söndag 31 januari 2021

Inför Jungfru Marie kyrkogångsdag eller Kyndelsmässodagen 2021 - Uppenbarelsens ljus

Helgens bibelbok: NEHEMJA 
Du kan även lyssna här!


Bildresultat för rembrandt simeon and hannah in the temple


INLEDNING
  
Kyndelsmässodagen är julkretsens sista stora festdag och betyder egentligen "Ljusmässodagen". Ljuset är dagens symbol - egentligen en symbol för Jesus, som sa: "Jag är världens ljus", men som också sa till sina lärjungar: "Ni är världens ljus."

Dagen har också i svensk tradition kallats "Jungfru Marie kyrkogångsdag", eftersom den handlar om hur Josef och Maria bar fram Jesus i templet när han var 40 dagar gammal ("tempelgångsdag" hade alltså varit en adekvatare och mindre etnocentrisk benämning - å andra sidan har våra kyrkor ofta kallats "tempel" i svenskkyrklig tradition).

Liturgisk färg är vit, altarljusen sex, eftersom Kyndelsmässodagen är en riktig Kristusfest. Altarblommorna är vita, röda och blå (blått är Marias färg). Julseriens musik används - och dagen firas nuförtiden som en särskild "Kyrkomusikens dag". Men jag har alltid tyckt att den med anledning av sin folkliga benämning borde vara både Kyrkosångens OCH Kyrkogångens festdag (gärna en dag när man faktiskt just promenerar till kyrkan tillsammans)! Frågan är väl om vi inte borde flytta firandet av Reformationsdagen hit istället för till Sexagesima (som utgår alltför ofta). Uppenbarelsens ljus är ju ett lika strålande (!) reformationstema som Guds ord. "Framfaren är natten som höljde vår jord".

I en del församlingar låter man adventsljusstakar och andra "juleljus" stå kvar i fönstren på församlingshem och liknande fram till Kyndelsmässodagen. Men julen varar ju ej till påska, och efter Kyndelsmässodagen är det i allmänhet (fast inte om påsken är mycket sen!) dags att konstatera: "Däremellan kommer (för-)fastan." Så har julen inte farit ut vid Knut (Tjugondedag Jul) är det hög tid nu på Fyrtiondedagen! (Särskilt i år när vi firar själva helgen först på Fyrtiofemtedagen!!!).


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 138
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Första Samuelsboken 1:21-28 - om hur Samuel lämnas i templet
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

EPISTEL
Första Johannesbrevet 1:5-7 - om att Gud är ljus och inget mörker finns i honom
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

EVANGELIUM
Lukasevangeliet 2:22-40 - om hur Jesus bärs fram i templet, jfr Bellmans psalm för Kyndelsmäss!
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

Läs Martin Luthers predikan i Huspostillan!
Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan! Och i Himmelskt söndagsgodis. Och mera godis!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket! Alt. familjegudstjänst 1. Alt. familjegudstjänst 2.




PSALMER OCH SÅNGER PÅ KYNDELSMÄSSODAGEN

Brist ut, min själ, i lovsångsljud (SvPs1986 nr 12)
Vänligt över jorden glänser (SvPs1986 nr 34)
Kristus är världens ljus (SvPs1986 nr 37)
Världens Frälsare kom här (SvPs1986 nr 112)
Gud av Gud Fader (SvPs1986 nr 122:2-5)
Ljus som liv åt världen gav (SvPs1986 nr 331)
Guds härlighet oss styrka ger (SvPs1986 nr 332)
Kristus, Konung som hör hemma (SvPs1986 nr 348)
Du morgonstjärna, mild och ren (SvPs1986 nr 478)
Jungfru Maria, jungfru Maria (SvPs1986 nr 479)
Hur härligt vittna land och sjö (SvPs1986 nr 518, jfr Stora Nätpsalmboken nr 466!)
Gud bor i ett ljus (SvPs1986 nr 605)
Barn och stjärnor föds i mörkret (SvPs1986/2003 nr 744)
* Försvunnen är natten (Stora Nätpsalmboken nr 178)
Följ Maria till Guds stad (Stora Nätpsalmboken nr 354)
O du som till ditt tempel kom (Stora Nätpsalmboken nr 355)
Låt oss vandra i ljuset liksom han är ljus (Stora Nätpsalmboken nr 568)
Vi ska vandra i Guds kärleks ljus (Stora Nätpsalmboken nr 826)
Nu får din tjänare i frid (Stora Nätpsalmboken nr 353)




TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

* Det passar (i varje fall under mindre coronadrabbade år) bra med en dopfest idag för barnen som under året "burits fram i templet" och för dem som - gärna! - blir döpta just idag. Förbön för alla under året födda barn - och en särskild liten hälsning till deras familjer - passar också bra. oavsett coronaläge.

* Man kan visa och tala om olika slags ljus - och olika faser i livet och året - den här dagen: dopljus, adventsljus, lucialjus, gravljus et c. Och även om vi inte praktiserar någon direkt "ljusvälsignelse" kan varje gudstjänstdeltagare gärna i enlighet med gammal tradition få ett litet andaktsljus med sej hem denna dag.

* Eftersom det är kyrkomusikens dag kan kyrkokören under normala år gärna medverka och/eller kantorn förbereda ett extra maffigt postludium! Ev. orgelvisning? "Kommenterad" högmässa passar också bra idag - särskilt om kommentarerna fokuserar musikinslagen.

* Eftersom dagen även kallas "Jungfru Marie Kyrkogångsdag" kan även kyrkogångarens höga ämbete aktualiseras, jfr Hebréerbrevet 10:25. Vilken tjänst gör vi varandra genom att sluta upp i söndagsgudstjänsten? Och vilken otjänst gjorde kyrkogångsplikten under gångna sekler (som barnaföderskor befriades ifrån fram till "kyrktagningen" efter en dryg månad)? Jfr USA...

* Man kan gärna sjunga "Nu är det jul igen" med barnen vid kyrkkaffet, knyta an till julen, hjälpas åt att upptäcka ev. kvarvarande julsaker samt berätta lite extra om kyrkoåret och det som väntar: Fastan. Man kan även aktualisera förfastan och Reformationsdagen Sexagesima (som utgår i år 2021) då "Uppenbarelsens ljus" konkretiseras och vi på nytt sätter Guds ord och Skrifternas tröst, d.v.s. Jesus, i centrum.

* Man kan på denna "Mariadag" berätta om själva den uppbyggliga, bibliska idén bakom Rosenkransen - om Jesus´ liv sett genom mor Marias ögon: de Glädjerika, Smärterika och Ärorika mysterierna, samt Ljusets och livets mysterier. Vad gäller "de ärorika mysterierna" kan man istället för Marie kroppsliga himmelsfärd (som är obestyrkt i Skriften) tänka på varje kristens hädanfärd, och istället för - eller tillsammans med - Marie kröning kan man tänka på Brudens, hela Kyrkans kröning vid Jesus´ återkomst. Istället för att be Ave Maria kan man erinra sej ängeln Gabriels och Elisabets hälsningar och be Jesusbönen. Men Herrens bön och Gloria Patri är det ju gott att be ograverade mellan varje "mysterium", medan Fatimabönen endast må användas i reformerad version, t.ex.: "O min Jesus, förlåt oss alla våra synder. Bevara oss från helvetets eld och led oss alla till himmelen genom din barmhärtighet." Själva de heliga mysterierna är förvisso väl värda att begrunda dagligen - i den världsvida kyrkans gemenskap.


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN


* Vad innebär det att Gud är "ljus"? Vad får vi för associationer och hur förklaras det i Bibeln?

På vilket sätt är Josef och Maria våra och hela församlingens förebilder i det som sker denna dag?

Vad kan de äldre i församlingen betyda - med Simeon och Hanna som förebilder? Och hur kan vi alla en dag "gå hem i frid"?

* Hur ska renhetsföreskrifterna och offren tolkas i Nya Testamentets ljus? Handlar det bara om föråldrade och obegripliga judiska seder? Eller möter vi också här ett gudomligt budskap om synd och försoning som - trots offrens och GT-reglernas upphörande - gäller genom alla tider?

Hur kan Josef och Maria lugnt gå till templet med Jesus efter 40 dagar? Har de inte redan flytt till Egypten? Läs Ärkebiskopens bibelkunskaper.


BÖNER


Introitus: Vi tänker, o Gud, på din nåd och härlighet, när vi står i ditt tempel. Såsom ditt namn, o Gud, så når ditt lov intill jordens ändar; din högra hand är full av rättfärdighet. Stor är Herren och högt lovad, i vår Guds stad, på sitt heliga berg. Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande. Såsom det var av begynnelsen, nu är och skall vara, från evighet till evighet. Amen.

O allsmäktige, evige Gud, vars enfödde Son denna dag vart framburen inför dej i templet! Giv oss, som genom honom blivit dina barn, ett rent hjärta, så att vi alltid i trygghet och i visshet om ditt välbehag kan komma inför ditt heliga ansikte. Genom samme din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* O Herre Gud, himmelske Fader, du som har skänkt oss din Son till Frälsare, för att han skulle vara ett ljus för hedningarna och ge härlighet åt sitt folk Israel. Vi ber dej: Låt ditt ljus lysa i denna mörka värld. Ge våra skumma ögon syn, så att vi i denne din Son ser din nåd uppenbarad och hos honom finner hjälp mot fördärvets makter, till dess vi, frälsta från allt ont, får fara hädan i frid, såsom du har lovat i ditt ord. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats:


* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Må så Gud, efter sin rikedom, på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Efter Fil. 4:19-20 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Jag uppmanar er inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus, som under Pontius Pilatus vittnade med den rätta bekännelsen: håll ert uppdrag obefläckat och klanderfritt till vår herre Jesu Kristi ankomst, som den salige och ende härskaren skall låta oss uppleva när tiden är inne, han som är alla konungars konung och alla herrars herre, som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran och den eviga makten. Amen. (1 Tim. 6:13-16 B2000).

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


POSTLUDIUM
 
'



måndag 25 januari 2021

Inför Fjärde söndagen efter Trettondedagen (Jesus vårt hopp) alt. Septuagesima (Nåd och tjänst)

OBS kära följare! Jag vill helst INTE fira "förfasta" och släppa in violett botfärg i kyrkorna före Fyrtiondedag Jul, även kallad Kyndelsmäss. Det händer alldeles för ofta, och det borde biskopsmötet genom ett snabbt beslut se till att vi slipper göra i fortsättningen! I många kyrkor och församlingar, bl a vår, firas ju Kyndelsmäss som julens avslutning, och vi borde få ha jultiden kvar ograverad fram till dess åtminstone (ibland, när påsken är sen, kommer ju ännu en trettondedagssöndag efteråt). 

Jag låter nu istället Fjärde söndagen efter Trettondedagen på temat "Jesus vårt hopp" komma in här! Första årgångens underbara evangelium om hur Jesus stillar stormen har ju inte lästs i våra högmässor sedan 2012 - och nästa gång blir inte förrän 2033 om mitt förslag inte snart går igenom (vilket jag hoppas). För den som i kristlig frihet (och luthersk) ändå vill fira Septuagesima den här helgen (dagen som ännu anges i våra almanackor nu sista helgen i januari) kommer den söndagens texter längre ner!





INLEDNING

Fjärde söndagen efter trettondedagen hade tidigare rubriken "Jesu makt att hjälpa (1942: "i storm och fara)". Och det är ju just för att han har makt att hjälpa, som han är han vårt hopp också i den allra yttersta nöd. Men kanske får tron ibland kämpa länge just av den anledningen - om han verkligen har makt att hjälpa, varför tycks han då inte göra det utan snarare sova?

I både första och tredje årgången handlar texterna om Jesus´ makt över vattnet, symbolen för alla världens kaosmakter. Söndagens symbol är också mycket riktigt ett skepp ("kyrkans skepp") eller ett ankare, som leder tankarna till både själva vattnet och stormarna och till temat om Jesus som vårt hopp (jfr Hebréerbrevet 6:19-20).

Liturgisk färg grön (eller vit), altarljus två (eller sex om man vill betona att vi fortfarande är i jultiden och att Jesus visar sin härlighet), altarblommor vita och röda - eller vad man nu i evangelisk frihet vill sätta fram; vi ska inte döma varandra för blomfärg och altarljus. Men finner vi ett värde, om än sekundärt, i pedagogisk-estetisk tydlighet och enhetlighet i kyrkorummen landet runt, kan trettondedagstiden ju gärna få ha en mer "julig" färg- och ljussättning (annat blir det i fastan).



TEXTER

PSALTARPSALM
Psalt. 107:28-32 - om hur Herren stillade stormen och förde i hamn
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jesaja 40:26-31 - om att de som litar på Herren får ny  kraft
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EPISTEL
Andra Korintierbrevet 1:8-11 - om att Gud ska rädda oss och att vårt hopp står till honom
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 8:23-27 - om hur Jesus stillar stormen
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

Läs en predikan av Martin Luther i Huspostillan!
Och en predikan av Bengt Pleijel i Sångpostillan



PSALMER OCH SÅNGER PÅ FJÄRDE SÖNDAGEN EFTER TRETTONDEDAGEN

Lova vill jag Herran, Herran (SvPs1986 nr 8)
Halleluja! Sjung om Jesus (SvPs1986 nr 15)
Tränger i dolda djupen ner (SvPs1986 nr 26)
Låt oss glada och i tro (SvPs1986 nr 31)
Säg, känner du det underbara namnet (SvPs1986 nr 47)
Gud är mitt ibland oss (SvPs1986 nr 79)
Vila i din väntan (SvPs1986 nr 205)
Tryggare kan ingen vara (SvPs1986 nr 248)
Bed för mig, Herre kär (SvPs1986 nr 267)
Änglarna sjunger i himlen (SvPs1986 nr 333)
Hur skall jag till målet hinna (SvPs1986 nr 592)
När stormen ryter vilt på hav (SvPs 1986 nr 597)
Min hjälp kommer från Herren (SvPs1986 nr 669)
* Vila i mig (SvPs1986/2003 nr 755)
Nog är det väl ändå en märkvärdig strid (Stora Nätpsalmboken nr 710)
Över Galileiska sjön (Stora Nätpsalmboken nr 723)
* I en stormig tid (Sionstoner)
Jeg skulle ei sörge
Min båt är så liten 
När det stormar


TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET 

* Finns det någon i församlingen med stor erfarenhet av båtar, stormar och gott sjömanskap? Annars har ju de flesta erfarenhet av båtresor i största allmänhet, många dessutom av höga vågor och sjösjuka! Ge gärna utrymme åt de konkreta erfarenheterna!

* Många människor omkommer idag som båtflyktingar i överlastade farkoster på väg till en hägrande framtid. Sover Herren - eller vi? "Bryr du dej inte om att vi förgås?" Vad kan göras åt problemet?

* Människor kan gå under även utan yttre stormar. Jfr mannen vid Betesdadammen. På vilka sätt kan kyrkan vara ett hoppets tecken för människor i kroppslig, själslig och andlig "sjönöd" idag, i dessa corona- eller covid 19-tider? Aktualisera kristen hjälpverksamhet/diakoni av olika slag, och inte minst det underliggande budskapet om människovärde och erbjudande om syndernas förlåtelse - med hopp om evigt liv hos Gud.

* Med barnen kan man använda ett stort blått lakan som "Gennesarets sjö". Alla sitter runt omkring "sjön" och håller i dess kanter. Man lyfter det upp och ner samtidigt som man sjunger: "Här sitter vi och ror i vår lilla båt. Sjön är stor, väldigt stor, och det kommer vågor. STOR våg, liten våg, STOR våg, liten våg, STOR våg, liten våg, vattnet går i vågor."

* Nästa söndag är Kyndelsmässodagen, så försök att göra lite extra reklam för denna julens "yttersta utlöpare". Dels passar det ju bra med dop- och/eller barnfest den dagen (samling för alla som under året "burits fram i templet"), dels får vi en särskild ljushögtid då man ev. oavsett ålder kan få ta med sej nya dopljus från kyrkan eller åtminstone passa på att tända några dopljus tillsammans.


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

Ständigt dessa under! Vi kan ju inte stilla stormar (om än vintertid gå på vatten!) - varför är det viktigt att Jesus kunde göra det? Blir det lättare att tro om vi "slipper" undren? Men vad/vem tror vi på då?

* Är en symbolisk och bokstavlig tolkning svårförenliga? Eller har kyrkan alltid låtit den konkreta räddningen i den konkreta situationen spegla också en andlig, "korresponderande" verklighet?

Hur ska vi förena tro på Guds makt och hopp om övernaturligt ingripande ("för Gud är inget omöjligt") med en ödmjukhet och vardagsrealism som är beredd också att uthärda lidande och prövning (jfr Jobs tålamod eller de tre männen i den brinnande ugnen: "Men om han han inte vill...")? Vad är det för skillnad på ett bibliskt hopp och falska förhoppningar? Inga alls, säger ateisten - men vad säger kyrkan?

* Jesus undrade varför lärjungarna var rädda - om det kanske var så att de ännu inte hade någon tro? (Men observera att han hjälpte dem innan han försiktigt klandrade dem). Hur är det nu: motbevisar vår fruktan i olika situationer att vi verkligen tror på Jesus? Eller visar den bara att vår tro ibland inte är så stark?

* Den gamle predikanten Gabriel Andersson var på en båtresa med otäcka vindar och vågor. Han såg lite blek ut, så någon frågade: "Men inte är väl Gabriel Andersson rädd döden?" "Nä, int döden", sa Gabriel. "Men kallvattne, kallvattne!" Kan det vara så att hoppet om evigt liv ändå inte befriar oss från rädslan för själva döendet?



BÖNER

* O Herre, du som av ditt faderliga och goda råd håller oss under korset och låter motgångens och nödens stormar komma över oss, för att vi ska lära ödmjukhet och bli övade i tron, hoppet och bönen. Vi ber dej: Hör oss då vi i anfäktelsen ropar till dej. Hjälp oss att inte förtvivla, utan se till din Sons heliga kors och så få mod att tro att du inte överger oss. Låt oss omsider, förlossade ur all nöd och vånda, få med dina helgon i evighet lova och prisa dig. I Jesu namn. Amen.


När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.
'


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

 * Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen. 

  

För den som vill fira Septuagesima (fortfarande officiellt angiven sista söndagen i januari 2024) kommer här den söndagens texter:

Du Herrens tjänare!

File:Robert Young Vineyards.jpg


INLEDNING

Genom en av kyrkoårets många "nycker" börjar förfastan denna gång (precis som 2015 och 2018 och 2024 och 2027 och 2030!) redan före julseriens avslutning vid Kyndelsmässodagen. Fjärde söndagen efter Trettondedagen, med huvudtext om hur Jesus stillar stormen, slås som så ofta ut av arbetarna i vingården, och den kända berättelsen från Gennesarets sjö tänks inte ska bli läst i våra kyrkor mellan 2012 och 2033 - vilket faktiskt känns som ett oskick! En 9-åring som alltifrån födelsen varit i kyrkan varje sön- och helgdag med sin familj hinner alltså bli 23 år innan hon för första gången hör texten om hur Jesus stillar stormen - och så uppenbarar sin härlighet - läsas som evangelietext! 

Kyrkomötet borde nu bestämma att förfastan, påskens förfirningstid, aldrig får börja före Kyndelsmässodagen, julfirandets egentliga avslutning. Som det nu är måste julseriens gudstjänstagendor tillfälligt plockas undan för att tas fram nästa söndag igen. I värsta fall färgas altaret t o m fastelila så här långt före Askonsdag.

Vid Septuagesima - som betyder "sjuttionde" fast det egentligen bara är 63 dagar kvar till påsk - börjar alltså nedräkningen mot påsken (Sexagesima utgår i år, precis som 2015 och 2018, till förmån för Kyndelsmässodagen). Och att vid "skarven" mellan jul och påsk påminnas om "Guds oförskyllda nåd" (som temat löd före 1983 års evangeliebok) passar ju egentligen alldeles utmärkt, även om jag just i år alltså hellre velat ha "Jesus är vårt hopp" (före 1983 "Jesu makt att hjälpa i storm och fara").

Septuagesimas officiella tema är nuförtiden inte "Guds oförskyllda nåd" utan "Nåd och tjänst", vilket också har sina goda skäl. Som Luther påpekade: "Tron allena rättfärdiggör, men den sanna tron är aldrig allena" - underförstått: bär frukt i goda gärningar. Och även tjänsten är nåd: "Det är en nåd att få vara med", som frikyrkomannen Paul Peter Waldenström (1838-1917) brukade säga.

Liturgisk färg blå eller violett enligt svensk förfastetradition (grön enligt allmänkyrklig tradition), altarljus två, altarblommor blå eller violetta.  Som kantor börjar jag dock inte med fasteseriens musik redan nu: Den s.k. "allmänna serien" är anbefalld denna dag, då julseriens mässmusik alltså får "stå över", så länge den märkliga kyrkoårsordningen (eller snarare oordningen) består.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 25:4-11 - om att Herren ska lära oss sina vägar, jfr SvPs1986 nr 656 "Visa mig, Herre, din väg"
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jeremia 9:23-24 - om var vi har vår stolthet
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EPISTEL
1 Korintierbrevet 1:1-3 - Paulus hälsning "nåd och frid" till församlingen i Korint
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 20:1-16 - om vingårdsmannen som lejde folk även i elfte timmen
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

Läs Martin Luthers predikan i Huspostillan!
Läs Anders Carl Rutström  i Predikningar och satser!
Läs Bengt Pleijel i Sångpostillan! Och i Himmelskt söndagsgodis! Med mera godis!
Läs Yngve Kalin i Predikobiblioteket!  (Över GT-texten).
Och Daniel Ringdahl i Dagen!

File:Nathan Söderblom gravhäll.jpg


PSALMER OCH SÅNGER PÅ SEPTUAGESIMA

Så älskade Gud världen all (SvPs1986 nr 28) 
Jesus är min vän den bäste (SvPs1986 nr 43)
O, giv mig tusen tungors ljud (SvPs1986 nr 44) 
Vi till ditt altarbord bär fram (SvPs1986 nr 73)
Våga vara den du i Kristus är (SvPs1986 nr 87)
Du skänker oss ett nådens år (SvPs1986 nr 91:3-5)
Kärlek av höjden (SvPs1986 nr 92)
Ditt verk är stort, men jag är svag (SvPs1986 nr 95)
Öppna mig för din kärlek (SvPs1986 nr 96)
Jesus är ute och söker (SvPs1986 nr 225)
Klippa, du som brast för mig (SvPs1986 nr 230)
Oändlig nåd mig Herren gav (SvPs1986 nr 231)
Herre, din dag var också lik en vanlig arbetsdag (SvPs1986 nr 290)
* Sänd av himlens sol ens trimma (SvPs1986 nr 291)
Ljus som liv åt världen gav (SvPs1986 nr 331) 
Vår Gud, till dig du skapat oss (SvPs1986 nr 337) 
Nämn mig Jesus, han är livet (SvPs1986 nr 356)
Visa mig, Herre, din väg (SvPs1986 nr 656)
Äran är din (Stora Nätpsalmboken nr 3)
Jag älskar dej, Jesus (Stora Nätpsalmboken nr 12)
Evige Fader, dig sitt lov förklara (Stora Nätpsalmboken nr 54)
Vi måste gå när Guds Ande sagt "Gå!" (Stora Nätpsalmboken nr 129) 
Du, Herre, har kallat mej, glad vill jag gå (Stora Nätpsalmboken nr 218) 
Tack, käre Far, för än en natt (Stora Nätpsalmboken nr 386)
* Du människa och vandringsman (Stora Nätpsalmboken nr 509)
Nåden, nåden den är fri (Stora Nätpsalmboken nr 520)
* Gud har av sin barmhärtighet (Stora Nätpsalmboken nr 739)
* I Guds stora vingård (Sionstoner)





TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

*  Anknyt till förra söndagen och dess text om den romerske officeren ("jag är inte värd...men säg ett ord"), till Fjärde söndagen efter Trettondedagen och evangeliet om hur Jesus stillar stormen samt till hela söndagen Sexagesima och dess reformationstema ("Guds ord") som i år utgår till förmån för Kyndelsmässodagen.

* Jfr sången "Om en orättvis Gud" i Psalmer i 2000-talet ("Gud måste vara orättvis - det är vårt enda hopp till sist"). Men också aposteln Johannes´ ord: "Om vi bekänner våra synder, så är Gud trofast och rättvis/rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet."

* Läs gärna fler verser ur inledningen till Första Korintierbrevet - 9 verser istället för 3 verkar bra!

* Evangelietexten är fantastisk, både vad gäller kallelsen - alltifrån första till elfte timmen - och lönen. Låt den i så stor utsträckning som möjligt tala för sej själv! Den är i allra högsta grad möjlig och tacksam att dramatisera!



SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* "Behöver Gud duktigt folk? Eller är det bara människor med problem som kan vara kristna?" (Ur Guldbrandzén/Modéus/Edström: Gudstjänst I, Origo 1992, s. 369)

* "Lika lön för lika arbete" är ju en viktig princip i vårt land - men den följer inte Herren? Eller?

* Innebär allas lika människovärde att allas arbete också är lika mycket värt? (Jfr liknelsen om punden/talenterna).

* Visst kan människor som bli omvända sent i livet hinna uträtta minst lika mycket som "barndomskristna" (jfr Peter Lorentz Sellergren!). Men inte är det poängen i dagens text?

* Hur upptäcker vi bäst behovet av nåd? Behövs det mer eller mindre förkunnelse av lagen och Guds domar i vår tid? Är det inte trots allt evangeliet som "smälter våra hjärtan"? Hur ska vi se på det här förhållandet?

* Diskutera det folkliga uttrycket "i elfte timmen". Liksom "bättre sent än aldrig". Jesus berättar om en som sökte arbetare ända fram till dagens slut. Betyder det att vissa inte blir kallade till Guds rike förrän på ålderns höst eller att kallelsen upprepas hela livet? Kan det bli för sent att svara på Guds kallelse?



BÖNER

* O Herre Gud, himmelske Fader, du som genom ditt heliga ord har kallat oss alla till arbetet i din vingård. Vi ber dej: Ge oss din helige Ande, så att vi arbetar troget i din tjänst, beflitar oss om ditt ord och din vilja och sätter hela vårt hopp endast till din nåd, som du har berett oss genom din son Jesus Kristus, för att vi ska få en evig salighet. Amen.

* [I samband med ev. tacksägelseringning]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi när vi ska skiljas från detta förgängliga livet må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.



LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR


* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Må så Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Efter Fil. 4:19-20 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Fridens Gud, som i kraft av ett evigt förbunds blod har fört fårens store herde, vår Herre Jesus Kristus, upp från de döda, han må fullkomna er i allt gott, så att ni gör hans vilja. Och må han verka i oss det som behagar honom, genom Jesus Kristus. Honom tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Hebr. 13:20-21, SFB)

* Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds nåd i dess många former. [---] Låt Gud förhärligas i allt detta genom Jesus Kristus. Hans är härligheten och makten i evigheters evighet, amen. (1 Petr. 4:9,11, B2000)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen. 



POSTLUDIUM




måndag 18 januari 2021

Inför Tredje söndagen efter Trettondedagen 2021 - Jesus skapar tro

Helgens bibelbok: ANDRA KRÖNIKEBOKEN 
Du kan även lyssna här!








INLEDNING

Efter Jesus´ dop och bröllopet i Kana visas nu Jesus´ härlighet genom det blotta faktum att han har makt att skapa - tro! Oavsett om han gör andra under eller inte. Den samariska kvinnan och hennes grannar kom t.ex. till tro helt utan andra mirakel än Jesus´ kunskaper om - människans synd! Och den romerske officeren i första årgångens evangelietext tror så starkt på Jesus´ makt att hjälpa, att Jesus säger att han inte funnit en så stor tro i hela Israel! Jesus väcker förtroende. Jesus väcker tro.

Jämför med Andra söndagen i fastanFemte söndagen i påsktiden (Cantate)Nittonde resp. Tjugonde söndagen efter pingst, som också har olika aspekter på tron som tema.

Observera också att förra söndagens tema (Livets källa) går igen i dagens psaltarpsalm: "Hos dig är livets källa."

Den liturgiska färgen är grön, altarljusen två och blommorna vita och röda. En gammal symbol från 500-talet är bilden av Mose som slår på klippan så att det kommer fram vatten till Israels barn under ökenvandringen - enligt Paulus är Kristus "den klippa som följde dem" (jfr förra söndagens tema). Julserien fortsätter på kyrkomusikens område i väntan på Kyndelsmässodagen och Jesusbarnets frambärande i templet.




TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 36:6-10 - om att Herrens nåd sträcker sej till himlen, jfr Till himlarna når din barmhärtighet, Gud
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Första Kungaboken 8:41-43 - ur Salomos tempelinvigningsbön för främlingar
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EPISTEL
Romarbrevet 1:16-17 - om att inte skämmas för evangeliet
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 8:5-13 - om den romerske officeren och hans sjuke tjänare
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan! Och i Himmelskt söndagsgodis! Med mera godis!
Läs Yngve Kalins i Predikobiblioteket!
Och Anna Sophia Bonde i Dagen!



PSALMER OCH SÅNGER PÅ TREDJE SÖNDAGEN EFTER TRETTONDEDAGEN

Herren, vår Gud, är en konung i makt och i ära (SvPs1986 nr 2)
Kristus är världens ljus (SvPs1986 nr 37)
Jesus från Nasaret går här fram (SvPs1986 nr 39)
O giv mig tusen tungors ljud (SvPs1986 nr 44)
Livets Ande, kom från ovan (SvPs1986 nr 53)
Herre, jag vill bida (SvPs1986 nr 206)
Gud, för dig är allting klart (SvPs1986 nr 217:1-4)
Jag skulle vilja våga tro (SvPs1986 nr 219)
I tro under himmelens skyar (SvPs1986 nr 228)
O giv oss, Herre, av den tro (SvPs1986 nr 253)
Det är saligt på Jesus få tro (SvPs1986 nr 263)
När ingen ljusning alls jag finner (SvPs1986 nr 270)
Det finns en väg till himmelen (SvPs1986 nr 303)
Vår Gud, till dig du skapat oss (SvPs1986 nr 337)
Änglarna sjunger i himlen (SvPs1986 nr 333)
* Din nåd är dyrbar o Gud (SvPs1986/2003 nr 760)
* Ge oss mod att våga leva (SvPs1986/2003 nr 787) 
Till himlarna når din barmhärtighet, Gud (Stora Nätpsalmboken nr 17)
Jesus, du vår salighet (Stora Nätpsalmboken nr 103)
Herre, jag är inte värd att du går in under mitt tak (Stora Nätpsalmboken nr 189) 
Jag är svag men stark du är (Just a closer walk with Thee) (Stora Nätpsalmboken nr 580)
Hur ska jag till målet hinna (Stora Nätpsalmboken nr 592)
Den tro som Jesus famnar (Missionspsalmboken)
Ja, jag känner Herren / O I know the Lord (Andliga visor) 






TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

* Söndagens texter uppmärksammar "främlingen" och den oväntat starka tro som väcks utanför de givna "fållorna". Världsmissionen kan gärna både uppmärksammas - och problematiseras - även denna söndag i trettondedagstiden.

* Tillfälle till förbön för både kropp och själ aktualiseras av flera av dagens texter. Infoga gärna en sådan förbön i samband med nattvardsfirandet och/eller kyrkans allmänna förbön. (Även om handpåläggning och fysisk kontakt utgår i coronatider).

* Man kan arbeta med kyrkans trosbekännelse ("Credo") och aktualisera såväl den apostoliska som den nicaenska som olika nyare bekännelser (vissa psalmer t.ex.) till den treenige guden. Man kan även prova att använda psalmen "Jag skulle vilja våga tro" (SvPs1986 nr 219) som alternativ "trosbekännelse" (jfr vad Erik Pontoppidan kallar "längtanstro).

* Man kan med fördel leka "Gör si/gör så" eller "Följa John" i söndagsskolan, om man berättar om den romerske officeren och det han säger om sin erfarenhet av ledarskap. Låt barnen turas om att leda! Samtala gärna med lite äldre barn om när det är rätt att lyda en order och när man måste lyda Gud mer än människor (när ledaren s.a.s. säger "Gör si" ;o). (Leken utgår lämpligen i coronatider, men kan till viss del utföras även på distans).

* Anknyt till nästa söndag, söndagen med det konstiga namnet Septuagesima, och dess tema "Nåd och tjänst" som verkligen hör ihop med dagens texter om Jesus och dem han möter. (Eller ska vi trots allt fira Fjärde söndagen efter Trettondedagen istället - varför inleda förfastan före Kyndelsmäss?).





FRÅGOR ATT DISKUTERA FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN


* På vilket sätt kan människan medverka alt. inte medverka till sin omvändelse? Jfr Paulus i Rom. 10:14-17, de evangelisk-lutherska bekännelseskrifterna och klassisk väckelseförkunnelse.

* Hur enkelt är det egentligen att "tro" och hur klandervärt är det att inte tro? (Har med förra frågan att göra).

* Är all tro frälsande och vad är i annat fall kännetecknen på en "sann tro"? Jfr Hebréerbrevet 11 (trons kapitel) och samtala om "bastron" som uttrycks i v. 6 - är den en "tillräcklig", rättfärdiggörande tro eller helt enkelt en nödvändig "starttro" som i o f s delas av många religioner?

* Diskutera skillnaden mellan ens personliga tro ("den vi tror med") och "vår heliga kristna tro" ("den vi tror på") som vi bekänner i gudstjänsten. Jfr gärna olika översättningar av Hebreerbrevet 11:1!




BÖNER


* O Herre vår Gud, himmelske Fader, du som i din outgrundliga barmhärtighet har älskat oss och givit oss din enfödde Son till Frälsare, för att den som tror på honom ska leva om han än dör. Vi ber dej: uppväck genom din helige Ande våra hjärtan till att fast och stadigt tro att vi genom Kristus har syndernas förlåtelse och det eviga livet. Så att vi håller oss till denne vår Frälsare och förblir trygga nu och i vår sista stund - och så genom honom blir evigt saliga. Genom honom, din Son, vår Herre. Amen.

* [I samband med tacksägelseringningen]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.




LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Må han som är fridens Herre ge er sin frid alltid och på allt sätt. Herren vare med er alla. Amen. (2 Tess. 3:16 SFB)

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


POSTLUDIUM




 

lördag 9 januari 2021

Inför Andra söndagen efter Trettondedagen 2021 - Livets källa

Helgens bibelbok: FÖRSTA KRÖNIKEBOKEN
Du kan även lyssna här!

 

Du Herrens tjänare! 

Bosch The marriage-feast at Cana (Boijmans Van Beuningen).jpg


INLEDNING

Denna söndag hade i 1942 års evangeliebok rubriken "Jesu närvaro helgar hemmet" och i 1983 års "Jesus visar sin härlighet". Bröllopet i Kana - Jesus´ första underverk - och Jesus´ samtal med den samariska kvinnan är liksom tidigare huvudtexter denna dag. Huvudtemat är Livets källa, Jesus själv, som till yttermera visso ännu visar sin härlighet och helgar hemmet; texterna ger stor anledning att också komma in på äktenskapet och våra hemförhållanden.

Den liturgiska färgen är normalt sett grön fr.o.m. denna söndag (den första efter Tjugondedag Knut då julen ska ut), altarljusen två och altarblommorna vita och röda. Symbolen är en krona ovanför ett kors eller en vattenkruka vid en brunn (hänsyftar på den samariska kvinnan som lät sin vattenkruka stå). Dagen är alltså enligt denna praxis en "vanlig" enkel söndag, men vår bön får vara att Jesus visar sin härlighet nu likaväl som under julhögtiden. Och nog tycker jag att vi kan ha fyra altarljus fram till Kyndelsmässodagen (som har sex). Men det må vara fritt i god evangelisk anda.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 19:2-7 - om hur himlarna förkunnar Guds ära, jfr Runebergs psalm Himlars rymd sin konung ärar
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Andra Moseboken 33:18-23 - om hur Mose fick se Gud på ryggen
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EPISTEL
Efesierbrevet 1:7-14 - om hur vi friköpts genom Jesus Kristus
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EVANGELIUM
Johannesevangeliet 2:1-11 - om bröllopet i Kana
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

Läs predikan av Martin Luther i Huspostillan!
Läs predikan av Bengt Pleijel i Sångpostillan! Och i Himmelskt söndagsgodis! Och mera godis!
Läs predikan av Yngve Kalin i Predikobiblioteket!



SÅNGER OCH PSALMER PÅ ANDRA SÖNDAGEN EFTER TRETTONDEDAGEN

Min Gud, när jag betänker (SvPs1986 nr 13)
Halleluja! Sjung om Jesus (SvPs1986 nr 15)
Kristus är världens ljus (SvPs1986 nr 37)
Låt mig få höra om Jesus (SvPs1986 nr 46)
Omkring ditt ord, o Jesus (SvPs1986 nr 65)
Som en härlig gudomskälla (SvPs1986 nr 235)
Guds källa har vatten tillfyllest (SvPs1986 nr 236)
Här en källa rinner (SvPs1986 nr 246)
Saliga visshet (SvPs1986 nr 259)
Guds härlighet oss styrka ger (SvPs1986 nr 332)
Länge, länge har mitt hjärta (SvPs1986 nr 349), 
jfr O hur länge skall mitt hjärta (Stora Nätpsalmboken nr 104)
Guds rådslut från begynnelsen (SvPs1986 nr 436)
Till möten och brunnar min kruka jag bär (SvPs1986 nr 437)
Herre, till dig får jag komma (SvPs1986/2003 nr 758)
* Till himlarna når din barmhärtighet, Gud (Stora Nätpsalmboken nr 17)
I Kana stad ett bröllop stod (Stora Nätpsalmboken nr 109)
Om alla mina lemmar (Stora Nätpsalmboken nr 154)
Man och kvinna, Gud till pris (Stora Nätpsalmboken nr 196) 
* Vi ber nu för var brudgum och brud (Stora Nätpsalmboken nr 197)
* Helt saligt var det bröllopspar (Stora Nätpsalmboken nr 198)
O sällhet stor som Herren ger (Stora Nätpsalmboken nr 687)
 




TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGEN

* Om det stått en julkrubba framme i kyrkan kan man inleda denna gudstjänst med att tillsammans med närvarande barn plocka ner figurerna och bära undan den. (Om man inte har gjort det som avslutning på förra söndagens firande). Fungerar även bra i en coronagjord inspelning eller direktsändning med bara få deltagare, kanske från samma familj.

* Hur gör vi "kyrkoårets vardag" fängslande så att julbesökarna vill återkomma? Denna och följande söndag har i varje fall en av årgångarna kyrkoårets enda "följetong", den om den samariska kvinnan. Fortsättningen på berättelsen bör alltså i detta fall påannonseras och själva predikan får gärna också den innehålla en "cliffhanger" (liksom följande söndags predikan då bör hänvisa tillbaka till denna söndag).

* De tre olika rubrikerna över söndagen i de tre senaste evangelieböckerna kan få bli stommen i dagens predikan: 1) Jesus är livets källa  2) Jesus visar sin härlighet  3) Jesus´ närvaro helgar hemmet

* Både "bröllopet i Kana-berättelsen" och "kvinnan vid Sykars brunn-berättelsen" innehåller dramatisk nerv och spännande dialoger. Dramatisering är alltså både tänkbar och tacksam.

* Konstnärer har ofta skildrat dessa berättelser, och exempel får gärna lyftas fram och betraktas denna söndag (glöm inte gamla söndagsskolplanscher om ni har några!). Här ser vi kvinnan vid Sykars brunn på en "altartavla" i Vallstakyrkan utanför Arbrå:

 Fondmålning: Jesus vid Sykars brunn

* Kärleksdikten "Kärlekens vin" (Bo Setterlind) anspelar mycket fint på vinundret i Kana och slutar också mycket riktigt med att Kristus "har sparat det bästa vinet till sist." Läs den gärna högt!




SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Samtala kring de tre mycket olika rubriker som de tre senaste evangelieböckerna haft över denna söndag. Hur återspeglas dagens texter i rubrikerna och vice versa?

* Vad innebär de "tecken" som Jesus gjorde (jfr Anders Sjöberg: Johannesevangeliets budskap)?

* Hur ska man förklara att Jesus gjorde så mycket vatten till vin, när gästerna redan hade druckit rätt mycket? Hur bör en kristen förhålla sej till alkohol resp. nykterism?

* Måste man ha alkoholhaltigt vin vid nattvardsfirandet? Eller måste man ha alkoholfritt?

* Är frågorna kring alkoholen verkligt viktiga eller bara typiska "avledande samtalsämnen" (jfr den samariska kvinnans om bergets Gerissim) när Jesus börjar komma oss in på livet.


BÖNER

* O Herre, vår Gud, himmelske Fader, vi prisar dej för din Sons evangelium som gör allting nytt, som renar våra hjärtan och samveten och som spränger syndens bojor. Vi ber dej: Låt honom, som med sin närvaro helgade bröllopet i Kana, alltjämt genom sitt ord vara våra hems daglige och omistlige gäst. Hjälp oss att inte svika vår trohetsplikt och förspilla hans gåva, utan genom honom bevaras, helgas och förnyas, och så leva vårt liv på jorden till din ära. Genom honom, Jesus Kristus, din Son, vår Herre. Amen.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.




LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

 * Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

 * Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

 * Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen. 


POSTLUDIUM





torsdag 7 januari 2021

Inför Första söndagen efter Trettondagen 2021 - Jesu dop

Helgens bibelbok: ANDRA KONUNGABOKEN
Du kan även lyssna här!


Du Herrens tjänare!





INLEDNING

Länge handlade i vår kyrka huvudtexten denna söndag om Jesus vid 12 års ålder i templet. Men fr.o.m. 1983 skedde en rockad - den 12-årige Jesus hamnade på Söndagen efter nyår, och den söndagens texter om Jesus´ dop förlades till Första söndagen efter Trettondedagen, som ju, i motsats till Söndagen efter nyår, infaller under varje kyrkoår. Söndagen har därmed blivit en pendang till första söndagen efter Trefaldighet (andra efter Pingst), då texterna handlar om vårt dop i Faderns, Sonens och den helige Andens namn.

Temat för innevarande söndag är alltså Jesus´ dop, men det är inte alls klandervärt - tvärtom - att också anknyta till vårt eget (jfr Luther-psalmen När till Jordan vår Herre drog). Såväl likheter som skillnader förtjänar att framhävas. Det är ej heller klandervärt att, särskilt i år, anknyta till den 12-årige Jesus i templet, hans vishet och hans härlighet.

De två första söndagarna efter Trettondedag Jul hör särskilt ihop med den helgen, eftersom Jesus´ härlighet av gammalt ansetts uppenbaras på i synnerhet ett trefaldigt sätt: genom uppenbarelsen för stjärntydarna, genom uppenbarelsen vid Jesus´ dop då hela Treenigheten manifesterar sej, och slutligen genom uppenbarelsen vid bröllopet i Kana, som är följande söndags huvudtext.

Altarblommor vita eller vita och röda. Altarljus fyra. Symbol en duva ovanför ett Kristus-monogram eller ett musselskal (medeltida dopsymbol, där man tänker sej att Johannes öste vatten över Jesus med skalet). Liturgisk färg grön - eller vit om trettondedagen firas med "oktav", och den färgen gäller i så fall ända fram t.o.m. den 13 januari, Tjugondedag Jul/Knut. Därefter är det grönt som gäller, även om några föreslagit att den vita färgen ska fortsätta ända fram till förfastan. ("Julen varar väl till påska? Nej, det var inte sant, nej, det var inte sant, för däremellan kommer fastan!"). Ända fram till dess gäller i varje fall den s.k. julserien inom liturgin/kyrkomusiken.



TEXTER

PSALTARPSALM
Psalt. 89:20-29 - om David, Guds förstfödde, den högste bland jordens kungar.
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jesaja 42:1-7 - om Herrens tjänare som ska föra rätten till seger på jorden
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

"EPISTEL"
Apostlagärningarna 18:24-19:6 - om Johannesdopet och det kristna dopet
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 3:13-17 - om hur Johannes döper Jesus
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

Läs Martin Luthers predikan i Huspostillan!

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan! Och i Himmelskt söndagsgodis!
Läs Yngve Kalins predikan i Lilla julpostillan (rulla längst ner)!



PSALMER OCH SÅNGER PÅ FÖRSTA SÖNDAGEN EFTER TRETTONDEDAGEN

Så älskade Gud världen all (SvPs1986 nr 28)
Vänligt över jorden glänser (SvPs1986 nr 34:1-4)
För att du inte tog det gudomliga (SvPs1986 nr 38)
Jesus är min vän den bäste (SvPs1986 nr 43)
O, giv mig tusen tungors ljud (SvPs1986 nr 44)
Låt mig få höra om Jesus (SvPs1986 nr 46)
Det är sant att Jesus lever (SvPs1986 nr 49)
Du levande hopp (SvPs1986 nr 258:5-7)
Ljus som liv åt världen gav (SvPs1986 nr 331)
Guds härlighet oss styrka ger (SvPs1986 nr 332)
Vår Gud, till dig du skapat oss (SvPs1986 nr 337)
Upp ur vilda, djupa vatten (SvPs1986 nr 386)
Hos dig är livets källa (SvPs1986 nr 658)
Äran är din (Stora Nätpsalmboken nr 3)
Jag älskar dej, Jesus (Stora Nätpsalmboken nr 12)
Evige Fader, dig sitt lov förklara (Stora Nätpsalmboken nr 54)
Vi måste gå när Guds Ande sagt "Gå!" (Stora Nätpsalmboken nr 129)
* Kom, följ i Anden med (Stora Nätpsalmboken nr 178)
När till Jordan vår Herre drog (Stora Nätpsalmboken nr 179)
Tänk, jag är döpt! (Stora Nätpsalmboken nr 183)
Du, Herre, har kallat mej, glad vill jag gå (Stora Nätpsalmboken nr 218)
* Som vi du sköljdes av dopets vatten (Stora Nätpsalmboken nr 266)




TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

* Gudstjänsten kan utformas som en dopförnyelsegudstjänst och med trosbekännelsen läst framme vid dopgraven/dopfunten.

* Ifall det hänger en duva i predikstolstaket är det denna dag ett lysande tillfälle att uppmärksamma den och anknytningen till Jesus´ dop!

* Liksom Jesus´ offentliga verksamhet började med dopet, börjar "arbetsåret" på allvar i anslutning till denna söndag. Med sina särskilda möjligheter och frestelser, inte minst nu i coronatid - jfr Jesus´ ökenvandring och 40-dagarsfasta omedelbart efter dopet! Anknyt till detta i predikan och förböner!

* Jesus´ dop var även en invigning till och ett förebud om hans ställföreträdande lidande, hans död och uppståndelse. Uppmärksamma detta

* I många församlingar ordnas denna dag en kvällsgudstjänst då man sjunger ut julen tillsammans med kyrkokören (där så inte skett på Trettondedagen). I år med all covid lär det inte gå - men julsångssjungande kan ändå uppmuntras så här på julens sluttamp. Se t ex samlingen Julpsalmer!



SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN


* Samtala kring Johannes Döparens reaktion: "Jag behövde döpas av dej, och du kommer till mej!!!" Varför behövde Jesus döpas? Och varför behöver vi döpas?

* Ja, hur är egentligen förhållandet mellan johannesdopet, Jesus´ dop och vårt eget dop?

* Varför är det så viktigt (eller är det?) för kyrkan att avvisa synen att Jesus först vid sitt dop blev insatt eller adopterad som Guds Son (adoptianism)?

* Hur ser vi på Jesus´ liv mellan besöket i templet vid 12 års ålder och det offentliga uppträdandet i 30-årsåldern? Varför står det inget särskilt i Bibeln om den tiden? Vad tror vi att den präglades av?



BÖNER

* O Herre Gud, du som är styrkan hos dem som åkallar dej, se i mildhet till vår bön. Och eftersom dej förutan mänsklig kraft inget förmår, så hjälp oss med din nåd så att vi som blivit döpta i ditt namn också må vandra som dina barn och omsider få evigt liv till arvedel. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* Herre vår Gud, himmelske Fader, du som i din nåd uppenbarade dej vid din käre Sons dop och med din röst visade oss till honom, som lade alla våra synder på sej. Vi ber dej: Bevara oss alltid i tron på syndernas förlåtelse, som han har förvärvat. Och då vi efter sin Sons föredöme och befallning också är döpta, så styrk vår tro genom din helige Ande, och ge oss av nåd det eviga livet. I Jesu namn. Amen.

*[Vid ev. tacksägelseringning] Herren läre oss att rätt betänka vår egen förestående bortgång, så att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.



LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. Amen. (1 Tess. 5:23-24 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


POSTLUDIUM


 


Här finns en hoppusslad gudstjänst på Första söndagen efter Trettondedagen (1 årg).

måndag 4 januari 2021

Inför Trettondedag Jul (Epifania) 2021 - Guds härlighet i Kristus

Helgens bibelbok: FÖRSTA KONUNGABOKEN
Du kan även lyssna här!

Du Herrens tjänare!




INLEDNING

Trettondedag Jul har i västkyrkan, p.g.a. skillnaden mellan den gregorianska och den julianska kalendern, länge sammanfallit med östkyrkans julfirande (som dock enligt deras sätt att räkna fortfarande sker på själva juldagen, alltså den 25 december enligt julianska kalendern, jfr Anders Brogrens essä Jul i januari). Huruvida själva trettondedagen, "Epifania", ska anses betonas mer i öst än i väst är därmed en öppen fråga.

Temat för trettondedagen är i alla fall uppenbarelsen av Guds härlighet i Kristus. Det har sagts att om Juldagen betonar att Gud blev människa (med Johannesprologens ord att "Ordet vart kött"), så betonar Trettondedagen att människan Jesus är sann Gud (att "Ordet var Gud"). Dagen är alltså en stor högtidsdag i kyrkan och betraktas ofta som julens "Grand Final", strax före inledningen av skolornas vårtermin. (Även om det är Tjugondedag Jul, Knut-dagen den 13 januari, som i gammal tradition varit julens "utstädningsfest", och även om också Kyndelsmässodagen i början av februari av många kyrkligt bevandrade ses som den avslutningen av kyrkans julfirande).

Trettondedag Jul har dessutom av tradition varit Svenska kyrkans och Evangeliska Fosterlandsstiftelsens (EFS:s) särskilda missiondag, med hänvisning till de vise männen som kom så långväga ifrån, från Österns länder, för att hylla Kristus.

Trettondedagen inleder en serie söndagar (som är 2-6 st beroende på hur sen påsken är), av vilka särskilt de två första, liksom "Epifania", betonar hur Guds härlighet uppenbaras i Jesus Kristus: vid hans dop och vid bröllopet i Kana.

Den liturgiska färgen vid Trettondedag Jul är vit, ljus sex, altarblommor vita (och röda). Symbol en stjärna, den som vägledde de vise männen till Betlehem.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 72:10-15 - om hur alla kungar ska hylla och alla folk tjäna honom
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jesaja 60:1-6 - om ljuset som är här och Herrens härlighet som går upp
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EPISTEL
Kolosserbrevet 1:11-14 - om hur Fadern räddat oss ur mörkrets välde
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 2:1-12 - om de vise männen
KXII  KB1917  SFB  B2000
KJV  LB

Läs predikan av Martin Luther i Huspostillan!
Läs predikan av Bengt Pleijel i Sångpostillan! Och Himmelskt söndagsgodis!
Läs predikan av Yngve Kalin i Predikobiblioteket!



PSALMER OCH SÅNGER PÅ TRETTONDEDAG JUL

Vänligt över jorden glänser (SvPs1986 nr 34)
Kristus är världens ljus (SvPs1986 nr 37)
Gud, vår Gud, för världen all (SvPs1986 nr 99, jfr Stora Nätpsalmboken nr 203)
* Dagen är kommen (SvPs 1986 nr 122)
En stjärna gick på himlen fram (SvPs186 nr 130)
Stå upp, o Sion, och lovsjung (SvPs1986 nr 131, jfr Stora Nätpsalmboken nr 261)
Nu segrar alla trognas hopp (SvPs1986 nr 132)
Himlen är så härligt blå (SvPs1986 nr 133)
Gläns över sjö och strand (SvPs1986 nr 134:1-2)
Så långt som havets bölja går (SvPs1986 nr 414)
För hela världen vida (SvPs1986 nr 416)
Var kristtrogen fröjde sig (SvPs1986 nr 430)
Lagd på strå i ett stall (SvPs1986 nr 434)
Å vilka stora gåvor (SvPs1986 nr 435)
* Gå ut kring hela jorden (SvPs1986/2003 735)
Jesus, vår konungs, himmelska rike (Stora Nätpsalmboken nr 263)
Maria, jungfrun, födde här Guds Son (Sionstoner)
* Åter strålar julens stjärna (Sionstoner)





TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

* Liksom vid Annandag Jul passar det bra att ett missionsombud eller en missionär medverkar. Kan en person med ursprung i en helt annan världsdel predika som en del av "mission i retur", eller som exempel på hur många kyrkor i Afrika eller Mellanöstern är äldre än vår egen, så är det ju lite extra roligt.

* Man kan anordna en riktig "missionsfest" och ha ett särskilt land som gudstjänsttema, så att sånger, berättelser, böner, kanske kyrklunchrecept kan hämtas därifrån.

* Eftersom vi faktiskt fortfarande firar jul passar det annars inte illa (om det bara inte varit ett corona-år) med tomtegröt och skinkmackor till kyrklunch, och eftersom de vise männen kom med presenter är det inte fel att ha en enkel "julklappsutdelning" till barnen, gärna något bra pedagogiskt bibelmaterial av något slag. Stjärngossar och -flickor (utan lucior och tärnor) som sjunger några julsånger passar inte heller illa.

* Du som predikar eller återberättar: observera att det inte står i Skriften att de vise männen var just tre, att de hette Melchior, Kaspar och Baltasar, eller att de besökte barnet och dess moder "i stallet". Tvärtom står det i Matteusevangeliet att de gick in i huset där barnet var (förmodligen ordnade Josef så snart som möjligt ett annat boende åt familjen - stallet och krubban var ju en ren nödlösning). I 1937 års psalmbok fanns det inte en enda psalm som kopplade ihop de vise männen med stallet i krubban - i 1986 års psalmbok vimlar det av dem. Förmodligen är det de s.k. julkrubborna som styrt tänkandet, plus en lite slarvig läsning av bibeln. Det vore ett helt oförargligt småfel, om det inte visat sej kunna ge upphov till helt onödiga tvivel på evangelisternas sannfärdighet. Jfr Anders Brogrens essä om Ärkebiskopens bibelkunskaper.

* Är det särskilt "vist" att vara stjärntydare? Utgå från något dagstidningshoroskop (OBS att många tidningar rensat bort dagliga bibelord och bibelbetraktelser men behållit horoskopen!) och väck frågan om alla läsare verkligen tar horoskopen bara på skämt. Återge Augustinus´ tvillingargument mot astrologin (två som föds samtidigt behöver inte alls få samma "öde"), men också Bileams julprofetia ("En stjärna höjer sig ur Jakob"). Uppenbarligen låter Gud denna gång en stjärna bära ett budskap: se Anders Brogrens essä Betlehems stjärna - när, var, hur? Stjärna eller planetkonstellation/supernova är inget att bråka om (vi kallar ju själva Venus för "aftonstjärnan"), lika lite som den gamla hebréiska definitionen av fladdermusen som fågel (="större flygfä"). Men de vise männen hamnar faktiskt fel först och får vidare ledning genom Skriftens ord!



SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Hur levande är missionstanken och missionskallelsen i vår kyrka (jfr samtalsfrågorna på Annandag Jul)?

* Hur kan Trettondedag Jul återfå sin ställning som stor kyrkhelg, i vår tid när många är spyless på julfirande och julattiraljer redan på juldagen (efter att i praktiken ha börjat fira jul redan i november).

* Hur göra upp med imperialistiska attityder till andra länder och folk? Hur låta sej inspireras av missionärer från andra folk och kulturer?

* I vilken bemärkelse är Sverige självt ett missionsland? I vilken bemärkelse inte? Hur pass mycket kristendomskunskap får våra barn via skolorna idag, och hur tar hem och församling sitt ansvar?

* Spelar det någon roll hur mycket legendmaterial vi flätar in i bibelberättelsen om de vise männen / stjärntydarna? Kan våra barn och vi själva få svårt att skilja på evangelisternas knapphändiga men som vi tror vederhäftiga skildringar och mer motsägelsefulla beskrivningar av t.ex. vilka länder de "heliga tre konungarna" kom ifrån eller huruvida de besökte stallet och krubban eller inte?

* Är astrologi oförargligt eller ett nyandligt hot? Hur undviker vi i det senare fallet att julevangeliet ses som en allmän bekräftelse av stjärntyderiets riktighet, och inte bara som ett exempel på hur Gud kan "låta allting tjäna sina syften", t.o.m. ren vidskepelse och ödestro.


BÖNER

* Introitus:  Lova Herren, alla hedningar, prisa honom, alla folk. Ty Herrens nåd är väldig över oss, och hans sanning varar i evighet. Ge åt Herren hans namns ära, bär fram skänker och kom i hans gårdar. Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande, såsom det var av begynnelsen, nu är och skall vara från evighet till evighet. Amen.

O Herre Gud, som denna dag med stjärnan ledde hedningarna till din enfödde Son, Jesus Kristus: Ge oss din Andes nåd, så att vi som nu genom tron känner dej, också blir ledda till att i himmelen skåda din härlighet. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* Herre, vår Gud, himmelske Fader, du som genom ditt heliga ord har låtit den stjärna gå upp, som leder oss till vår Frälsare Jesus Kristus, vi ber dej: Led våra hjärtan med din helige Ande, så att liksom de vise männen följde stjärnan och fann det heliga barnet, vi nu må hålla oss till denne din Son. Styrk oss att själva vandra i ditt ords ljus och att med villigt hjärta offra av de gåvor du ger oss, så att ditt heliga ord blir förkunnat för hedningarna, och så att din Son, Jesus Kristus, blir känd och ärad av alla folk. Amen.

* O Gud, du som för stjärnorna fram på himmelens fäste och låter ditt ljus gå upp för dem som av hjärtat söker dej. Dej vare lov och pris att du låtit din enfödde Sons härlighet bli uppenbarad för folken. Vi ber dej att du med evangeliets klara stjärna ville leda oss ända fram till vår Frälsare, så att också vi må ge honom vår lovsångs och vår tacksägelses gåvor. Låt budskapet om din frälsning bli förkunnat och mottaget kring hela jordens rund. Ta också oss i din tjänst för detta ditt stora verk. Ditt är riket, o Gud. Låt de komma även till oss, till dess det omsider fullkomnas i härlighet. Amen.

* [Vid ev. tacksägelseringning]: Herren läre oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Så skall min Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Fil. 4:19-20 SFB)

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.
 

POSTLUDIUM