måndag 11 februari 2013

Hoppusslad gudstjänst på Botdagen (Askonsdagen), 2 årgånen

Här kommer en "hoppusslad" gudstjänst för Botdagen (Askonsdagen), andra årgången. Temat är "Bön och fasta".

Bloggdatum och tidsangivelser i övrigt stämmer inte alls, men strunt samma. Några av bibelläsningarna är avsiktligt utvidgade för sammanhangets skull. 

Håll till godo!

Klockringning från Storkyrkan:


Askbränning följd av ingångspsalm 
135 SE VI GÅR UPP TILL JERUSALEM

Ingångsord - dagens psaltarpsalm 
Ur PSALTAREN 32 
Av David, en dikt. 
Lycklig den vars brott har förlåtits och vars synd har plånats ut! Lycklig den vars skuld har avskrivits av Herren och vars sinne är utan svek! Så länge jag teg tynade jag bort. Jag jämrade mig dagen lång, dag och natt låg din hand tung på mig, jag blev som en åker i sommarens torka. Då erkände jag min synd för dig, jag dolde inte min skuld. Jag sade: Jag vill bekänna mina brott för Herren. Och du förlät min synd och skuld.
 
Bön om syndernas förlåtelse
Vi har inte en överstepräst som är oförmögen att känna med oss i våra svagheter, utan en som har prövats på alla sätt och varit som vi men utan synd. Låt oss därför frimodigt träda fram till nådens tron för att få förbarmande och nåd i den stund då vi behöver hjälp:

Ur PSALTAREN 51
Förbarma dig, Gud, i din nåd, stryk ut mina synder i din stora godhet. Gör mig fri från all min skuld och rena mig från min synd. Jag vet vad jag har brutit, min synd står alltid inför mig. Mot dig, bara mot dig har jag syndat, jag har gjort det som är ont i dina ögon. Du har rätt när du ställer mig till svars, den dom du fäller är rättvis. I skuld är jag född, i synd blev jag till i min moders liv. 
Du som älskar ett uppriktigt hjärta, ge mig vishet i mitt innersta. Rena mig med isop från min synd, tvätta mig vit som snö. Låt mig få höra glädjerop och lovsång, låt den du har krossat få jubla. Vänd bort din blick från mina synder, stryk ut all min skuld. Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne. Driv inte bort mig från din närhet, ta inte ifrån mig din heliga Ande. Låt mig åter glädjas över att du räddar, håll mig uppe, ge mig ett villigt sinne.   

Tillsägelse om syndernas förlåtelse
Ur FÖRSTA JOHANNESBREVET 1
Om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och blodet från Jesus, hans Son, renar oss från all synd. 
Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet.

Låt oss tacka och bedja:
Gud vår Fader, tack för att vägen till dej ännu är öppen genom Jesus Kristus.
Hjälp oss att leva i din förlåtelse.
Stärk vår tro, öka vårt hopp och uppliva vår kärlek.
Amen. 

Dagens bön     
Låt oss be om botfärdiga hjärtan. 
Tystnad 
Barmhärtige Gud, du som inte har lust till syndares död utan vill att vi omvänder oss och får leva: Ge oss botfärdiga hjärtan, så att vi i bön och fasta vandrar korsets väg till påskens glädje. 
Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre.
Amen.
 
Askvigning
Kom ihåg, o människa, att du är stoft och ska åter bli till stoft. 
Omvänd dig och tro evangelium!

Gammaltestamentlig läsning
Ur JOEL 2
Så säger Herren genom profeten Joel: 
Nu, säger Herren, ska ni vända er till mig med uppriktigt hjärta, under fasta, gråt och klagan. Slit sönder era hjärtan, inte era kläder, och vänd åter till Herren, er Gud. Han är nådig och barmhärtig, sen till vrede och rik på kärlek, han ångrar det onda han hotat med. Kanske ändrar han sig och låter välsignelsen vara kvar, till matoffer och dryckesoffer åt Herren, er Gud. Stöt i horn på Sion! Påbjud en fasta! Kungör en högtidssamling! Kalla på folket, påbjud en helig sammankomst! Kalla på de gamla och samla barnen, också dem som ännu får bröstet. Må brudgummen lämna sin kammare och bruden sitt gemak. Mellan förhuset och altaret skall prästerna gråta, ska Herrens tjänare ropa: ”Herre, skona ditt folk, lämna inte de dina att skymfas så att de blir till en visa bland folken. Varför ska hedningarna få säga: Var är deras Gud?” Då greps Herren av lidelse för sitt land och av medömkan med sitt folk. Och Herren svarade sitt folk: Jag skall ge er säd och vin och olja, så mycket ni behöver. Aldrig mer ska jag tillåta att ni blir skymfade bland folken.     
Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.

Epistelläsning
Ur APOSTLAGÄRNINGARNA 12:24-13:5 
Så skriver sankt Lukas:  
Guds ord fortsatte att sprida sig och tillväxa. Sedan Barnabas och Saul hade fullgjort sitt uppdrag i Jerusalem vände de tillbaka och tog då med sig Johannes som kallades Markus. 
I församlingen i Antiochia fanns dessa profeter och lärare: Barnabas, Symeon som kallades Niger, Lucius från Kyrene, Manaen, som var uppfostrad tillsammans med tetrarken Herodes, samt Saul. Medan de en gång höll gudstjänst och fastade sade den heliga Anden till dem: ”Avdela Barnabas och Saul för den uppgift som jag har kallat dem till.” Efter fasta och bön lade de sina händer på dem och skickade i väg dem. 
Dessa båda, som alltså sändes ut av den heliga Anden, for ner till Seleukia, och därifrån seglade de till Cypern. Salamis förkunnade de Guds ord i judarnas synagogor. De hade också med sig Johannes som hjälp.
Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.

Gradualpsalm
438 DU SOM I ALLTETS MITT HAR STÄLLT


Evangelium och predikan: 

Trosbekännelse
APOSTOLICUM:
Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.
Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda.
Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund,
syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse
och ett evigt liv.
 
137 DEN KÄRLEK DU TILL VÄRLDEN BAR


Kyrkans allmänna förbön, Litanian (700:1):


Herrens bön

Välsignelsen
 

Slutpsalm
45 JESUS FÖR VÄRLDEN


Postludium 
SÄLL ÄR DEN (Psalt. 32)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar