Du kan även lyssna här!
Om ni har passionsandakter kan Andra akten av Vår Herre Jesu Kristi lidandes historia
gärna begrundas gemensamt någon gång under den här veckan. Skärtorsdagskvällen räcker ju ofta inte riktigt till, även nattvardens instiftande (jfr Första akten) ska ju firas då.
INLEDNING
Idag handlar budskapet om kampen mot det onda - temat är ganska likt Första söndagen i fastan (frestelsens/prövningens stund). Den onde och hans hantlangare uppmärksammas på nytt, men framför allt Frälsaren! (Tidigare var temat "Jesus och ondskan").
Oculi (mei semper ad Dominum) är söndagens latinska namn som betyder "(Mina) ögon" eller "(Min) blick" och är hämtat ur en vers i dagens psaltarpsalm (Psalt. 25:15) som länge varit dagens s.k. antifon ("omkväde" vid psaltarläsning).
Fastans karaktär av dopberedelsetid syns tydligt i kampmotiven för denna och föregående söndagar. Det är som tidigare sagts ingen skönmålning av det kristna livet som ges, snarare något i stil med Churchills berömda utfästelse om "blood, sweat, toil and tears". Låt "Guds vapenrustning" aktualiseras, oavsett predikotext!
Liturgisk färg är blå eller violett. Fasteseriens musik används (gärna inklusive litanian!). Altarblommor två (blå eller violetta), altarljus två.
TEXTER
PSALTARPSALM
Idag handlar budskapet om kampen mot det onda - temat är ganska likt Första söndagen i fastan (frestelsens/prövningens stund). Den onde och hans hantlangare uppmärksammas på nytt, men framför allt Frälsaren! (Tidigare var temat "Jesus och ondskan").
Oculi (mei semper ad Dominum) är söndagens latinska namn som betyder "(Mina) ögon" eller "(Min) blick" och är hämtat ur en vers i dagens psaltarpsalm (Psalt. 25:15) som länge varit dagens s.k. antifon ("omkväde" vid psaltarläsning).
Fastans karaktär av dopberedelsetid syns tydligt i kampmotiven för denna och föregående söndagar. Det är som tidigare sagts ingen skönmålning av det kristna livet som ges, snarare något i stil med Churchills berömda utfästelse om "blood, sweat, toil and tears". Låt "Guds vapenrustning" aktualiseras, oavsett predikotext!
Liturgisk färg är blå eller violett. Fasteseriens musik används (gärna inklusive litanian!). Altarblommor två (blå eller violetta), altarljus två.
TEXTER
PSALTARPSALM
GAMMALTESTAMENTLIG TEXT
Jes. 59:14-17 - om hur Herren själv blev tvungen att gripa in
KXII KB1917 SFB B2000
LB KJV
EPISTEL
Ef. 6:10-18 - om Guds vapenrustning, se mer här!
KXII KB1917 SFB B2000
LB KJV
EVANGELIUM
Mark. 5:24-34 - om kvinnan med blödningar
KXII KB1917 SFB B2000
LB KJV
PSALMER OCH SÅNGER PÅ TREDJE SÖNDAGEN I FASTAN:
* För att du inte tog det gudomliga (SvPs1986 nr 38)
* Jesus för världen (SvPs1986 nr 45)
* Du som gick före oss (SvPs1986 nr 74)
* Jesus, Guds Son, träd in i denna skara (SvPs1986 nr 93)
* Se, vi går upp till Jerusalem (SvPs1986 nr 135)
* Vår Gud är oss en väldig borg (SvPs1986 nr 237)
* Bed för mig, Herre kär (SvPs1986 nr 267)
* Bar du min börda (SvPs1986 nr 282)
* Himmelske Fader, ge åt oss alla (SvPs1986 nr 339)
* En blomma uti öknen stod (SvPs1986 nr 347), jfr När världens hopp förtvinat stod (Stora Nätpsalmboken nr 100)
* Han gick in i din kamp på jorden (SvPs1986 nr 358)
* Han gick den svåra vägen (SvPs1986 nr 442)
* Vårt fäste i all nöd är Gud (SvPs1986 nr 477)
* Ära ske Gud som från sin tron (SvPs1986 nr 543:4)
* Jesus för världen (SvPs1986 nr 45)
* Du som gick före oss (SvPs1986 nr 74)
* Jesus, Guds Son, träd in i denna skara (SvPs1986 nr 93)
* Se, vi går upp till Jerusalem (SvPs1986 nr 135)
* Vår Gud är oss en väldig borg (SvPs1986 nr 237)
* Bed för mig, Herre kär (SvPs1986 nr 267)
* Bar du min börda (SvPs1986 nr 282)
* Himmelske Fader, ge åt oss alla (SvPs1986 nr 339)
* En blomma uti öknen stod (SvPs1986 nr 347), jfr När världens hopp förtvinat stod (Stora Nätpsalmboken nr 100)
* Han gick in i din kamp på jorden (SvPs1986 nr 358)
* Han gick den svåra vägen (SvPs1986 nr 442)
* Vårt fäste i all nöd är Gud (SvPs1986 nr 477)
* Ära ske Gud som från sin tron (SvPs1986 nr 543:4)
* Upp, kristen, upp till kamp och strid (SvPs1986 nr 567)
* Seger giv, du segerrike (SvPs1986 nr 568)
* Vi ville dig se (SvPs1986 nr 600)
* Vackra törnrosbuske (SvPs1986 nr 611)
* Gud, i dina händer (SvPs1986/2003 nr 769)
* Godhet har makt över ondskan (SvPs1986/2003 nr 782)
* Härskarors Herre, evig Gud (Stora Nätpsalmboken 98)
* Ta tid till att bedja, sök stillhet och ro (Stora Nätpsalmboken nr 476)
* Ack, kände du, Herre, den darrande hand (Stora Nätpsalmboken nr 492)
* Glad och oförfärad gå (Stora Nätpsalmboken nr 700)
* Vi ska inte rubbas, fasta ska vi stå (Stora Nätpsalmboken nr 703)
* Ut med dej, du mörka makt (Stora Nätpsalmbokekn nr 717)
* Herre, gör mej kristen ända inifrån (Stora Nätpsalmboken nr 748)
* Ljuset bär frukt överallt (Stora Nätpsalmboken nr 750)
* "Psalm mot Djävulen" (Bo Setterlind)
TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET
* Här behövs det uppföljande samtal och diskussion! Det här är djupa saker, som tant Elma i Luleå brukade säga. Men ge underlag för samtalet i gudstjänsten! Gå från det allmänmänskliga och "folkteologiska" - kampen mot det allmänt onda och livets "jävligheter" - till det personliga och rannsakande som Jesus talar om. Förra söndagen läste vi om de sju onda andar som Maria Magdalena befriats ifrån - den här söndagen talar Jesus i första årgångens evangelium om en utdriven ande som återkommer med "sju onda andar som är värre än han själv."
* Lek med ordet "Oculi" och betona dagens antifon: "Min blick (mina ögon) är vänd (vända) mot Herren". Det gäller att inte tappa fokus, att inte alltför mycket och länge undersöka det onda. (Jfr vad som händer när man cyklar nära diket och börjar titta på det istället för på vägen).
* "Livet är en strid / och striden är en kamp / och kampen är en häst..." säger den gamla folkramsan. Betona kampmotivet, men skilj också på den allmänna livskampen och kampen mot den premediterade ondskan.
* Vapenrustningen i episteltexten är rolig att åskådliggöra rent fysiskt, inte bara i söndagsskolan: med HJÄLM, BÄLTE, PANSAR, SKOR, SKÖLD, SVÄRD... Låt någon klä ut sej eller ta i varje fall med något så när snarlika attiraljer, och diskutera vad varje sak symboliserar (suveränt minnesstöd!).
* "Vår kamp är inte mot kött och blod", betonar aposteln. Markera och motivera ett (över-)tydligt avståndstagande från korståg och svärdsmission i alla dess former.
* Bjud om möjligt in uniformsklädda soldater från Frälsningsarmén och låt dem berätta om sin "ut-rustning" och kanske också i ekumenisk anda sprida "Stridsropet" vid kyrkkaffet!
SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN
* Seger giv, du segerrike (SvPs1986 nr 568)
* Vi ville dig se (SvPs1986 nr 600)
* Vackra törnrosbuske (SvPs1986 nr 611)
* Gud, i dina händer (SvPs1986/2003 nr 769)
* Godhet har makt över ondskan (SvPs1986/2003 nr 782)
* Härskarors Herre, evig Gud (Stora Nätpsalmboken 98)
* Ta tid till att bedja, sök stillhet och ro (Stora Nätpsalmboken nr 476)
* Ack, kände du, Herre, den darrande hand (Stora Nätpsalmboken nr 492)
* Glad och oförfärad gå (Stora Nätpsalmboken nr 700)
* Vi ska inte rubbas, fasta ska vi stå (Stora Nätpsalmboken nr 703)
* Ut med dej, du mörka makt (Stora Nätpsalmbokekn nr 717)
* Herre, gör mej kristen ända inifrån (Stora Nätpsalmboken nr 748)
* Ljuset bär frukt överallt (Stora Nätpsalmboken nr 750)
* "Psalm mot Djävulen" (Bo Setterlind)
TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET
* Här behövs det uppföljande samtal och diskussion! Det här är djupa saker, som tant Elma i Luleå brukade säga. Men ge underlag för samtalet i gudstjänsten! Gå från det allmänmänskliga och "folkteologiska" - kampen mot det allmänt onda och livets "jävligheter" - till det personliga och rannsakande som Jesus talar om. Förra söndagen läste vi om de sju onda andar som Maria Magdalena befriats ifrån - den här söndagen talar Jesus i första årgångens evangelium om en utdriven ande som återkommer med "sju onda andar som är värre än han själv."
* Lek med ordet "Oculi" och betona dagens antifon: "Min blick (mina ögon) är vänd (vända) mot Herren". Det gäller att inte tappa fokus, att inte alltför mycket och länge undersöka det onda. (Jfr vad som händer när man cyklar nära diket och börjar titta på det istället för på vägen).
* "Livet är en strid / och striden är en kamp / och kampen är en häst..." säger den gamla folkramsan. Betona kampmotivet, men skilj också på den allmänna livskampen och kampen mot den premediterade ondskan.
* Vapenrustningen i episteltexten är rolig att åskådliggöra rent fysiskt, inte bara i söndagsskolan: med HJÄLM, BÄLTE, PANSAR, SKOR, SKÖLD, SVÄRD... Låt någon klä ut sej eller ta i varje fall med något så när snarlika attiraljer, och diskutera vad varje sak symboliserar (suveränt minnesstöd!).
* "Vår kamp är inte mot kött och blod", betonar aposteln. Markera och motivera ett (över-)tydligt avståndstagande från korståg och svärdsmission i alla dess former.
* Bjud om möjligt in uniformsklädda soldater från Frälsningsarmén och låt dem berätta om sin "ut-rustning" och kanske också i ekumenisk anda sprida "Stridsropet" vid kyrkkaffet!
SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN
* Ulla Karlssons frågor inför fastan och påsken är alltid aktuella, men särskilt i fastetid. Hur förfärligt det än är att en präst i Svenska kyrkan skrev som hon gjorde utan att mista rätten att förkunna som VDM, måste vi förstå att hennes frågor delas av många människor. Hur svarar vi på dem?
* Andra årgångens evangelietext kan tyckas lite märklig. Vad har kvinnan med blödningar med kampen mot ondskan att göra?
* Finns djävulen egentligen eller är han bara en personifikation av tillvarons "jävulskap" i största allmänhet? Vad säger Kyrkans bekännelse? Vad säger du själv?
* Kan de folkliga kraftuttrycken kring djävul och helvete ge uttryck för bibliska sanningar? (Jfr "måla fan på väggen", "fan tog honom", "det går åt helvete", "det finns grader i helvetet"). När bör ni-vet-vem öppet nämnas och när bör han ignoreras?
* Hur hanterar vi de onda makterna i vår tid? Hur ser vi på exorcism (alldeles bortsett från skräckfilmen)?
* Diskutera gärna C S Lewis roman "Från helvetets brevskola" - om hur man för en själ till förtappelse - och Jan Guillous roman "Ondskan" som aktualiserar schyssta och oschyssta kampmetoder.
* O Gud, du som har all makt i himlen och på jorden, hör våra böner och var vårt beskydd, så att vi, frälsta från mörkrets välde, kan vandra som ljusets barn. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.
* Vi ber dej, allsmäktige Gud, att du i mildhet ville se till de ödmjukas bön och beskydda oss med din mäktiga hand, så att vi, frälsta från mörkrets välde, alltid må vandra såsom ljusets barn. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.
* O Herre Gud, himmelske Fader, du som låtit din Son komma i världen för att strida för oss mot denna världens furste och rycka oss undan mörkrets välde, vi ber dej: Ge oss nåd att troget hålla oss till Jesus Kristus, vår Frälsare, avsäga oss mörkrets gärningar och vandra i ditt ords ljus, så att vi omsider, förlossade från allt ont, må bli evigt saliga. Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre och Frälsare. Amen.
* O Herre Gud, himmelske Fader, du som låtit din Son komma i världen för att strida för oss mot denna världens furste och rycka oss undan mörkrets välde, vi ber dej: Ge oss nåd att troget hålla oss till Jesus Kristus, vår Frälsare, avsäga oss mörkrets gärningar och vandra i ditt ords ljus, så att vi omsider, förlossade från allt ont, må bli evigt saliga. Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre och Frälsare. Amen.
* [Långa litanian]:
Evige allsmäktige Gud.
Förbarma dig över oss.
Herre, hör vår bön,
Herre, hör vår bön.
Herre Gud Fader i himmelen,
Herre Guds Son världens Frälsare,
Herre Gud du helige Ande,
förbarma dig över oss.
Var oss nådig,
Hjälp oss, milde Herre Gud.
För alla synder,
för all villfarelse,
för allt ont,
för djävulens grymhet och list,
för pest och hungersnöd,
för krig och världsbrand,
för uppror och splittring,
för eld och våda,
för ond bråddöd,
för den eviga döden
bevara oss, milde Herre Gud.
Genom din heliga födelse,
genom ditt kors och din död,
genom din heliga uppståndelse och himmelsfärd,
i anfäktning och nöd,
i välgång och lycka,
i dödens stund, på yttersta domen,
hjälp oss milde Herre Gud.
Vi arma syndare beder dig
att du leder och bevarar din heliga kristna kyrka,
att du bevarar alla biskopar, präster och församlingar i sann lära och heligt leverne,
att du återkallar alla villfarande och förförda,
att du förlänar oss seger över våra andliga fiender,
att du sänder trogna arbetare i din skörd,
att du gör ditt namn känt i hela världen,
att du enar alla trogna,
att du med ordet ger oss din Ande och kraft,
att du stärker alla som lider förföljelse för ditt namns skull,
att du hjälper och tröstar alla bedrövade och svårmodiga.
Hör oss, milde Herre Gud.
Att du ger alla folk fred och endräkt,
att du välsignar vår konung och hans hus,
att du förlänar din hjälp till rikets styrelse och försvar,
att du välsignar frukten på jorden och skänker framgång åt all redbar gärning,
att du välisgnar våra hem och leder ungdomen på dina vägar.
Hör oss, milde Herre Gud.
Att du hjälper och undsätter alla dem som är i nöd och fara,
att du bevarar och hjälper alla havande kvinnor och barnaföderskor,
att du vederkvicker och hjälper alla sjuka,
att du förlossar alla oskyldiga fångar,
att du försvarar och försörjer alla änkor och faderlösa, fattiga och förtryckta,
att du ger oss ett försonligt hjärta mot våra fiender och förtar alla ovänskap,
att du förbarmar dig över alla människor,
att du nådigt hör vår bön.
Hör oss, milde Herre Gud.
O Jesus Kristus, Guds Son.
Förbarma dig över oss.
O Guds Lamm, som borttager världens synder.
Fräls oss, milde Herre Gud.
O Guds Lamm, som borttager världens synder.
Hör oss, milde Herre Gud.
O Guds Lamm, som borttager världens synder.
Giv oss din frid och välsignelse.
Kriste, hör vår bön.
Kriste, hör vår bön.
Herre, förbarma dig över oss.
Kriste, förbarma dig över oss.
Herre, förbarma dig över oss.
Herre, handla icke med oss efter våra synder.
Och vedergäll oss icke efter våra missgärningar.
Herre, allsmäktige Gud, som hör de botfärdigas suckar och tröstar bedrövade hjärtan,
hör den bön som vi i vår nöd bär fram,
och hjälp oss, att allt det onda som djävulen, världen och vi själva tillfogar oss,
genom din Andes kraft blir till intet gjort,
så vill vi, frälsta från allt ont, i din församling alltid tacka och lova dig.
Genom Jesus Kristus, vår Herre.
Amen.
* [I samband med tacksägelseringningen]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.
* När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.
Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.
LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR
Så till sist från denna plats (predikstolen):
* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)
* Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. Amen. (1 Tess. 5:23-24 SFB)
* Må Herren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt himmelska rike. Hans är härligheten i evigheters evighet, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)
* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)
* Må Gud hålla oss vakande, så att vi inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar vårt fäste, utan i stället växer till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen. (Efter 2 Petr. 3:17-18, SFB).
* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)
* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.
Här finns en hoppusslad gudstjänst för Tredje söndagen i fastan (2 årg).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar