söndag 6 april 2025

Inför Palmsöndagen 2025 - Vägen till korset

Helgens bibelbok: JEREMIA (passar bra som läsning under hela Stilla veckan!)

Du kan även lyssna här

Inför Stora, stilla veckan och påsken, se psalmtexter att sjunga, läsa och meditera över här.
Inför veckans passionsandakter, se första akten av vår Herres Jesu Kristi lidande här eller här.


Du Herrens tjänare!




INLEDNING

Detta är en viktig firningsdag i kyrkans år, men fastetidens violetta färg och fasteseriens vemodiga mollmusik består även under Palmsöndagen. Vi är mitt inne i Passionstiden, och förekommande altarskåp brukar vara stängda. Palmsöndagen inleder också Stilla veckan, och de nästföljande gudstjänsterna är Skärtorsdagens och Långfredagens.

Det handlar alltså inte om en upprepning av Första advent som är riktad mot Julen. Palmsöndagen är riktad mot Påsken även om evangelietexterna liksom då handlar om Kristi intåg i Jerusalem och dagarna på så sätt ofrånkomligen påminner om varandra. Palmsöndagen är mer mollstämd - men ändå inte vemodig utan fylld av glädje över Kristi kärlek, över att han inte tvekade utan valde den svåra vägen för vår skull.

Symbol: Två palmkvistar runt en kalk och en korsmärkt oblat. Altarljus två. Blommor röda och vita (vinets och brödets färger). Istället för blommor kan man också använda sälgkvistar ("Nordens palmer").


TEXTLÄSNINGAR

PSALTARPSALM
Psalt. 118:19-29 - om den dag som Herren har gjort, jfr Detta är dagen

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
2 Mos. 13:6-10 - om det osyrade brödet

EPISTELTEXT
Hebr. 2:14-18 - om hur vi fick en Frälsare av kött och blod

EVANGELIUM
Markusevangeliet 11:1-11 - om hur Jesus rider in i Jerusalem

Läs en predikan av Yngve Kalin i Predikobiblioteket!
Läs Bengt Pleijel i Sångpostillan!
Och Maria Smeds i Dagen!


PSALMER OCH SÅNGER PÅ PALMSÖNDAGEN

Kristus kommer, Davids Son (SvPs1986 nr 111)
Se, vi går upp till Jerusalem (SvPs1986 nr 135)
Den kärlek du till världen bar (SvPs1986 nr 137)
Med Jesus fram i de bästa åren (SvPs1986 nr 283, jfr Stora Nätpsalmboken nr 737)
Dig vi lovsjunger, ärar (SvPs1986 nr 443)
Dig, min Jesus, nu jag skådar (SvPs1986 nr 446, jfr Stora Nätpsalmboken nr 267)
Litanian (SvPs1986 nr 700:1)
I din glädje, o Gud, vill vi sjunga (Stora Nätpsalmboken nr 19)
Kungars Kung och Herrars Herre (Stora Nätpsalmboken nr 117)
Detta är dagen (Stora Nätpsalmboken nr 158)
Konung är du visst (Stora Nätpsalmboken nr 237)
Med sina barn nu jublar Salem (Stora Nätpsalmboken nr 238)
Jesus, du som segern vinner (Stora Nätpsalmboken nr 265)
Dej vare pris och ära (Stora Nätpsalmboken nr 266)
Se hur nu Jesus rider (Stora Nätpsalmboken nr 268)
Han är kungars Kung (Stora Nätpsalmboken nr 330)
* Sju böner vår Herre har lärt oss (Kyrkovisor)
Hosianna, hosianna till Guds dyra offerlamm (Bengt Johansson)
* Visa på Palmsöndagen (Hans Blennow, Noas Blues och andra visor)





TANKAR OCH IDEER INFÖR HELGFIRANDET

* Ta vara på processionsmöjligheterna denna dag oavsett pandemin - börja gärna utanför kyrkan så ev förbipasserande undrar vad som står på! Sjung "Dej vi lovsjunger, ärar" (SvPs1986 nr 443). Använd grankvistar, sälgkvistar, palmkors eller vad som helst - det barnen minns, minns även vi vuxna ;o) Bered en väg för Herren (men låt helst just den psalmen reserveras för Första söndagen i advent)!

* Glöm inte att temat är "Vägen till korset". Jag hörde en präst som firat palmsöndag på Teneriffa och sett en procession, där en skulptur av Jesus och åsnan dragits på en vagn med dansande, färgglada flickor framför och trummande, svarta män bakom som föreställde en exekutionspatrull. Så oerhört kontrastrik är Palmsöndagen.

* Introducera "Stilla veckan" och dess dagar! Äger ett påskspel rum på Dymmelonsdag (som i bl.a. Bollnäs och Iggesund när det inte är pandemitider) bör detta få lite extra "reklam" idag. Men framför allt påskhelgen Skärstorsdag-Annandag Påsk, naturligtvis. (Glöm inte Emmausvandring eller stiftshögmässa på Annandag Påsk!).

* Man kan lyssna till Easter Suite med Oscar Peterson:


* Man kan se början av Jesus-filmen nedan med barnen och resten på påskdagen!




SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

*Är det någon skillnad på hur vi firar Jesus´ intåg i Jerusalem nu jämfört med vid Första söndagen i advent (då samma berättelse läses)?

* Hur tänker vi oss vägen till korset? Samtala om Jesus´ sinnesstämning - och folkets!

* Vad säger ni om Ragnar Jändels lilla palmsöndagsdikt?

* Hur kan Stilla veckan få bli verkligt "stilla" i en jäktad värld? Vågar vi ha utpräglat "tråkigt" ett tag före påsk? (Jfr hur svårt det är att fira adventsfastan och låta julen bli den verkliga jubelhelgen!).

* Kan vi skriva påskkort tillsammans och/eller öva passions- och påskpsalmer idag? Vilka skulle behöva få besök eller hjälp med att ta sej till kyrkan under veckan? (Om hälsa och coronaregler tillåter).


HÖGTIDSBÖNER

* Allsmäktige, evige Gud, du som gav oss en förebild i ödmjukhet när du lät din Son bli människa och lida korsets död, lär oss genom hans tålamod lydnad för din vilja, så att vi får del i hans uppståndelse. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* Herre vår Gud, himmelske Fader, till dej kommer vi med tacksägelse, lov och pris, för att du skänkt oss din Son, sanningens Konung, att göra oss fria från syndens och dödens makt. Vi ber dej: Upplys, regera och ledsaga oss genom din helige Ande, så att vi stadigt håller oss till Kristus allena. Ge oss nåd att inte, som världen, ta anstöt av hans utvärtes ringhet och förakta hans ord, utan genom fast förtröstan till honom bli saliga i evighet. Amen.

I samband med ev. tacksägelseringning: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


APOSTOLISKA LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen):

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Jag uppmanar er inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus, som under Pontius Pilatus vittnade med den rätta bekännelsen: håll ert uppdrag obefläckat och klanderfritt till vår herre Jesu Kristi ankomst, som den salige och ende härskaren skall låta oss uppleva när tiden är inne, han som är alla konungars konung och alla herrars herre, som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran och den eviga makten. Amen. (1 Tim. 6:13-16 B2000).

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


POSTLUDIUM


Hoppusslad gudstjänst för Palmsöndagen (Markusserien)!

torsdag 3 april 2025

Inför Passionssöndagen eller Femte söndagen i fastan (Judica) 2025

Helgens bibelbok JESAJA (så passande!)

Sjung gärna dessa Passions- och påskpsalmer vid offentlig gudstjänst och enskild andakt under den närmaste månaden!'

Du Herrens tjänare!  





INLEDNING

Med Femte söndagen i fastan eller Passionssöndagen börjar den s.k. passionstiden, de sista veckorna av fastan då vi följer Jesus det sista stycket till Jerusalem och lidandet. Har han hittills under fastan visat sin styrka i kampen mot frestelse och ondska, så är det återstående stycket i huvudsak en avklädandets och svaghetens tid (om än genombruten av Palmsöndagens glädje och triumfartade åsneprocession). Fr.o.m. idag brukar altarskåpen ofta stängas (där sådana finns) och Litanian brukar sjungas som kyrkans förbön (ifall man inte använt den under hela fastetiden).

Temat är Försonaren, och denna betydelsefulla del av Jesus´ gärning tas upp ur många olika aspekter i dagens texter. Man bör inte som under "försoningsstriden" på 1800-talet, eller som så ofta än idag, låta en sanning slå ihjäl en annan, utan försöka hålla ihop alla de perspektiv bibeln ger oss på försoningens under.

Den liturgiska färgen är violett eller blå. Altarljusen två (små?). Lilafärgade blommor. Fasteseriens liturgiska musik (vilket i somliga församlingar innebär att både Gloria/Laudamus och Benedicamus utgår).




TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 103:8-14 - om Guds barmhärtighet och nåd (jfr Rosenii Dagbetraktelse för den 1 april!)
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Första Moseboken 22:1-14 - om offret av Isak
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

EPISTEL
Apostlagärningarna 4:1-12 - om hur den sten som husbyggarna ratade blivit en hörnsten
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

EVANGELIUM
Markusevangeliet 12:1-12 - om hur den sten som husbyggarna ratade blivit en hörnsten!!!
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Och i Himmelskt söndagsgodis!
Och Anna Sophia Bondes i Dagen!
Och Stefan Swärd i Dagen!

PSALMER OCH SÅNGER PÅ PASSIONSSÖNDAGEN

För att du inte tog det gudomliga (SvPs1986 nr 38)
Jesus är min vän den bäste (SvPs1986 nr 43)
Jesus för världen (SvPs1986 nr 45) 
Du som gick före oss (SvPs1986 nr 74)    
Se, vi går upp till Jerusalem (SvPs1986 nr 135)
Den kärlek du till världen bar (SvPs1986 nr 137)
När världens Frälsare jag ser (SvPs1986 nr 145)
O salighet, o gåtfullhet (SvPs1986 nr 234)
Bed för mig, Herre kär (SvPs1986 nr 267)
Gud, ditt folk är vandringsfolket (SvPs1986 nr 298)
Himmelske Fader, ge åt oss alla (SvPs1986 nr 339)
En blomma uti öknen stod (SvPs1986 nr 347), jfr När världens hopp förtvinat stod (Stora Nätpsalmboken nr 100)  
Det går ett tyst och tåligt lamm (SvPs1986 nr 439)
O du som för vår frälsnings skull (SvPs1986 nr 453)
Höga kors, du enda ädla (SvPs1986 nr 456)
I dig, o Herre Jesus kär (SvPs1986 nr 543)
Tänk på honom som var frestad (SvPs1986 nr 569, jfr Stora Nätpsalmboken nr 93)
Vi ville dig se (SvPs1986 nr 600)   
Vackra törnrosbuske (SvPs1986 nr 611)
Se Guds Lamm som borttager världens synd (SvPs1986 nr 673)
Litanian (SvPs1986 nr 700:1)
* När mörker över djupet var (PoS1987 nr 389) 
Dej, o Jesus, vill vi prisa (Stora Nätpsalmboken nr 101)
Mitt A och O, Immanuel (Stora Nätpsalmboken nr 110)
Du livets bröd, o Jesus Krist (Stora Nätpsalmboken nr 189) 
Det är en som led döden istället för mej (Sionstoner)
En blick på den korsfäste livet dej ger (Sionstoner)
Jag tänker på min Herre som alltid gjorde gott (Sionstoner)





TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

* Läs och begrunda Harry Blombergs ännu lika aktuella dikt Passionstid!

*  Läs och "marknadsför" Agne Nordlanders bok Korsets mysterium, där bibelns många perspektiv på försoningen verkligen får komma till sin rätt. Liksom i John Stotts bok Korset: meningen med Jesu död.

* Oavsett om det finns altarskåp att stänga eller ej: markera tydligt att passionstiden nu börjar och erbjud gärna några passionsandakter under kommande veckor.

* Bygg hus av byggklossar och samtala om hörnstenarnas (eller "slutstenarnas") betydelse.

* Eller tillverka påskkort, kanske måla för-tryckta motiv, och sälj vid kyrkkaffet till förmån för fasteinsamlingen! Sälj även passionsfrukter - och servera passionsfrukts-läsk!

* Lär er "Lilla bibeln" (Joh. 3:16) utantill idag.

* Glöm inte att påminna om och inbjuda till den härliga Palmsöndagen som följer!



SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Vad innebär det för oss personligen att Jesus är Försonaren?

* Vad innebär det för oss och världsmissionen att "han är det offer som sonar våra synder, och inte bara våra utan hela världens"?

* Hur ser vi på berättelsen om kopparormen? Kan Gud verkligen "sända" giftormar eller annan skada? (Jfr ormen i paradiset - i vilken mening var den "sänd" av Gud?). Vilken är likheten mellan kopparormen och Jesus? Vilka är skillnaderna?


BÖNER

*  Herre Gud, himmelske Fader. Din älskade Son, vår Frälsare Kristus Jesus säger: "Den som bevarar mitt ord, han skall icke se döden till evig tid." Vi ber dej som låtit oss komma till ditt heliga ords kunskap: Sänd din helige Ande i våra hjärtan, så att vi som fått höra ditt ord också anammar det av hjärtat och förlitar oss på det i liv och död. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

[I samband med tacksägelseringningen]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen):

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Må han som är fridens Herre ge er sin frid alltid och på allt sätt. Herren vare med er alla. Amen. (2 Tess. 3:16 SFB)

* Jag uppmanar er inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus, som under Pontius Pilatus vittnade med den rätta bekännelsen: håll ert uppdrag obefläckat och klanderfritt till vår herre Jesu Kristi ankomst, som den salige och ende härskaren skall låta oss uppleva när tiden är inne, han som är alla konungars konung och alla herrars herre, som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran och den eviga makten. Amen. (1 Tim. 6:13-16 B2000).

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


POSTLUDIUM



söndag 23 mars 2025

Inför Fjärde söndagen i fastan eller Midfastosöndagen (Lætare) 2025 - Livets bröd

Helgens bibelbok: HÖGA VISAN (egentligen påskhelgens "festrulle" men läs den gärna redan nu!)


Du Herrens tjänare! 





INLEDNING

Nu när halva fastan har gått (drygt tre veckor av drygt sex totalt) kommer Fjärde söndagen i fastan med sitt glada och vilsamma budskap om Livets bröd. Det himmelska bröd som ger världen liv och som ger oss kraft i kampen mot frestelsen och ondskan. Men dagen handlar också om det jordiska brödet, som Jesus, brödet från brödhuset Bet-Lehem, välsignar och förmerar. De båda motiven förenas i nattvarden, där det jordiska brödet blir bärare av det himmelska, och som nästan "måste" firas denna söndag.

Söndagen kallas på latin "Laetare", vilket betyder "Gläd dej" och ytterligare understryker dagens karaktär av fest mitt i fastan.

Dagen kallas även Brödsöndagen eller Rosensöndagen, eftersom man förr ofta smyckade altaret med rosor denna dag. Symbol för dagen är antingen evangeliets fem bröd och två fiskar eller en oblat (stansat nattvardsbröd). Liturgisk färg är fortfarande violett (eller blå, i viss tradition rosa!), men altarljusen kan vara fyra och altarblommorna skära eller guldgula rosor (röda rosor - fem - reserveras traditionellt för Långfredagen om ett krucifix står på nattvardsbordet då, för att påminna om de fem såren på Kristi kropp).



TEXTER

PSALTARPSALM
Psalt. 107:1-9 - om Herren som ger de törstande att dricka och mättar de hungriga med allt gott.
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Andra Moseboken 16:11-18 - om vaktlarna och mannat i öknen
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

EPISTEL
Första Petrusbrevet 2:1-3 - om att som nyfödda barn längta efter den rena, andliga mjölken
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

EVANGELIUM
Johannesevangeliet 6:24-35 - om att Jesus är livets bröd från himmelen
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Och i Himmelskt söndagsgodis! Med mera godis!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket!
Lyssna också till Passionsandakt från Ytterby kyrka!



PSALMER OCH SÅNGER PÅ MIDFASTOSÖNDAGEN

Lov, ära och pris (SvPs1986 nr 10)
Halleluja, du som bjuder (SvPs1986 nr 15:3-4) 
För att du inte tog det gudomliga (SvPs1986 nr 38)
Jesus för världen (SvPs1986 nr 45)
Omkring ditt ord, o Jesus (SvPs1986 nr 65)
Som spridda sädeskornen (SvPs1986 nr 71)
Du som gick före oss (SvPs1986 nr 74)
När vi delar det bröd som han oss ger (SvPs1986 nr 75, jfr Låt oss dela det bröd som Herren ger, Stora Nätpsalmboken nr 187)
Gud, vår lösta tunga (SvPs1986 nr 76) 
Pris vare Gud som låter (SvPs1986 nr 177)
Frälsare, tag min hand (SvPs1986 nr 278)
Pris vare Gud! (SvPs1986 nr 292a)
Välsigna, Herre, vad du ger (SvPs1986 nr 296)
Gud, ditt folk är vandringsfolket (SvPs1986 nr 298)
Himmelske Fader, ge åt oss alla (SvPs1986 nr 339)
En blomma uti öknen stod (SvPs1986 nr 347), jfr När världens hopp förtvinat stod (Stora Nätpsalmboken nr 100) 
Jesus, du som själen mättar (SvPs1986 nr 355)
Brödet är ett (SvPs1986 nr 398)
Gud vare lovad! (SvPs1986 nr 400)
Mycket folk kring Jesus var (SvPs1986 nr 444)
I dig, o Herre Jesus kär (SvPs1986 nr 543) 
I en värld av död (SvPs1986 nr 598)
Vi ville dig se (SvPs1986 nr 600) 
Faraos härar hann upp oss vid stranden (SvPs1986 nr 618)
Du öppnar din hand (SvPs1986 nr 667)
Jag är livets bröd (SvPs1986 nr 689)
* Som ett naket frö i handen (Pos1987/2003 nr 797) 
Jesus är Herren (Stora Nätpsalmboken nr 96)
Dej, o Jesus, vill vi prisa (Stora Nätpsalmboken nr 101)
Jesus, du vår salighet (Stora Nätpsalmboken nr 103)
Mitt A och O, Immanuel (Stora Nätpsalmboken nr 110)
Kom till högtid (Stora Nätpsalmboken nr 157)
Dig själv du åt de trogna bjöd (Stora Nätpsalmboken nr 190:8-10)
Allas ögon väntar på dej, Herre (Stora Nätpsalmboken nr 815)
Du som mättade femtusen män (Stor Nätpsalmboken nr 818)
Av helig längtan hjärtat slår (Missionspsalmboken)
Du livets bröd, o Jesus Krist (Missionspsalmboken)
Utpräglade kör- eller solosånger:
Panis angelicus (Thomas av Aquino, César Franck)
Aller Augen warten (Heinrich Schutz)






TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

* Nattvardsfirande är som sagt i stort sett "obligatoriskt" denna söndag (om man nu inte har söndaglig mässa). Nattvarden (eukaristin) både gestaltar och ger så mycket av vad dagen innerst handlar om, även om Kristus med Livets Bröd är närvarande också i själva förkunnelsen. (Men även nattvarden är förkunnelse, se 1 Kor. 11:26).

* "Fasteaktioner" mot kroppslig hunger och för exempelvis utsäde och hållbar utveckling är också mycket på sin plats denna söndag, liksom rejäla smörgåsar till kyrkkaffet och kanske bakat bröd till försäljning för missionen? Se Fastekampanjen 2013: Utrota hungern.

* Söndagsskolan kan hinna baka scones med "ortodoxt" kors på och bjuda på efter gudstjänsten.

* Anknyt till episteltexten om modersmjölken. "Kom, helge Ande, du vår tröst / och lägg oss intill dina bröst. / Giv spenabarnen, hulda mor, / en droppe av din källa stor" lyder en vers ur Sions Nya Sånger (1778).

* "Bröd men också rosor" sa Sara Lidman i något sammanhang. Uttrycket är kanske ännu äldre, men passar i varje fall bra på denna "Bröd- och rosensöndag". Människan lever inte allenast av bröd, som vår Frälsare sa (vilket kanske kraftfullare borde markerats även i samband Svenska kyrkans utmärkta Utrota hungern-kampanj).

* Jämför med Dan Anderssons dikt Till min längtan, som börjar "Du är livets bröd och vin". Likheter och skillnader med Jesus?



SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Kan berättelsen om brödundret vara historiskt sann? (Obs att Johannes uttryckligen säger att de tolv korgar överbliven mat som samlades in - förmodligen en korg per lärjunge - kom från just de fem kornbröden, vilket ur ett bibliskt perspektiv omöjliggör tolkningen hos Prästen i Uddarbo om att det var medhavda matsäckar som plötsligt kom fram och att "undret" bestod i att Jesus och den lille pojken gjorde människor mer generösa).

* Diskutera C S Lewis tes i boken "Mirakel" att Jesus bara gör under som harmonierar med naturens normala förlopp, fast "snabbspolat", s.a.s (jfr debatten om jordens ålder!). Vatten blir ju verkligen vin i fotosyntesen tillsammans med kolhydrater m.m., bröd blir verkligen mer bröd när man sår och skördar et c. Däremot vägrar Jesus göra stenar till bröd, påpekar C S Lewis.

* Varför räknades inte kvinnor och barn? Var de väldigt få, så att det mest var karlar som farit iväg på möte, eller var de rent av i majoritet? Hursomhelst: på vilka sätt återspeglar bibeln sin tid och på vilka sätt är det bibliska budskapet tidlöst?

* Hur håller vi ihop budskapet om det jordiska brödet och det himmelska brödet (jfr SvPs74)? Hur kan t.ex. Svenska kyrkan (eller andra kyrkor) passa på att sprida evangeliet till sekulariserade svenskar under godwill-skapande "vatten- och bröd-kampanjer"? Borde inte t.ex. vattenflaskan man kunde köpa under Livets vatten-kampanjen ha prytts av Jesusordet: "Den som dricker av detta vatten blir törstig igen, men den som dricker av det vatten jag ger honom..." Och borde inte den alldeles utmärkta Utrota hungern-kampanjen beledsagats av Jesusorden "Människan lever inte endast av bröd, utan av all det som går ut från Guds mun" och "Arbeta inte (bara) för den föda som är förgänglig utan för den föda som består och skänker evigt liv och som Människosonen ska ge er" (Joh. 6:27)?  Eller av den allvarliga Amos-profetian: "Se, dagar skall komma, säger Herren, HERREN, då jag skall sända hunger i landet, inte en hunger efter bröd, inte en törst efter vatten, utan efter att höra Herrens ord." (Amos 8:11)? Ja, vers 12 är ännu mer allvarlig: "De skall driva omkring från hav till hav och springa hit och dit från norr till öster för att söka efter Herrens ord, men de skall inte finna det".



BÖNER

*  O allsmäktige Gud, giv oss, som med rätta plågas för våra synders skull, en sådan hunger och törst efter din rättfärdighet, att vi blir tröstade av din milda nåd. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* O Herre Jesus Kristus, du levande Guds bröd, som kommit ned från himmelen för att ge världen liv. Vi ber dej: Styrk oss med dina ord, som är ande och liv. Bespisa oss med det bröd som vi för varje dag behöver, och ge oss av det sannskyldiga bröd som räcker för alla och förenar oss alla med dej, så att vi i din församling må upphöja och lova ditt heliga namn. Amen.

[I samband med tacksägelseringningen]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.



LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen):  

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Må så Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Efter Fil. 4:19-20 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.



POSTLUDIUM

måndag 17 mars 2025

Inför Jungfru Marie Bebådelsedag (Vårfrudagen) 2025 - Guds mäktiga verk

Helgens bibelbok: HÖGA VISAN (så passande!

Du Herrens tjänare! 

File:La Anunciación, by Fra Angelico, from Prado in Google Earth - main panel.jpg


INLEDNING

Nu är det nästan nio månader kvar till jul (årets höjdpunkt!), och vi får liksom "jul i fastan" som Lina Sandell sjunger om i en sång. Denna söndag har stora likheter med Fjärde söndagen i advent (sedan 1983) vad gäller evangelietexterna om bebådelsen och Marias lovsång, men övriga läsningar skiljer sej åt.

Bebådelsedagen är en glad festdag (Vårfrudagen=Våffeldagen!).  Julseriens mässmusik används från kl 18 på lördag kväll till kl 18 på söndag kväll (i år 2025 fram till tisdag kväll). Liturgisk färg vit.


TEXTLÄSNINGAR

PSALTARPSALM
Psalt. 147:7-15 - om hur vår Herre inte gläder sej åt stridshästar och soldater utan åt dem som hoppas på hans nåd
KXII KB1917 SFB B2000
LB KJV 

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Mika 5:2-4  "Mikas julprofetia"
KXII KB1917 SFB B2000
LB KJV

EPISTEL
Romarbrevet 4:18-21 - om Abrahams hopp också "där allt hopp var ute"
KXII KB1917 SFB B2000
LB KJV

EVANGELIUM
Lukasevangeliet 1:26-38 - om "bebådelsen", ängeln Gabriels samtal med Maria
KXII KB1917 SFB B2000
LB KJV

ALTERNATIV PREDIKOTEXT
Lukasevangeliet 1:39-45 - "fortsättningsberättelsen" om Marias besök hos Elisabet
KXII KB1917 SFB B2000
LB KJV

Läs Martin Luthers predikan i Huspostillan!
Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Och i Himmelskt söndagsgodis! Med mera godis!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket!
Och den här i Linderots postilla!
Och Daniel Ringdahl i Dagen!


PSALMER OCH SÅNGER PÅ JUNGFRU MARIE BEBÅDELSEDAG

Jesus Kristus, ärans kung (SvPs1986 nr 1:5-7) 
På tröskeln till Marias hem (SvPs1986 nr 164)
Saliga visshet, Jesus är min! (SvPs1986 nr 259)
Kristus, konung som hör hemma (SvPs1986 nr 348)
Länge, länge har mitt hjärta (SvPs1986 nr 349), jfr O hur länge skall mitt hjärta (Stora Nätpsalmboken nr 104)
Salig du och högt benådad (SvPs1986 nr 482)
Gud bor i ett ljus (SvPs1986 nr 605)
Min själ prisar Herrens storhet (SvPs1986 nr 675b)
Icke genom någon människas styrka (SvPs1986 nr 682)  
Min själ berömmer Gud med fröjd (Stora Nätpsalmboken nr 354)
Kärlek, barmhärtighet och himmelsk härlighet (Stora Nätpsalmboken nr 355)
Tack, Herre, för din jungfrumor (Stora Nätpsalmboken nr 356)
Guds folk för sin Konung ska sjunga (Stora Nätpsalmboken nr 357)
Guds ängel till Maria kom (Stora Nätpsalmboken nr 358)



TANKAR OCH IDÈER KRING HELGFIRANDET

* Anknyt till Midfastosöndagen som i år slås ut bara för att vi inte kunde fortsätta fira Marie Bebådelsedag på den "rätta" dagen, d v s 25 mars, 9 månader före juldagen. Dess fina texter om mat och dryck, bl a om Jesus som livets bröd från himmelen och om att som nyfödda barn längta till modersmjölken, passar inte illa på Bebådelsedagen heller.

* Anknyt i år 2022 till Marias stad, Ukrainas Mariestad (eller kanske mer korrekt Ukrainas Göteborg), alltså fd halvmiljonstaden och hamnstaden Mariupol, som 1989 återfick sitt gamla namn från den kulturfientlige stalinkommunisten Zjdanov, vars namn missprytt staden, Ukrainas Göteborg, i över 40 år. Nu förstörs staden för andra gången (första gången var 1939-1943, under andra världskriget), men denna gång av Storryssland under Putin, inte av tyska nazister. (Som ett led i Putins påstådda kamp mot nazismen!). Gud sig förbarme. Läs gärna Marias lovsång fast den inte är predikotext och HELA Psalt. 147 (dagens psaltarpsalm)!

* Jämför Maria och andra modiga kvinnor i (kyrko-)historien. Ta samtidigt upp det alldeles unika med Marias kallelse och hur hon kan vara en förebild för oss andra (även män). Inte bara under tredje årgången bör man kunna studera och stämma in i hennes lovsång - som läses vid den dagliga vespern världen över - och de många allusioner på Gamla Testamentet som den innehåller. En imponerande skriftlärd tonårstjej är hon, Maria! (Tesen att det sannolikt är Lukas som skrivit lovsången och lagt den i tonårsflickans mun måste man nog vara akademisk teolog för att komma på, men jag har tyvärr sett den framföras i en helgkrönika i Sändaren - har folk aldrig hört talas om Ylva Eggehorn?).

* Men undvik att, som många präster och konfirmandledare gjort, betona Marias förmenta minderårighet. Det är faktiskt inte säkert att hon var 13-14 år bara för att många andra förstföderskor var det. Om vår Herre var direkt inblandad, bör man väl kunna förvänta sej att han väntade in Marias både kroppsliga och psykiska mognad (hon var kanske en "överårig" 19-åring som folk dåförtiden såg ner på för att hon inte haft en man - nästan som 19-åringar idag kan få skämmas för att de inte haft sex)?

* Om hon å andra sidan verkligen var 13-14 år kan man ju fundera över varför det i vårt land i vår tid anses så självklart att barnet egentligen borde ha aborterats. Vi brukar ju se det som det enda människo- och kvinnovänliga (barnvänliga som vi säger), inte minst när det handlar om förstföderskor i andra länder - fast det säger vi givetvis inte efter förlossningen.

* Läs Edith Södergrans dikt Rosen och fundera kring om och hur den passar denna söndag.

* Lyssna till The Beatles´ märkliga låt Let it be (se klippet nedan) och fundera kring om och hur den passar denna helg. (Duger den som psalm rent av?). Observera att "Let it be!" ÄR just Marias svar i evangeliet: "Må det ske!"

* "Då har vi jul i fastan och mitt i vintern vår" sjunger Lina Sandell i en sång. Här har vi en skön festdag mitt i fastan - Vårfrudagen eller "Våffeldagen", så servera gärna våfflor efter gudstjänsten!


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* På vilket sätt är Maria viktig i kyrkan? Framhäver vi henne för mycket eller för lite i just vår församling och kyrka? Var vår frälsning beroende av just hennes "ja" eller kunde även andra unga kvinnor ha blivit Herrens mor? (En fråga som har samband med frågan om huruvida just hon, som påven lär, var syndfri alltifrån sin tillblivelse, trots Luk. 2:48 - en replik ärligt återberättad för Lukas, troligen av Maria själv - samt den rent förfärliga händelse som återges i  Mark. 3:21,31-35). Jfr med den diametralt motsatta men ändå liknande frågan om huruvida vår frälsning var beroende av just Judas´ förräderi.

* Varför läser vi så sällan hela Uppenbarelsebokens 12 kapitel? (Mittendelen läser vi ju vid Mikaeli, men om drakens härjningar på jorden får vi sällan höra). Berättelsen om kvinnan och hennes barn är ju så märklig, oavsett om man tolkar kvinnan som Maria eller som kyrkan (varför inte både och?) - en underbar och uppbygglig motpol till berättelsen om "den stora skökan", staden där allt är till salu.

* Är jungfrufödelsen - som omtalas i både Matteus- och Lukasevangelierna, en "viktig" dogm? Varför/varför inte? Är den ett nödvändigt tecken på att Jesus verkligen var Guds Son? Kan man vara kristen om man tror att Josef var Jesus´ biologiske far och alltså tolkar jungfrufödelsen "symboliskt"? Kan man vara ärkebiskop i en evangelisk-luthersk kyrka?

* Hur tacklar vi som kyrka det juridiska faktum att alla svenska barn i mammas mage är helt fredlösa? D v s att de saklöst kan avlivas ända fram till (det som skulle ha varit) födelsen, som åklagare Jennie Nordin avslöjat efter att Karolinska polisanmält sej själv för avlivning av ett foster i vecka 30 - men där ingen kunde fällas för vållande till annans död. Ett barn i mammas mage räknas enligt svensk lag inte som "annan" eller "vår nästa", ens i vecka 41, medan ett ännu yngre barn kan vara brottsoffer ifall det är fött och ligger i barnvagn. Ingen reaktion? Från lagstiftare eller kyrka? Från allmänhet eller medier?

* "Ringa har han upphöjt", sjunger Maria. Kan ni komma på fler exempel på det än exemplet Maria själv? "Härskare har han störtat från deras troner", sjunger hon. Vilka tänker vi på i det fallet?



BÖNER

* O Herre Gud, du som åter vill låta oss glädjas över din Sons ankomst i världen, låt det ske att såsom vi nu med fröjd går för att ta emot honom som vår Frälsare, vi också kan vara trygga vid hans återkomst till den yttersta domen. Genom samme din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* Herre vår Gud, ge oss nåd att liksom Maria i sann tro ta emot frälsningens gåva, Jesus Kristus, så att julens glädje må genomströmma oss och friden bevara våra hjärtan och tankar från allt som vill skilja oss från din kärlek i Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* [I samband med ev. tacksägelseringning]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. Amen. (1 Tess. 5:23-24 SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

File:Alexandr Ivanov 011.jpg



Och här en länk till texterna för Tredje söndagen i fastan (Oculi) som egentligen borde ha firats nu på söndag, om vi likt ortodoxa och katoliker istället firat Bebådelsedagen den 25 mars (alltså nu på fredag), vilket vi ju själva faktiskt gjorde ända fram till 1953.

Inför Tredje söndagen i fastan (Oculi) 2025 - Kampen mot ondskan

Helgens bibelbok: PREDIKAREN (så passande!)

Du kan även lyssna här!




OBS! Denna söndag trängs egentligen i år (2025) ut av Jungfru Marie Bebådelsedag. Men den som likt katoliker och ortodoxa alltid firar Vårfrudagen den 25 mars kan ju faktiskt fira Oculi och kampen mot ondskan enligt urgammal hävd. (Glöm inte vapenrustningen i episteltexten!).
Om ni har passionsandakter kan även Andra akten av Vår Herre Jesu Kristi lidandes historia
gärna begrundas gemensamt någon gång under den här veckan. Skärtorsdagskvällen räcker ju ofta inte riktigt till, även nattvardens instiftande (jfr Första akten) ska ju firas då.

INLEDNING

Idag handlar budskapet om kampen mot det onda - temat är ganska likt Första söndagen i fastan (frestelsens/prövningens stund). Den onde och hans hantlangare uppmärksammas på nytt, men framför allt Frälsaren! (Tidigare var temat "Jesus och ondskan").

Oculi (mei semper ad Dominum) är söndagens latinska namn som betyder "(Mina) ögon" eller "(Min) blick" och är hämtat ur en vers i dagens psaltarpsalm (Psalt. 25:15) som länge varit dagens s.k. antifon ("omkväde" vid psaltarläsning).

Fastans karaktär av dopberedelsetid syns tydligt i kampmotiven för denna och föregående söndagar. Det är som tidigare sagts ingen skönmålning av det kristna livet som ges, snarare något i stil med Churchills berömda utfästelse om "blood, sweat, toil and tears". Låt "Guds vapenrustning" aktualiseras, oavsett predikotext!

Liturgisk färg är blå eller violett. Fasteseriens musik används (gärna inklusive litanian!). Altarblommor två (blå eller violetta), altarljus två.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 25:12-22 - om att den som fruktar Herren får veta vägen
KXII  KB1917  SFB  B2000
LB  KJV

GAMMALTESTAMENTLIG TEXT
Jes. 59:14-17 - om hur Herren själv blev tvungen att gripa in
KXII  KB1917  SFB  B2000
LB  KJV

EPISTEL
Ef. 6:10-18 - om Guds vapenrustning, se mer här!
KXII  KB1917  SFB  B2000
LB  KJV

EVANGELIUM
Mark. 5:24-34 - om kvinnan med blödningar
KXII  KB1917  SFB  B2000
LB  KJV

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan.
Och i Himmelskt söndagsgodis!
Läs hela hans småskrift Guds vapenrustning!
Och läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket.



PSALMER OCH SÅNGER PÅ TREDJE SÖNDAGEN I FASTAN:

För att du inte tog det gudomliga (SvPs1986 nr 38)
Jesus för världen (SvPs1986 nr 45)
Du som gick före oss (SvPs1986 nr 74)
Jesus, Guds Son, träd in i denna skara (SvPs1986 nr 93)
Se, vi går upp till Jerusalem (SvPs1986 nr 135)
Vår Gud är oss en väldig borg (SvPs1986 nr 237)
Bed för mig, Herre kär (SvPs1986 nr 267)
* Bar du min börda (SvPs1986 nr 282)
Himmelske Fader, ge åt oss alla (SvPs1986 nr 339)
En blomma uti öknen stod (SvPs1986 nr 347), jfr När världens hopp förtvinat stod (Stora Nätpsalmboken nr 100)
Han gick in i din kamp på jorden (SvPs1986 nr 358) 
Han gick den svåra vägen (SvPs1986 nr 442)
Vårt fäste i all nöd är Gud (SvPs1986 nr 477)
Ära ske Gud som från sin tron (SvPs1986 nr 543:4)
Upp, kristen, upp till kamp och strid (SvPs1986 nr 567)
* Seger giv, du segerrike (SvPs1986 nr 568) 
Vi ville dig se (SvPs1986 nr 600)
Vackra törnrosbuske (SvPs1986 nr 611) 
Gud, i dina händer (SvPs1986/2003 nr 769)
Godhet har makt över ondskan (SvPs1986/2003 nr 782)
Härskarors Herre, evig Gud (Stora Nätpsalmboken 98)
Ta tid till att bedja, sök stillhet och ro (Stora Nätpsalmboken nr 476)  
Ack, kände du, Herre, den darrande hand (Stora Nätpsalmboken nr 492)
Glad och oförfärad gå (Stora Nätpsalmboken nr 700)
Vi ska inte rubbas, fasta ska vi stå (Stora Nätpsalmboken nr 703)
Ut med dej, du mörka makt (Stora Nätpsalmbokekn nr 717)
Herre, gör mej kristen ända inifrån (Stora Nätpsalmboken nr 748)
Ljuset bär frukt överallt (Stora Nätpsalmboken nr 750) 
"Psalm mot Djävulen" (Bo Setterlind)






TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

* Här behövs det uppföljande samtal och diskussion! Det här är djupa saker, som tant Elma i Luleå brukade säga. Men ge underlag för samtalet i gudstjänsten! Gå från det allmänmänskliga och "folkteologiska" - kampen mot det allmänt onda och livets "jävligheter" - till det personliga och rannsakande som Jesus talar om. Förra söndagen läste vi om de sju onda andar som Maria Magdalena befriats ifrån - den här söndagen talar Jesus i första årgångens evangelium om en utdriven ande som återkommer med "sju onda andar som är värre än han själv."

* Lek med ordet "Oculi" och betona dagens antifon: "Min blick (mina ögon) är vänd (vända) mot Herren". Det gäller att inte tappa fokus, att inte alltför mycket och länge undersöka det onda. (Jfr vad som händer när man cyklar nära diket och börjar titta på det istället för på vägen).

* "Livet är en strid / och striden är en kamp / och kampen är en häst..." säger den gamla folkramsan. Betona kampmotivet, men skilj också på den allmänna livskampen och kampen mot den premediterade ondskan.

* Vapenrustningen i episteltexten är rolig att åskådliggöra rent fysiskt, inte bara i söndagsskolan: med HJÄLM, BÄLTE, PANSAR, SKOR, SKÖLD, SVÄRD... Låt någon klä ut sej eller ta i varje fall med något så när snarlika attiraljer, och diskutera vad varje sak symboliserar (suveränt minnesstöd!).

* "Vår kamp är inte mot kött och blod", betonar aposteln. Markera och motivera ett (över-)tydligt avståndstagande från korståg och svärdsmission i alla dess former.

* Bjud om möjligt in uniformsklädda soldater från Frälsningsarmén och låt dem berätta om sin "ut-rustning" och kanske också i ekumenisk anda sprida "Stridsropet" vid kyrkkaffet!



SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

Ulla Karlssons frågor inför fastan och påsken är alltid aktuella, men särskilt i fastetid. Hur förfärligt det än är att en präst i Svenska kyrkan skrev som hon gjorde utan att mista rätten att förkunna som VDM, måste vi förstå att hennes frågor delas av många människor. Hur svarar vi på dem?

* Andra årgångens evangelietext kan tyckas lite märklig. Vad har kvinnan med blödningar med kampen mot ondskan att göra?

* Finns djävulen egentligen eller är han bara en personifikation av tillvarons "jävulskap" i största allmänhet? Vad säger Kyrkans bekännelse? Vad säger du själv?

* Kan de folkliga kraftuttrycken kring djävul och helvete ge uttryck för bibliska sanningar? (Jfr "måla fan på väggen", "fan tog honom", "det går åt helvete", "det finns grader i helvetet"). När bör ni-vet-vem öppet nämnas och när bör han ignoreras?

* Hur hanterar vi de onda makterna i vår tid? Hur ser vi på exorcism (alldeles bortsett från skräckfilmen)?

* Diskutera gärna C S Lewis roman "Från helvetets brevskola" - om hur man för en själ till förtappelse - och Jan Guillous roman "Ondskan" som aktualiserar schyssta och oschyssta kampmetoder.


BÖNER

* O Gud, du som har all makt i himlen och på jorden, hör våra böner och var vårt beskydd, så att vi, frälsta från mörkrets välde, kan vandra som ljusets barn. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

*  Vi ber dej, allsmäktige Gud, att du i mildhet ville se till de ödmjukas bön och beskydda oss med din mäktiga hand, så att vi, frälsta från mörkrets välde, alltid må vandra såsom ljusets barn. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

*  O Herre Gud, himmelske Fader, du som låtit din Son komma i världen för att strida för oss mot denna världens furste och rycka oss undan mörkrets välde, vi ber dej: Ge oss nåd att troget hålla oss till Jesus Kristus, vår Frälsare, avsäga oss mörkrets gärningar och vandra i ditt ords ljus, så att vi omsider, förlossade från allt ont, må bli evigt saliga. Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre och Frälsare. Amen.

[Långa litanian]: 
Evige allsmäktige Gud. 
Förbarma dig över oss. 
Herre, hör vår bön, 
Herre, hör vår bön. 
Herre Gud Fader i himmelen, 
Herre Guds Son världens Frälsare, 
Herre Gud du helige Ande, 
förbarma dig över oss. 
Var oss nådig, 
Hjälp oss, milde Herre Gud. 
För alla synder, 
för all villfarelse, 
för allt ont, 
för djävulens grymhet och list, 
för pest och hungersnöd, 
för krig och världsbrand, 
för uppror och splittring, 
för eld och våda, 
för ond bråddöd, 
för den eviga döden 
bevara oss, milde Herre Gud. 
Genom din heliga födelse, 
genom ditt kors och din död,
genom din heliga uppståndelse och himmelsfärd, 
i anfäktning och nöd, 
i välgång och lycka, 
i dödens stund, på yttersta domen, 
hjälp oss milde Herre Gud. 
Vi arma syndare beder dig 
att du leder och bevarar din heliga kristna kyrka, 
att du bevarar alla biskopar, präster och församlingar i sann lära och heligt leverne, 
att du återkallar alla villfarande och förförda, 
att du förlänar oss seger över våra andliga fiender, 
att du sänder trogna arbetare i din skörd, 
att du gör ditt namn känt i hela världen, 
att du enar alla trogna, 
att du med ordet ger oss din Ande och kraft, 
att du stärker alla som lider förföljelse för ditt namns skull, 
att du hjälper och tröstar alla bedrövade och svårmodiga. 
Hör oss, milde Herre Gud. 
Att du ger alla folk fred och endräkt, 
att du välsignar vår konung och hans hus, 
att du förlänar din hjälp till rikets styrelse och försvar, 
att du välsignar frukten på jorden och skänker framgång åt all redbar gärning, 
att du välisgnar våra hem och leder ungdomen på dina vägar. 
Hör oss, milde Herre Gud. 
Att du hjälper och undsätter alla dem som är i nöd och fara, 
att du bevarar och hjälper alla havande kvinnor och barnaföderskor, 
att du vederkvicker och hjälper alla sjuka, 
att du förlossar alla oskyldiga fångar, 
att du försvarar och försörjer alla änkor och faderlösa, fattiga och förtryckta,
att du ger oss ett försonligt hjärta mot våra fiender och förtar alla ovänskap,
att du förbarmar dig över alla människor,
att du nådigt hör vår bön.
Hör oss, milde Herre Gud.
O Jesus Kristus, Guds Son.
Förbarma dig över oss.
O Guds Lamm, som borttager världens synder.
Fräls oss, milde Herre Gud.
O Guds Lamm, som borttager världens synder.
Hör oss, milde Herre Gud.
O Guds Lamm, som borttager världens synder.
Giv oss din frid och välsignelse.
Kriste, hör vår bön.
Kriste, hör vår bön.
Herre, förbarma dig över oss.
Kriste, förbarma dig över oss.
Herre, förbarma dig över oss.
Herre, handla icke med oss efter våra synder.
Och vedergäll oss icke efter våra missgärningar.
Herre, allsmäktige Gud, som hör de botfärdigas suckar och tröstar bedrövade hjärtan,
hör den bön som vi i vår nöd bär fram,
och hjälp oss, att allt det onda som djävulen, världen och vi själva tillfogar oss,
genom din Andes kraft blir till intet gjort,
så vill vi, frälsta från allt ont, i din församling alltid tacka och lova dig.
Genom Jesus Kristus, vår Herre.
Amen.

[I samband med tacksägelseringningen]: Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.



LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen):

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. Amen. (1 Tess. 5:23-24 SFB)

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Må Gud hålla oss vakande, så att vi inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar vårt fäste, utan i stället växer till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen. (Efter 2 Petr. 3:17-18, SFB).

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


Här finns en hoppusslad gudstjänst för Tredje söndagen i fastan (2 årg).

onsdag 12 mars 2025

Inför Andra söndagen i fastan 2025 (Reminiscere) - Den kämpande tron

Helgens bibelbok: ORDSPRÅKSBOKEN

Lyssna till en helgsmålsbön från Värnamo!

Du Herrens tjänare!




INLEDNING

Andra söndagen i fastan fortsätter vi "dopundervisningen" om den andliga kampen i tillvaron. Som inte bara innebär en kamp mot djävulen och vår egen förvända natur (jämför förra söndagen!), utan ibland kan innebära en rejäl brottning med vår Herre (jfr Jakobs vid Jabbok).

Kvinnor framställs som föredömen i tro och kärlek i alla de tre årgångarnas evangelietexter. De kvinnliga lärjungarna Maria Magdalena, Johanna och Susanna (som enligt Lukas följde Jesus från stad till stad och från by till by!) förtjänar att lyftas fram mer än som vanligen skett. Många kyrkkristna är klena bibelläsare  och känner inte ens till den kunglige förvaltaren Kusas´ hustru - som var med och "sponsrade" Jesus´ och lärjungarnas evangelisationsvandringar!

Söndagens symboler är trons sköld (korsmärkt) och Andens svärd. Liturgisk färg violett, altarljus två, altarblommor violetta. Fasteseriens musik används, och såväl Gloria och Laudamus (lovsången) som den avslutande lovprisningen (Benedicamus) kan utgå under fastan.



TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 130 - jfr SvPs1986 nr 537!
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Första Kungaboken 19:1-8 - om hur Elia önskar sej döden under en buske
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

EPISTEL
Första Korintierbrevet 10:12-13 - om att Gud inte prövar oss över förmågan
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

EVANGELIUM
Lukasevangeliet 7:36-8:3 - om kvinnan som smorde Jesus fötter hos farisén Simon, jfr denna läsarsång ! Och den här (om kvinnorna som följde Jesus!).
KXII KB1917 SFB B2000
KJV LB

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Och i Himmelskt söndagsgodis!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket!
Läs Lars Levi Laestadius farväl till Karesuando församling denna söndag 1849!
Hör en fasteandakt av Johan Holmgren!


PSALMER OCH SÅNGER PÅ ANDRA SÖNDAGEN I FASTAN

För att du inte tog det gudomliga (SvPs1986 nr 38)
Du som gick före oss (SvPs1986 nr 74)
O Guds kärlek, dina höjder (SvPs1986 nr 86)
Jesus, Guds Son, träd in i denna skara (SvPs1986 nr 93)
Se, vi går upp till Jerusalem (SvPs1986 nr 135)
O Gud, all sannings källa (SvPs1986 nr 209)
* Lär mig att bedja av hjärtat (SvPs1986 nr 214)
Jag skulle vilja våga tro (SvPs1986 nr 219)
Oändlig nåd mig Herren gav (SvPs1986 nr 231)
Frälsare, du som äger läkedomen (SvPs1986 nr 232, jfr Min Jesus, du som läkedomen äger)
* O, giv oss, Herre, av den tro (SvPs1986 nr 253)
* Löftena kunna ej svika (SvPs1986 nr 254)
Bed för mig, Herre kär (SvPs1986 nr 267)
När ingen ljusning alls jag finner (SvPs1986 nr 270)
Nu gläd dig, min ande, i Herran (SvPs1986 nr 272, särskilt vv. 9-11)
* Bar du min börda (SvPs1986 nr 282)
Himmelske Fader, ge åt oss alla (SvPs1986 nr 339)
En blomma uti öknen stod (SvPs1986 nr 347), jfr När världens hopp förtvinat stod (Stora Nätpsalmboken nr 100)
Han gick in i din kamp på jorden (SvPs1986 nr 358)
Vi bär så många med oss (SvPs1986 nr 399)
Jag kom inte hit för att jag tror (SvPs1986 nr 532)
Ur djupen ropar jag till dig (SvPs1986 nr 537, jfr Stora Nätpsalmboken nr 543)
* I dig, o Herre Jesus kär (SvPs1986 nr 543)
Det kan vi göra för rätt och för fred (SvPs1986 nr 591)
Vi ville dig se (SvPs1986 nr 600)
Vackra törnrosbuske (SvPs1986 nr 611)
Herre, du vandrar försoningens väg (SvPs1986/2003 nr 738)
* Som ett naket frö i handen (Pos1987/2003 nr 797)
Härskarors Herre, evig Gud (Stora Nätpsalmboken 98)
Herre, gör mej kristen ända inifrån (Stora Nätpsalmboken 748)
Med sin alabasterflaska (Sionstoner)
I gästabudssalen en kvinna gick fram (Sionstoner)
Min Jesus, du som läkedomen äger (Sionstoner)
jfr Hon är svart som en natt (Kvinnan som smorde Jesus, Psalmer i 2000-talet nr 863)






TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

* Evangelietexten passar utmärkt att dramatisera. Prova! Åtminstone i söndagsskolan.

* Det är tre kvinnor som framställs som "troshjältar" i dagens texter. Och i andra årgångens evangelium ser man hur Luk. 8:1-3 om lärjungarna Johanna och Susanna (förutom Maria Magdalena - ja, hon var verkligen med!) äntligen har kommit in i evangelieboken. (Många känner inte till någon annan biblisk Susanna än den apokryfiska i badet). Låt detta betonas!

* När temat är "den kämpande tron" kan det kanske vara värdefullt att höra varandras erfarenheter av tro och liv. Ta tid till samtal! När har det varit (är?) som allra svårast att tro och vara kristen?

* Läs hela Klagovisorna i gudstjänsten (istället för predikan?)! Boken man så sällan läser (bara några tröstverser i mitten innan jeremiaderna börjar om igen). Eller läs Jobs fräna repliker i Jobs bok! Eller några klagopsalmer ur Psaltaren!

* Läs Dan Anderssons dikt Jag vet ej om fullare fröjd står att få. Har han rätt? Går dikten att använda också om en "kamp med Gud", trots att det står att diktaren "var med sej själv allen"?

* Lägg in en tipspromenad utomhus efter gudstjänsten, om vädret tillåter. Vårvintern kan vara härlig! (Gärna en del frågor som anknyter till det vi hört om i gudstjänsten!).



SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

Ulla Karlssons frågor inför fastan och påsken är tyvärr alltid aktuella, men särskilt i fastetid. Hur förfärligt det än är att en präst i Svenska kyrkan skrev som hon gjorde, måste vi förstå att hennes frågor delas av många människor. Hur svarar vi själva på dem?

* Vad har vi för erfarenheter av att "brottas med Gud"? Handlar det om intellektuella tvivel av Ulla Karlssons typ, eller om besvikelser i det egna livet som fått oss att svikta i tilltron till vår Herre? Eller som kanske snarare fått oss att söka oss närmare honom, om än inte bara i undergivenhet utan också i anklagelser och "ofromma utbrott" (jfr Job eller Klagovisorna och klagopsalmerna i Psaltaren).

* När och hur blir en kämpande tro en segrande tro? Och vad menas med jesusorden "hennes många synder är henne förlåtna, ty hon har visat stor kärlek - den som fått litet förlåtet älskar också litet"?

* Diskutera gärna - om ni har läst den - Oscar Wilde´s fängslande fängelseskrift De profundis (titeln hämtad från dagens psaltarpsalm på latin). Har Wilde här nått fram till en verklig Kristus-tro - eller är han kvar på vad den danske filosofen Kierkegaard (200 år i år) kallade "det estetiska stadiet" så att han t.o.m. bedömer Kristi lidande och förnedring enbart utifrån dess dramatiska effekter, dess "artistiska skönhet"?

* På vilka sätt kan kvinnorna i dagens texter tjäna som förebilder för oss alla? (Och på vilka sätt inte?). Finns det verkliga eller inbillade problem med dagens texter ur feministisk synvinkel, och hur ska kyrkan i så fall tackla det - genom att nonchalera alt. dissa feminismen eller genom att erkänna en homiletisk utmaning? På vilket sätt kan f.ö. inledningen av Lukas 8 vara en nagel i ögat både på "högkyrkliga" och "feministteologer"? (Jfr argumenten för varför Jesus bara kallade manliga apostlar).

* Tror vi i kyrkan på demoner och vad får det för konsekvenser att vi gör/inte gör det? Jfr Anna Sophia Bondes artikel i Kyrkans tidning 1/3 2012: "Walkover till spökjägarna". Jfr också C S Lewis påstående att vi kan göra djävulen nöjd på två motsatta vis: antingen genom att förneka alt. ignorera hans existens, eller genom att ägna honom ett överdrivet och osunt intresse.



BÖNER

* O Gud, du som ser att vår egen kraft inte räcker mot synd och ondska, hjälp oss att leva fasta i tron på vår Frälsare Jesus Kristus, och bli bevarade från allt ont till kropp, själ och ande. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* O Gud, du som så väl ser att vi utan dej inte kan nå det goda. Bevara oss både kroppsligen och andligen, så att kroppen befrias från allt som är skadligt, och själen blir renad från onda tankar och önskningar. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* O Herre Gud, himmelske Fader, du som för vår skull har utgivit din Son och låtit honom för vår frälsning lida anfäktelse, ångest och bitter vånda. Vi ber dej: hjälp oss att se endast på honom, som är trons hövding och fullkomnare, så att vi i all nöd tryggar oss till din barmhärtighet och finner tröst för våra samveten i ditt heliga ord. Lys och led oss genom mörker och ovisshet, och låt oss omsider, i härlighetens ljus, se hela den nåd som du har berett och den frälsning du har låtit oss vederfaras. I Jesu namn. Amen.



LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen):

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* Må han som är fridens Herre ge er sin frid alltid och på allt sätt. Herren vare med er alla. Amen. (2 Tess. 3:16 SFB)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.



POSTLUDIUM



Här finns en hoppusslad gudstjänst för Andra söndagen i fastan (2 årg)!