guds Ord, som utgår i år - men det är ju ändå Bibelns dag denna söndag! - till förmån för IV) Kyndelsmässodagen som vi absolut måste komma ihåg att göra lite (eller mycket) extra reklam för! Det är en storhelg, en festhelg och julens riktiga avslutning!

* Jfr sången "Om en orättvis Gud" i Psalmer i 2000-talet ("Gud måste vara orättvis - det är vårt enda hopp till sist"). Om vi får vad vi förtjänat, våra synders lön, är det ute med oss. (Jfr den gamla berättelsen om de livdömda, som diskuterade vem av dem som mest förtjänade att få sitta vid kungens bord). Men jfr också aposteln Johannes´ ord: "Om vi bekänner våra synder, så är Gud trofast och rättvis/rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet."

* Läs gärna hela Jona bok! Den är inte längre än att den kan läsas i sin helhet inom gudstjänstens ram, och den är väl så bra som alla fromma "återberättelser" av den. I stor utsträckning talar den också för sej själv, även om slutet lämnas "öppet". Hur reagerar den stingslige profeten Jona egentligen på det Gud säger? Läs gärna missionären Peter Fjellstedts kommentar! Och följande klassiska vers ur 1695 års psalmbok (309:13):

Se Nineve, den stora stad!
Den gjorde bot, som Jonas bad.
De en predikan hörde.
Men oss predikas år från år,
Gud ingen bättring av oss får.
Ack, synd, du tunga börda!

* Evangelietexten är extremt svår. Den bör egentligen läsas tillsammans med Lukasevangeliet 12:35-38, så att man verkligen förstår att Jesus själv är en annorlunda herre. Men Nathan Söderblom tog slutorden i texten till sin gravsten, sådana som han själv fått dem från sin far prästen en gång (se bild ovan).




SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* "Behöver Gud duktigt folk? Eller är det bara människor med problem som kan vara kristna?" (Ur Guldbrandzén/Modéus/Edström: Gudstjänst I, Origo 1992, s. 369)

* Hur kommer det sej att Jesus och Nya testamentet i övrigt verkar acceptera slavsamhället och t.o.m. likna Gud vid en slavägare? (För vidare diskussion jfr Svartvik Jesper: "Bibeltolkningens bakgator"). Jämför dagens text med första årgångens huvudtext och med den jesusberättelse som Lukas återgivit fem kapitel innan Lukasevangeliet 12:35-38 och som tycks ha en helt annan "sprängkraft". Vad säger de texterna oss - och vad säger dagens?

* Gillar Jesus Jantelagen? (Jfr Jamte-lagen och Jänte-lagen!). Vad är skillnaden mellan ett sunt självförtroende och att göra anspråk på att förtjäna saligheten?

* Hur upptäcker vi bäst behovet av nåd? Behövs det mer eller mindre förkunnelse av lagen och Guds domar i vår tid? Är det inte trots allt evangeliet som "smälter våra hjärtan"? Hur ska vi se på det här förhållandet?

* Diskutera det folkliga uttrycket "i elfte timmen". Liksom "bättre sent än aldrig". Jesus berättar om en som sökte arbetare ända fram till dagens slut. Betyder det att vissa inte blir kallade till Guds rike förrän på ålderns höst eller att kallelsen upprepas hela livet? Kan det bli för sent att svara på Guds kallelse?




BÖNER

* O Herre Gud, himmelske Fader, du som genom ditt heliga ord har kallat oss alla till arbetet i din vingård. Vi ber dej: Ge oss din helige Ande, så att vi arbetar troget i din tjänst, beflitar oss om ditt ord och din vilja och sätter hela vårt hopp endast till din nåd, som du har berett oss genom din son Jesus Kristus, för att vi ska få en evig salighet. Amen.

* [I samband med ev. tacksägelseringning]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi när vi ska skiljas från detta förgängliga livet må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.




LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

* Må så Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Efter Fil. 4:19-20 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Fridens Gud, som i kraft av ett evigt förbunds blod har fört fårens store herde, vår Herre Jesus Kristus, upp från de döda, han må fullkomna er i allt gott, så att ni gör hans vilja. Och må han verka i oss det som behagar honom, genom Jesus Kristus. Honom tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Hebr. 13:20-21, SFB)

* Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds nåd i dess många former. [---] Låt Gud förhärligas i allt detta genom Jesus Kristus. Hans är härligheten och makten i evigheters evighet, amen. (1 Petr. 4:9,11, B2000)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen. 

måndag 11 januari 2016

Inför Andra söndagen efter Trettondedagen 2016 - Livets källa


En lista över alla kyrkoårets sön- och helgdagar finns här!
Du Herrens tjänare!


File:BoschTheMarriageFeastAtCanajpg.jpg




INLEDNING

Denna söndag hade i 1942 års evangeliebok rubriken "Jesu närvaro helgar hemmet" och i 1983 års "Jesus visar sin härlighet". Bröllopet i Kana - Jesus´ första underverk - och Jesus´ samtal med den samariska kvinnan är liksom tidigare huvudtexter denna dag. Huvudtemat är Livets källa, Jesus själv, som till yttermera visso ännu visar sin härlighet och helgar hemmet; texterna ger stor anledning att också komma in på äktenskapet och våra hemförhållanden.

Den liturgiska färgen är normalt sett grön fr.o.m. denna söndag (den första efter Tjugondedag Knut då julen ska ut), altarljusen två och altarblommorna vita och röda. Men kör man jul fram till Kyndelsmäss - vilket dock försvåras i år av att förfastan ska in nästa söndag/Septuagesima! - kan färgen få fortsätta vara julvit. Symbolen är en krona ovanför ett kors eller en vattenkruka vid en brunn (hänsyftar på den samariska kvinnan som lät sin vattenkruka stå). Dagen är en "vanlig" enkel söndag, men vår bön får vara att Jesus visar sin härlighet nu likaväl som under julhögtiden.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 19:2-7 - om hur himlarna förkunnar Guds ära, jfr Runebergs psalm Himlars rymd sin konung ärar
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jesaja 55:1-4 - om att komma och få vatten, ja, vin och mjölk utan pengar
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EPISTEL
Uppenbarelseboken 22:16-17 - om att den som vill fritt ska få dricka av livets vatten, jfr bibelvisan Hör, Anden och bruden säger "kom!"
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EVANGELIUM
Johannesevangeliet 4:5-26 - om kvinnan vid Sykars brunn
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

Läs predikan av Bengt Pleijel i Sångpostillan!
Och i Himmelskt söndagsgodis!
Läs predikan av Yngve Kalin i Predikobiblioteket!
  



SÅNGER OCH PSALMER PÅ ANDRA SÖNDAGEN EFTER TRETTONDEDAGEN

Min Gud, när jag betänker (SvPs1986 nr 13)
Halleluja! Sjung om Jesus (SvPs1986 nr 15)
Kristus är världens ljus (SvPs1986 nr 37)
Låt mig få höra om Jesus (SvPs1986 nr 46)
Omkring ditt ord, o Jesus (SvPs1986 nr 65)
* Morgon mellan fjällen (SvPs1986 nr 179)
Som en härlig gudomskälla (SvPs1986 nr 235)
Guds källa har vatten tillfyllest (SvPs1986 nr 236)
Här en källa rinner (SvPs1986 nr 246)
Saliga visshet (SvPs1986 nr 259)
Välsigna, Herre, alla dem (SvPs1986 nr 294), jfr Välsignad vår gemenskap är (1986 års finl.sv. psb) och Välsignat är det hem förvisst (Stora Nätpsalmboken nr 776)
Guds härlighet oss styrka ger (SvPs1986 nr 332)
Länge, länge har mitt hjärta (SvPs1986 nr 349), 
jfr O hur länge skall mitt hjärta (Stora Nätpsalmboken nr 104)
Guds rådslut från begynnelsen (SvPs1986 nr 436)
Till möten och brunnar min kruka jag bär (SvPs1986 nr 437)
* Herre, till dig får jag komma (SvPs2003 nr 758)
I Kana stad ett bröllop stod (Stora Nätpsalmboken nr 109)
Om alla mina lemmar (Stora Nätpsalmboken nr 154)
Man och kvinna, Gud till pris (Stora Nätpsalmboken nr 196)
Hör, Anden och bruden säger kom (Stora Nätpsalmboken nr 523)
Vid Sykarsbrunnen Jesus satt (Stora Nätpsalmboken nr 525)






TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGEN

* Observera att den tänkta "följetongen" om den samariska kvinnan i år - precis som sist, för tre år sedan! - avbryts genom att påsken är så tidig och trettondedagstiden så kort! Nästa söndag blir det Septuagesima - och det kan därför finnas anledning att läsa hela Johannes 4 redan denna söndag. Det tycker jag vi kan ta oss tid med, även om många tycker att evangelietexten är lång nog som den är. Man får väl säga som den gamle predikanten efter textläsningen: "Ja, nu vill det till en synnerligt stor Guds nåd om jag ska kunna säga något bättre än detta.".

* De tre olika rubrikerna över söndagen i de tre senaste evangelieböckerna kan få bli stommen i dagens predikan: 1) Jesus är livets källa  2) Jesus visar sin härlighet  3) Jesus´ närvaro helgar hemmet

* När vi 1986 fick en så fin psalm till just denna evangelietext (Till möten och brunnar min kruka jag bär) är det väl skada och skam om vi inte använder den åtminstone vart tredje år, när den samariska kvinnan är på tapeten? Melodin är inte alls svår, och texten kan användas som underlag för predikan (jfr Bengt Pleijels "Sångpostilla"!). Alltså: använd psalmen och sjung den gärna både under och efter predikan!

* Johannes 4 består liksom Johannes 3 av ett djupgående samtal mellan Jesus och en enskild människa. I Joh. 3 är det en karl Jesus pratar med, i Joh. 4 en kvinna. I Joh. 3 sker samtalet mitt i natten, i Joh. 4 mitt på dagen. Finns det fler likheter/olikheter?

* Både "bröllopet i Kana-berättelsen" och "kvinnan vid Sykars brunn-berättelsen" innehåller dramatisk nerv och spännande dialoger. Dramatisering är alltså både tänkbar och tacksam.

* Konstnärer har ofta skildrat dessa berättelser, och exempel får gärna lyftas fram och betraktas denna söndag (glöm inte gamla söndagsskolplanscher om ni har några!). Här ser vi kvinnan vid Sykars brunn på en "altartavla" i Vallstakyrkan utanför Arbrå:

 Fondmålning: Jesus vid Sykars brunn






SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Samtala kring de tre mycket olika rubriker som de tre senaste evangelieböckerna haft över denna söndag. Hur återspeglas dagens texter i rubrikerna och vice versa?

* Vad innebär de "tecken" som Jesus gjorde (jfr Anders Sjöberg: Johannesevangeliets budskap)? Gör Jesus något "tecken" i andra årgångens text? I vilken mening? I vilken mening inte? (Jfr folkets omdöme om Johannes Döparen: "Visserligen gjorde Johannes inget tecken, men allt han sa om Jesus var sant.").

* Jesus tar en ovanlig väg när han inte följer Jordandalen utan går genom Samarien (OBS att "genvägen" mellan Jerusalem och Gennesaret förmodligen var en senväg p.g.a. bergigheten och att det inte bara behöver vara motvilja mot samarier som styrde övrigas vägval). Det bär rik frukt. Vilka vandringsmönster behöver vi som kyrka bryta för att komma i positiv kontakt med nya människor?

* Jesus är inte rädd för att tala klarspråk också om det som gör ont i våra liv, men han börjar med att be om en tjänst. Vad kan vi lära oss av det?

* Jesus använder det vanliga vattnet för att berätta om "det levande vattnet". Hur kan Svenska kyrkan bli bättre på att adressera andliga behov också bland biståndspositiva svenskar via sina (positiva) satsningar för rent vatten och utsäde till jordens folk?

* Nyomvända sägs ofta vara strålande evangelister. Vad kan det bero på? Hur ser vi det i dagens text? Jfr paulusorden "Genom hjärtats tro blir man rättfärdig och genom munnens bekännelse blir man frälst".

* Vad säger den här texten om förhållandet mellan man och kvinna i ett kristet sammanhang? (Och vad säger den inte?). Är Jesus "feminist"? På vilket sätt alt. på vilket sätt inte?).

* "Den samariska kvinnan" - jfr "den kananeiska kvinnan". Varför är de namnlösa? Visst hade vi gärna fått veta vad de hette?





BÖNER

* O Herre, vår Gud, himmelske Fader, vi prisar dej för din Sons evangelium som gör allting nytt, som renar våra hjärtan och samveten och som spränger syndens bojor. Vi ber dej: Låt honom, som med sin närvaro helgade bröllopet i Kana, alltjämt genom sitt ord vara våra hems daglige och omistlige gäst. Hjälp oss att inte svika vår trohetsplikt och förspilla hans gåva, utan genom honom bevaras, helgas och förnyas, och så leva vårt liv på jorden till din ära. Genom honom, Jesus Kristus, din Son, vår Herre. Amen.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.





LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

 * Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

 * Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

 * Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen. 


POSTLUDIUM

torsdag 7 januari 2016

Inför Första söndagen efter Trettondedagen 2016 - Jesu dop


En lista över alla kyrkoårets sön- och helgdagar finns här!
Du Herrens tjänare!







INLEDNING

Länge handlade i vår kyrka huvudtexten denna söndag om Jesus vid 12 års ålder i templet. Men fr.o.m. 1983 skedde en rockad - den 12-årige Jesus hamnade på Söndagen efter nyår och den söndagens texter om Jesus´ dop förlades till första söndagen efter Trettondedagen, som ju, i motsats till Söndagen efter nyår, infaller under varje kyrkoår. Söndagen har blivit en pendang till första söndagen efter Trefaldighet (andra efter Pingst), då texterna handlar om vårt dop i Faderns, Sonens och den helige Andens namn.

Temat för innevarande söndag är alltså Jesus´ dop, men det är inte alls klandervärt - tvärtom - att också anknyta till vårt eget (jfr Luther-psalmen När till Jordan vår Herre drog). Såväl likheter som skillnader förtjänar att framhävas.

De två första söndagarna efter Trettondedag Jul hör särskilt ihop med den helgen, eftersom Jesus´ härlighet av gammalt ansetts uppenbaras på i synnerhet ett trefaldigt sätt: genom uppenbarelsen för stjärntydarna, genom uppenbarelsen vid Jesus´ dop då hela Treenigheten manifesterar sej, och slutligen genom uppenbarelsen vid bröllopet i Kana, som är följande söndags huvudtext.

Altarblommor vita eller vita och röda. Altarljus fyra. Symbol en duva ovanför ett Kristus-monogram eller ett musselskal (medeltida dopsymbol, där man tänker sej att Johannes öste vatten över Jesus med skalet). Liturgisk färg grön - eller vit om trettondedagen firas med "oktav", och den färgen gäller i så fall ända fram t.o.m. den 13 januari, Tjugondedag Jul/Knut. Därefter är det grönt som gäller fram till Kyndelsmässodagen, även om några föreslagit att den vita färgen ska fortsätta ända fram till förfastan. ("Julen varar väl till påska? Nej, det var inte sant, nej, det var inte sant, för däremellan kommer fastan!"). Motsvarande diskussion inom inom liturgin/kyrkomusiken är hur länge den s.k. "julserien" ska användas (hela trettondagstiden eller bara fram till Trettondedag Jul + Kyndelsmäss). I år 2016 blir det i vilket fall som helst en lite besynnerlig "stämningskorsning" när förfastan (Septuagesima) infaller före julens definitiva avslutning på Kyndelsmässodagen/Fyrtiondedag Jul!


TEXTER

PSALTARPSALM
Psalt. 89:20-29 - om David, Guds förstfödde, den högste bland jordens kungar.
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Andra Moseboken 1:22-2:10 - om Moses i vassen
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EPISTEL
Första Johannesbrevet 5:6-12 - om Jesus som kom genom vatten och blod
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EVANGELIUM
Lukasevangeliet 3:15-17, 21-22 - om hur Johannes presenterar Jesus och döper honom
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket!


PSALMER OCH SÅNGER

Så älskade Gud världen all (SvPs1986 nr 28)
Vänligt över jorden glänser (SvPs1986 nr 34:1-4)
För att du inte tog det gudomliga (SvPs1986 nr 38)
Jesus är min vän den bäste (SvPs1986 nr 43)
O, giv mig tusen tungors ljud (SvPs1986 nr 44)
Låt mig få höra om Jesus (SvPs1986 nr 46)
Det är sant att Jesus lever (SvPs1986 nr 49)
I nåd och sanning bland oss bor (SvPs1986 nr 132:2-3)
Du levande hopp (SvPs1986 nr 258:5-7)
Ljus som liv åt världen gav (SvPs1986 nr 331)
Guds härlighet oss styrka ger (SvPs1986 nr 332)
Vår Gud, till dig du skapat oss (SvPs1986 nr 337)
Upp ur vilda, djupa vatten (SvPs1986 nr 386)
Hos dig är livets källa (SvPs1986 nr 658)
Äran är din (Stora Nätpsalmboken nr 3)
Jag älskar dej, Jesus (Stora Nätpsalmboken nr 12)
Evige Fader, dig sitt lov förklara (Stora Nätpsalmboken nr 54)
Vi måste gå när Guds Ande sagt "Gå!" (Stora Nätpsalmboken nr 129)
När till Jordan vår Herre drog (Stora Nätpsalmboken nr 179)
Tänk, jag är döpt! (Stora Nätpsalmboken nr 183)
Du, Herre, har kallat mej, glad vill jag gå (Stora Nätpsalmboken nr 218)
Som vi du sköljdes av dopets vatten (Fria psalmboken)




TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

* Gudstjänsten kan utformas som en dopförnyelsegudstjänst och församlingen kan läsa trosbekännelsen samlad framme vid dopgraven/dopfunten.

* Ifall det hänger en duva i predikstolstaket är det denna dag ett lysande tillfälle att uppmärksamma den och anknytningen till Jesus´ dop!

* Dramatisera gärna den spännande berättelsen om "Moses i vassen". Genom sketch intränad i förväg eller genom sketch som tränas in i söndagsskolan (och liksom spelas upp på samma gång). Anknyt också gärna till berättelsen om barnmorskorna Shifra och Pua (2 Mos. 1) från söndagen efter jul!

* Jesus´ dop var även en invigning till och ett förebud om hans ställföreträdande lidande, hans död och uppståndelse. Uppmärksamma detta, särskilt om nattvard firas!


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN


* Samtala kring Johannes Döparens reaktion: "Jag behövde döpas av dej, och du kommer till mej!!!" (Även om den inte finns med i just denna årgångs evangelietext). Varför behövde Jesus döpas? Och varför behöver vi döpas?

* Ja, hur är egentligen förhållandet mellan johannesdopet, Jesus´ dop och vårt eget dop?

* Varför är det så viktigt (eller är det?) för kyrkan att avvisa synen att Jesus först vid sitt dop blev insatt eller adopterad som Guds Son (adoptianism)? Jfr episteltextens ord om han som kom med "vattnet och blodet", inte bara med vattnet alltså.

* Hur ser vi på Jesus´ liv mellan besöket i templet vid 12 års ålder och det offentliga uppträdandet i 30-årsåldern? Varför står det inget särskilt i Bibeln om den tiden? Vad tror vi att den präglades av?


BÖNER

* O Herre Gud, du som är styrkan hos dem som åkallar dej, se i mildhet till vår bön. Och eftersom dej förutan mänsklig kraft inget förmår, så hjälp oss med din nåd så att vi som blivit döpta i ditt namn också må vandra som dina barn och omsider få evigt liv till arvedel. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* Herre vår Gud, himmelske Fader, du som i din nåd uppenbarade dej vid din käre Sons dop och med din röst visade oss till honom, som lade alla våra synder på sej. Vi ber dej: Bevara oss alltid i tron på syndernas förlåtelse, som han har förvärvat. Och då vi efter sin Sons föredöme och befallning också är döpta, så styrk vår tro genom din helige Ande, och ge oss av nåd det eviga livet. I Jesu namn. Amen.

* [I samband med ev. tacksägelseringning]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi när vi ska skiljas från detta förgängliga livet må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. Amen. (1 Tess. 5:23-24 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.



POSTLUDIUM

tisdag 5 januari 2016

Inför Trettondedag Jul (Epifania) 2016 - Guds härlighet i Kristus

En lista över alla kyrkoårets sön- och helgdagar finns här!
Du Herrens tjänare!





INLEDNING

Trettondedag Jul har i västkyrkan, p.g.a. skillnaden mellan den gregorianska och den julianska kalendern, länge sammanfallit med östkyrkans julfirande (som dock enligt deras sätt att räkna fortfarande sker på själva juldagen, alltså den 25 december enligt julianska kalendern (jfr Anders Brogrens essä Jul i januari). Huruvida själva trettondedagen, "Epifania", ska anses betonas mer i öst än i väst är därmed en öppen fråga.

Temat för trettondedagen är i alla fall uppenbarelsen av Guds härlighet i Kristus. Det har sagts att om Juldagen betonar att Gud blev människa (med Johannesprologens ord att "Ordet vart kött"), så betonar Trettondedagen att människan Jesus är sann Gud (att "Ordet var Gud"). Dagen är alltså en stor högtidsdag i kyrkan och betraktas ofta som julens "Grand Final", strax före inledningen av skolornas vårtermin. (Även om det är Tjugondedag Jul, Knut-dagen den 13 januari, som i gammal tradition varit julens "utstädningsfest", och även om också Kyndelsmässodagen i början av februari av många kyrkligt bevandrade ses som den avslutningen av kyrkans julfirande).

Trettondedag Jul har dessutom av tradition varit Svenska kyrkans och Evangeliska Fosterlandsstiftelsens (EFS:s) särskilda missiondag, med hänvisning till de vise männen som kom så långväga ifrån, från Österns länder, för att hylla Kristus.

Trettondedagen inleder en serie söndagar (som är 2-6 st beroende på hur sen påsken är), av vilka särskilt de två första, liksom "Epifania", betonar hur Guds härlighet uppenbaras i Jesus Kristus: vid hans dop och vid bröllopet i Kana.

Den liturgiska färgen vid Trettondedag Jul är vit, ljus sex, altarblommor vita (och röda). Symbol en stjärna, den som vägledde de vise männen till Betlehem.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 72:10-15 - om hur alla kungar ska hylla och alla folk tjäna honom
KB1917  SFB  B2000
KJV  LB KXII

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jesaja 49:5-7 - om kungar som ska resa sig och furstar som ska falla på knä
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

EPISTEL
Andra Korintierbrevet 4:3-6 - om ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

EVANGELIUM
se första årgången

ALTERNATIV TEXT
Johannesevangeliet 8:11 - om Jesus som världens ljus
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

Läs predikan av Martin Luther i Huspostillan!
Läs predikan av Bengt Pleijel i Sångpostillan!
Och i Himmelskt söndagsgodis!
Läs predikan av Yngve Kalin i Predikobiblioteket!


PSALMER OCH SÅNGER PÅ TRETTONDEDAG JUL

Vänligt över jorden glänser (SvPs1986 nr 34)
Kristus är världens ljus (SvPs1986 nr 37)
Gud, vår Gud, för världen all (SvPs1986 nr 99, jfr Stora Nätpsalmboken nr 203)
En stjärna gick på himlen fram (SvPs186 nr 130)
Stå upp, o Sion, och lovsjung
 (SvPs1986 nr 131, jfr Stora Nätpsalmboken nr 261)
Nu segrar alla trognas hopp (SvPs1986 nr 132)
Himlen är så härligt blå (SvPs1986 nr 133)
Gläns över sjö och strand (SvPs1986 nr 134:1-2)
Så långt som havets bölja går (SvPs1986 nr 414)
För hela världen vida (SvPs1986 nr 416)
Var kristtrogen fröjde sig (SvPs1986 nr 430)
Lagd på strå i ett stall (SvPs1986 nr 434)
Å vilka stora gåvor (SvPs1986 nr 435)
Jesus, vår konungs, himmelska rike (Stora Nätpsalmboken nr 263)
Änglar ifrån härligheten (Stora Nätpsalmboken nr 278)
Det tändes en stjärna i natten (Missionspsalmboken)
Guds Son är född (Sionstoner)
Maria, jungfrun, födde här Guds Son (Sionstoner)








TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

* Liksom vid Annandag Jul passar det bra att ett missionsombud eller en missionär medverkar och att kollekt till missionen tas upp genom offergång. Kan en person med ursprung i en helt annan världsdel predika som en del av "mission i retur", eller som exempel på hur många kyrkor i Afrika eller Mellanöstern är äldre än vår egen, så är det ju lite extra roligt.

* Man kan anordna en riktig "missionsfest" och ha ett särskilt land som gudstjänsttema, så att sånger, berättelser, böner, kanske kyrklunchrecept kan hämtas därifrån.

* Eftersom vi faktiskt fortfarande firar jul passar det annars inte illa med tomtegröt och skinkmackor till kyrklunch, och eftersom de vise männen kom med presenter är det inte fel att ha en enkel "julklappsutdelning" till barnen, gärna något bra pedagogiskt bibelmaterial av något slag. Stjärngossar och -flickor (utan lucior och tärnor) som sjunger några julsånger passar inte heller illa.

* Du som predikar eller återberättar: observera att det inte står i Skriften att de vise männen var just tre, att de hette Melchior, Kaspar och Baltasar, eller att de besökte barnet och dess moder "i stallet". Tvärtom står det i Matteusevangeliet att de gick in i huset där barnet var (förmodligen ordnade Josef så snart som möjligt ett annat boende åt familjen - stallet och krubban var ju en ren nödlösning). I 1937 års psalmbok fanns det inte en enda psalm som kopplade ihop de vise männen med stallet i krubban - i 1986 års psalmbok vimlar det av dem. Förmodligen är det de s.k. julkrubborna som styrt tänkandet, plus en lite slarvig läsning av bibeln. Det vore ett helt oförargligt småfel, om det inte visat sej kunna ge upphov till helt onödiga tvivel på evangelisternas sannfärdighet. Jfr Anders Brogrens essä om Ärkebiskopens bibelkunskaper.

* Är det särskilt "vist" att vara stjärntydare? Utgå från något dagstidningshoroskop (OBS att många tidningar rensat bort dagliga bibelord och bibelbetraktelser men behållit horoskopen!) och väck frågan om alla läsare verkligen tar horoskopen bara på skämt. Återge Augustinus´ tvillingargument mot astrologin (två som föds samtidigt behöver inte alls få samma "öde"), men också Bileams julprofetia ("En stjärna höjer sig ur Jakob"). Uppenbarligen låter Gud denna gång en stjärna bära ett budskap: se Anders Brogrens essä Betlehems stjärna - när, var, hur? Stjärna eller planetkonstellation/supernova är inget att bråka om (vi kallar ju själva Venus för "aftonstjärnan"), lika lite som den gamla hebréiska definitionen av fladdermusen som fågel (="större flygfä"). Men de vise männen hamnar faktiskt fel först och får vidare ledning genom Skriftens ord!


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Hur levande är missionstanken och missionskallelsen i vår kyrka (jfr samtalsfrågorna på Annandag Jul)?

* Hur kan Trettondedag Jul återfå sin ställning som stor kyrkhelg, i vår tid när många är spyless på julfirande och julattiraljer redan på juldagen (efter att i praktiken ha börjat fira jul redan i november).

* Hur göra upp med imperialistiska attityder till andra länder och folk? Hur låta sej inspireras av missionärer från andra folk och kulturer?

* I vilken bemärkelse är Sverige självt ett missionsland? I vilken bemärkelse inte? Hur pass mycket kristendomskunskap får våra barn via skolorna idag, och hur tar hem och församling sitt ansvar?

* Spelar det någon roll hur mycket legendmaterial vi flätar in i bibelberättelsen om de vise männen / stjärntydarna? Kan våra barn och vi själva få svårt att skilja på evangelisternas knapphändiga men som vi tror vederhäftiga skildringar och mer motsägelsefulla beskrivningar av t.ex. vilka länder de "heliga tre konungarna" kom ifrån eller huruvida de besökte stallet och krubban eller inte?

* Är astrologi oförargligt eller ett nyandligt hot? Hur undviker vi i det senare fallet att julevangeliet ses som en allmän bekräftelse av stjärntyderiets riktighet, och inte bara som ett exempel på hur Gud kan "låta allting tjäna sina syften", t.o.m. ren vidskepelse och ödestro.


BÖNER

* Introitus:  Lova Herren, alla hedningar, prisa honom, alla folk. Ty Herrens nåd är väldig över oss, och hans sanning varar i evighet. Ge åt Herren hans namns ära, bär fram skänker och kom i hans gårdar. Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande, såsom det var av begynnelsen, nu är och skall vara från evighet till evighet. Amen.

O Herre Gud, som denna dag med stjärnan ledde hedningarna till din enfödde Son, Jesus Kristus: Ge oss din Andes nåd, så att vi som nu genom tron känner dej, också blir ledda till att i himmelen skåda din härlighet. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* Herre, vår Gud, himmelske Fader, du som genom ditt heliga ord har låtit den stjärna gå upp, som leder oss till vår Frälsare Jesus Kristus, vi ber dej: Led våra hjärtan med din helige Ande, så att liksom de vise männen följde stjärnan och fann det heliga barnet, vi nu må hålla oss till denne din Son. Styrk oss att själva vandra i ditt ords ljus och att med villigt hjärta offra av de gåvor du ger oss, så att ditt heliga ord blir förkunnat för hedningarna, och så att din Son, Jesus Kristus, blir känd och ärad av alla folk. Amen.

* O Gud, du som för stjärnorna fram på himmelens fäste och låter ditt ljus gå upp för dem som av hjärtat söker dej. Dej vare lov och pris att du låtit din enfödde Sons härlighet bli uppenbarad för folken. Vi ber dej att du med evangeliets klara stjärna ville leda oss ända fram till vår Frälsare, så att också vi må ge honom vår lovsångs och vår tacksägelses gåvor. Låt budskapet om din frälsning bli förkunnat och mottaget kring hela jordens rund. Ta också oss i din tjänst för detta ditt stora verk. Ditt är riket, o Gud. Låt de komma även till oss, till dess det omsider fullkomnas i härlighet. Amen.

* [I samband med ev. tacksägelseringning]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi när vi ska skiljas från detta förgängliga livet må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Så skall min Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Fil. 4:19-20 SFB)

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.



POSTLUDIUM

Inför Söndagen efter Nyår 2016 - Guds hus

Helgens bibelbok: RUT
Du kan även lyssna här!


Du Herrens tjänare!



INLEDNING

God Fortsättning! Söndagen efter Nyår firas bara 4 av 7 år (när det blir en söndag under perioden 2-5/1). Ofta försvinner alltså även själva karaktärstexten, den om Jesus vid 12 års ålder i templet, som läses första årgången, men som nog borde "läsas varje årgång", som det ju står om särskilt viktiga texter vissa söndagar (t ex om Jesus´ intåg i Jerusalem vid Första söndagen i advent).


TEXTLÄSNINGAR

PSALTARPSALM
Psalt. 84:2-5 - om att sparven har funnit ett rede och svalan ett bo

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jesaja 55:5-7 - om att söka Herren medan han låter sig finnas och åkalla honom medan han är nära

EPISTEL
Rom. 12:1-12 (men läs gärna hela kapitlet!) - om att frambära sej till ett levande offer

EVANGELIUM
Markusevangeliet 11:15-19 - om hur Jesus rensar templet 


PSALMER OCH SÅNGER PÅ SÖNDAGEN EFTER NYÅR

* Hör hur tempelsången stiger (SvPs 1986 nr 77)
* Gud är mitt ibland oss (SvPs 1986 nr 79)
* Hur ljuvt det är att komma (SvPs 1986 nr 80)
* Herre, samla oss nu alla (SvPs 1986 nr 81)
Han kommer, till vår frälsning sänd (SvPs1986 nr 119:4) - slutpsalm, ståpsalm
Lyss till änglasångens ord (SvPs1986 nr 123)
Giv, o Jesus, fröjd och lycka (SvPs1986 nr 194)
O Gud, vår hjälp i gångna år (SvPs1986 nr 195)
Låt mig börja med dig (SvPs1986 nr 196)
Jag lyfter mina händer (SvPs1986 nr 238)
Vår Gud, till dej du skapat oss (SvPs1986 nr 337)
* Så skön och ljuvlig är (SvPs 1986 nr 404)
* Käre Jesus, vi är här (SvPs1986 nr 406)
* Salig, Jesus, är den stunden (SvPs1986 nr 407)
* O gode Ande, led du mig (SvPs1986 nr 408)
* Du kallar oss till kyrkan (SvPs1986 nr 409)
Låt ditt ansikte oss lysa (Stora Nätpsalmboken nr 441)
Av goda makter trofast innesluten (Stora Nätpsalmboken nr 442) 

Utpräglade kör-, solo- eller instrumentalstycken:


TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

* Om ingen gudstjänst firades på Nyårsdagen, kan denna söndag få vara rätt nyårspräglad.

* Man kan dela ut eller sälja "Den vanliga almanackan" (Lingonalmanackan) till kyrkobesökarna även denna dag. Den som talar om "Frälsarens Kristi födelse" och börjar januariuppslaget med bönen "Giv, o Jesu, fröjd och lycka!"


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Behöver även våra tempel rensas? Sker något där som inte är passande utifrån att de ska vara "bönens hus"? Eller är det främst våra inre tempel vi behöver röja i?

* Hur viktig är kyrkogångsseden? För oss själva? För land och folk? Vad har den för begränsningar?

* Vilka nyårslöften har vi avgivit som enskilda och som församling? Vilka förändringar behövs i vårt enskilda och vårt gemensamma liv?



BÖNER

Introitus I Jesu namn ska alla knän böja sej, deras som är i himmelen, deras som är på jorden och deras som är under jorden, och alla tungor ska bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud Fader till ära. Ditt rike är ett rike för alla evigheter, och ditt herradöme varar från släkte till släkte. Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande, såsom det var av begynnelsen, nu är och skall vara, från evighet till evighet. Amen.

* O Herre Gud, du som är densamme från evighet till evighet, vi tackar dej att du givit oss din Son, Jesus Kristus, till Frälsare och salighetshövding. Vi ber att vi, som i denna världen inte har någon varaktig stad, i hans efterföljd må finna vägen till ditt himmelska rike. Genom honom, Jesus Kristus, din Son, vår Herre. Amen.

* Herre, vår Gud, himmelske Fader, till dej kommer vi med lov och tacksägelse för att du inte tröttnar att förlåta oss syndare, utan dagligen möter oss med ny nåd. Vi prisar dej för att du skänkt oss din Son och att vi i hans heliga namn får närma oss dej i bönen, vissa om att du hör oss och ger oss vad vi behöver, så att ingenting ska fattas oss. Vi, som i vår Frälsares namn har börjat ett nytt år, ber om hjälp inte försumma din nåd utan tacksamt ta emot dina gåvor. Hjälp oss att vandra på dina vägar, i kärlek till varandra och i fast förtröstan på din nåd som förmår allt. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

[Vid ev. tacksägelseringning]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd. 

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. Amen. (1 Tess. 5:23-24 SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)


POSTLUDIUM