söndag 16 september 2018

Inför Sjuttonde söndagen efter Trefaldighet (Artonde söndagen efter Pingst) 2018 - Rik inför Gud



Du Herrens tjänare!









INLEDNING

En allvarlig dag, inte minst för oss i västvärlden. Är vi rika också inför Gud? Jag minns så väl hur nyblivne biskopen i Västerås från predikstolen i Ludvika Ulrika kyrka avslutade sin predikan vid sitt besök hösten 1990 med de verkligt biskopliga orden: "För där din skatt är, där kommer också ditt hjärta i tid och evighet att vara. Amen."

Liturgisk färg grön, altarljus två, blommor i blandade färger. Liturgisk musik enligt allmänna serien.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 49:6-12 - om att ingen kan köpa sig fri från döden, jfr spiritualen Var lugn, min vän, allt kött är hö

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Andra Moseboken 32:1-4, 30-35 - om guldkalven nedanför Sinai berg 

EPISTEL
Första Johannesbrevet 2:15-17 - om vad kroppen begär, ögonen åtrår och högfärden skryter med

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 6:19-24 - om att inte samla skatter på jorden utan i himmelen

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan! Och i Himmelskt söndagsgodis! Med mera godis!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket!



PSALMER OCH SÅNGER PÅ SJUTTONDE SÖNDAGEN EFTER TREFALDIGHET

En dyr klenod, en klar och ren (SvPs1986 nr 64)
* Pris vare Gud som låter (SvPs1986 nr 177)
Till den himmel som blir allas (SvPs1986 nr 220)
Sänd av himlens sol en strimma (SvPs1986 nr 291)
Välsigna, Herre, vad du ger (SvPs1986 nr 296)
* Lova Herren Gud, min själ (SvPs1986 nr 328)
Gud har skapat allting (SvPs1986 nr 344)
Ett, Jesus, än påminner jag (SvPs1986 nr 498), jfr Ett enda, Jesus, önskar jag (Stora Nätpsalmboken nr 402)
* På Gud och ej på eget råd (SvPs1986 nr 555)
* Jesus, låt din kärleks låga (SvPs1986 nr 578)
Gud gav i skaparorden (SvPs1986 nr 580)
Dela med dig, dela med dig (Psalmer och Sånger)
Jesus, du vår salighet (Stora Nätpsalmboken nr 101)
Det var en man, vars giriga håg (Stora Nätpsalmboken nr 503)
* Så kort var den fröjd som i världen jag fann (Stora Nätpsalmboken nr 629)
Långt lyser arvet som släktena samlat (Stora Nätpsalmboken nr 775)
Bort, värld, med all din gunst och prakt (Stora Nätpsalmboken nr 782) - 3 årg.
Vardagskristen vill jag vara (Stora Nätpsalmboken nr 813)
* På den unge man han såg (Missionspsalmboken)
Det vimlar av sånger om himmelrik (Missionsmusik)
* Du som din skatt på jorden äger (Sionstoner)
* När du går över floden (Sionstoner)
* Världen blöder, vem ska bota den (Sionstoner)
* Du som ger oss liv och lär oss hoppas (Finlandssvenska psalmboktillägget nr 883)
* Det går genom världen en virvlande dans (Psalmer i 2000-talet, se postludierna nederst)
Se, en gåvoflod går fram (Psalmer i 2000-talet)





TANKAR OCH IDEER INFÖR HELGEN

* Ett aktuellt och väckande tema (eg. från 2 årg) - vem är rik inför Gud? Låt kommande Mikaelihelgs kamp mellan gott och ont aktualiseras redan idag. En kosmisk kamp.

* Låt predikan bli en klassisk väckelsepredikan! Och läs gärna längre stycken ur bibeln än vad evangelieboken "kräver"!

* En sån här dag borde det väl gå att få till ett riktigt bra kollekttal? Eller ett riktigt bra kollektändamål, kanske man snarare ska säga?



SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Vilken är vår "guldkalv" idag? Utöver pengar eller Mammon i största allmänhet?

* Vad menar Johannes egentligen med att "inte älska världen"? Är han gnostiker och föraktar det materiella eller vad handlar det om?

* Hur ska rikedom hanteras i vår tid? Jfr Chestertoncitatet "Pengar är som dynga - gör ingen nytta om de inte sprids..."

* Vad sägs om Micael Grenholm och hans bloggserie "Kan en kristen vara rik?" (Eller debattartikeln "De fattiga glöms ofta bort"). Eller om Lars Engquist och hans predikan "För Gud är allting möjligt!"


BÖNER

* Ge mej inte fattigdom, inte heller rikedom, men låt mej få det bröd jag ska ha. Jag kunde annars, om jag bleve allt för mätt, förneka dej, så att jag frågade: Vem är Herren? Eller om jag bleve allt för fattig, kunde jag bli en tjuv, ja förgripa mej på Guds namn. (Ords. 30)

* [I samband med tacksägelseringningen]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När vånda trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.




LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen): 

* Må så Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Efter Fil. 4:19-20 SFB)

* Må Herren låta er växa till och överflöda i kärleken till varandra och till alla människor, så att han styrker era hjärtan och gör er oförvitliga och heliga inför vår Gud och Fader, när vår Herre Jesus kommer med alla sina heliga. Amen. (1 Tess. 3:12 SFB)

* Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. Amen. (1 Tess. 5:23-24 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* Må Gud hålla oss vakande, så att vi inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar vårt fäste, utan i stället växer till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen. (Efter 2 Petr. 3:17-18, SFB).

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.



POSTLUDIUM
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar