söndag 15 juli 2012

Inför Kristi Förklarings dag 2012 - Jesus förhärligad

En lista över alla kyrkoårets sön- och helgdagar finns här!
Du Herrens tjänare!



INLEDNING

En strålande Kristus-fest mitt i den annars ganska festlösa trefaldighetstiden - och mitt i den strålande högsommaren! Man får sannerligen lust att som Petrus vilja bygga hyddor och hålla kvar både sommaren och den euforiska Kristus-upplevelsen. Men sommaren går mot höst och mognad, gudstjänsten och semestern avlöses av vardagsmöda. Och håller vi oss till Jesus får vi märka att han vill vara med oss också där "nedanför förklaringsberget", ja ända ner i dödens allra djupaste och mörkaste dal.

Men ibland får vi alltså uppleva en stråle av den himmelska härligheten redan här nere. Och egentligen är varje gudstjänstdag - eller skulle vara - något av en "förklaringsdag" i kontrast till men också i tydlig samhörighet med vardagsslitet, som kraftkälla inför vardagen och som helig gemenskapsförstärkare. Varje med-lem som möter upp bidrar till festen med sin blotta närvaro! Men framför allt Kristus själv, som genom Ordet och sakramenten uppenbarar något av sin härlighet, fast ännu inte - trots all skönhet också i konst, musik och arkitektur - på ett överväldigande yttre, synligt sätt.

På latin heter söndagen Festum transfigurationes, förvandlingens fest. "Kristi förvandlings dag" är också den vanliga beteckningen internationellt sett, och oftast firas den på ett fast datum, den 6 augusti. I östliga kyrkor har dagen firats ända sedan 400-talet, i Norden är den känd som särskild festdag sedan 1100-talet.

"Kristus blev inte förklarad i den meningen att han nu blev begriplig. Snarare blev han i positiv mening avslöjad. Täckelset drogs för en kort stund bort och avslöjade att han som är sann människa också är sann Gud." (Ur Guldbrandzén/Modeus: Gudstjänst III s. 204, Origo 1993). Samma röst från himmelen som vid Jesus´ dop bekräftar nu hans identitet med samma ord. Profeterna Moses och Elias bekräftar att Jesus fullbordar lagen och uppfyller profetiorna.

[Anm. 20120722: Just i år sammanfaller Kristi förklarings dag med årsdagen av Utöya-massakern i Norge. Snacka om brutal kontrast - men inte större än den mellan Kristi förklaring och Kristi korsfästelse! Förklaringsdagen är inte för "fin" för att ta upp den förtvivlan som så ofta råder "nedanför berget" - om inte annat så i bön och klagorop inför Gud.].

Dagens symbol en mandorla, en mandelformad ljusgloria som ofta omger Kristus i medeltida konst (dock ej på bilden ovan). Den liturgiska färgen är vit (den gröna färgen byts alltså tillfälligt ut), liksom altarblommorna (som gärna får vara liljor), och altarljusen föreslås vara sex stycken (maxantalet). Den liturgiska musiken spelas normalt enligt allmänna serien, men ibland har påskseriens musik föreslagits till denna helg.

TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 89:12-18 - om att både himlen och jorden är Guds.
För 89:16 jfr andra versen av sången En tillflyktsort är urtidens Gud!
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Andra Moseboken 24:12-18 - om hur Moses gick in i molnet och upp på Sinai berg
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII

EPISTEL
Andra Petrusbrevet 1:16-18 - om att berättelsen om förklaringsberget inte är hopdiktad
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 17:1-8 - om lärjungarnas upplevelse på förklaringsberget
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII
Läs predikan av Yngve Kalin i Predikobiblioteket.
Läs predikan av Bengt Pleijel i Sångpostillan.
Läs Henric Schartaus klassiska förklaringsdagspredikan på engelska: Jesus only. Eller på gammalsvenska: del 1 , del 2 och del 3. (Fast engelskan/amerikanskan känns nästan mer lättläst ;o).

SÅNGER OCH PSALMER PÅ KRISTI FÖRKLARINGS DAG
Gud, vår Gud, vi lovar dig (SvPs1986 nr 1)
Halleluja! Sjung om Jesus (SvPs1986 nr 15)
Ge Jesus äran (SvPs1986 nr 17)
O Kriste, oss benåda (SvPs1986 nr 36)
Kristus är världens ljus (SvPs1986 nr 37)
Sorlet har dött (SvPs1986 nr 166)
I denna ljuva sommartid (SvPs1986 nr 200)
Av hjärtat håller jag dig kär (SvPs1986 nr 239)
O liv som blev tänt (SvPs1986 nr 258)
Vår Herre Krist var Sonen (SvPs1986 nr 350)
Jesus, det eneste (SvPs1986 nr 650)
Jag älskar dej, Jesus (Stora Nätpsalmboken nr 12)
Skönaste Jesus (Stora Nätpsalmboken nr 91)
Härskarors Herre, evig Gud (Stora Nätpsalmboken nr 98)
Min Frälsare, driv undan skyn (Stora Nätpsalmboken nr 362)






TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

* Det är fortfarande friluftsgudstjänsttider, och Kristi Förklarings dag lämpar sej mycket bra för utomhusfirande (jfr gökottan på Kristi Himmelsfärds dag), gärna på ett lättillgängligt berg.

* Anknyt till sommarens skönhet och Gunnar Wennerbergs "Här är gudagott att vara". Använd gärna några av våra sommarpsalmer. Vad uppenbarar/förklarar skapelsen av Gud - och vad inte?

* Ägna gärna predikan åt att besvara frågan vem Jesus egentligen är, ev. med inskott av psalmverser som församlingen sjunger tillsammans och som belyser olika sidor av Jesus. Lämpligt "evangelisationsstuk" inte minst vid friluftsgudstjänst med många "kyrkovana" besökare.

* Ta också upp vad som faktiskt hände när lärjungarna kom ner från förklaringsberget - nöden och besvikelsen på "gräsrotsnivån". [Jfr Utöya-tragedin]. För att inte tala om vad som väntade Jesus själv lite längre fram. Och kommande söndag - då alla är välkomna åter till kyrkan! - handlar om ulvar i fårakläder...

* Använd kapitlet om hur den unge prästen läser innantill ur Schartaus predikan (se ovan) för Kristi förklarings dag ur Bo Giertz´ roman Stengrunden - som predikan! (Schartaus predikan blir på så vis lämpligt förkortad och samtidigt insatt i ett dramatiskt, gripande sammanhang).


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Varför fick inte alla lärjungarna följa med upp på berget?

* Hur tolkar vi Petrus´ agerande? Vad kan menas med att vilja bygga hyddor i överförd bemärkelse? (Jfr SvPs 166:4).

* Vad innebär det om Andra Petrusbrevet, som förnekar att förklaringsberättelsen är några "slugt uttänkta fabler" och gör anspråk på att vara skrivet av en som var med på "det heliga berget", självt framställs som ett falsarium, "en slugt uttänkt fabel" av någon som inte alls var med? (Jfr förordet till 2 Petr. i många av Bibel 2000-utgåvorna).

* Vad betyder uppenbarelsen av Moses och Elias för vår syn på de hädangångna? Kan de manas fram när som helst i spiritistisk anda (jfr Saul och Samuel) eller var detta ett unikt gästspel, en unik "come-back" i den jordiska tillvaron? Eller kanske snarare en unik inblick i den himmelska världen?

* Hur är det att komma ner från förklaringsberget? Kan härlighetsupplevelser vara negativa? Hur då i så fall? På vilket sätt kan de bli stärkande?

* Har förklaringsbergsberättelsen något samband med vad Jesus säger i närmast föregående vers, Matteus 16:28? (OBS att kapitelindelningen infördes först på 1200-talet). Är händelsen en förhandsupplevelse, om än i liten skala, av Jesus´ återkomst i härlighet, Gudsrikets inbrytande och de dödas återuppståndelse?




BÖNER


* O Herre Gud, du vars enfödde Son blev förklarad med fäderna på det heliga berget, låt ditt ord lysa oss genom denna mörka värld, så att vi får skåda din härlighet i himmelen. Genom denne din Son, Jesus Kristus, som lever och regerar med dej och den Helige Ande, från evighet till evighet. Amen.

* O Herre Jesus Kristus, du som har uppenbarat din härlighet och låtit dina lärjungar se himmelen öppen. Vi ber dej: Hugna och trösta oss med vissheten att du är med oss alla dagar intill tidens ände. Fullkomna din kraft i dem som tror på dej, så att vi en gång med avtäckt ansikte får skåda din härlighet och med alla dina helgon blir förklarade och lika dej. Amen.

I samband med tacksägelseringningen:
Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När vånda trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR
Så till sist från denna plats (predikstolen):

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar