Du Herrens tjänare!
INLEDNING
Före 1983 var denna dag en "Johannes Döparen-dag" precis som föregående söndag. Sedan dess är den en "Maria-dag" - men egentligen är ju varje söndag Herrens dag, även denna! Fast Herrens ankomst till världen ses här ur Herrens moders perspektiv. Det har sagts att hon och Johannes Döparen står vid var sin sida av porten till det nya förbundet. Nu börjar julens budskap bryta fram så smått: "Ett litet barn av Davids hus / ska göra vinternatten ljus."
Adventstidens "baklängesbiografi" över Jesus har nu nått fram till hans människoblivande. Liturgisk färg violett/blå (blått är även Marias färg!), altarljus fyra (liksom adventsstakens brinnande ljus), altarblommor vita. Symbol en lilja. Dagen tillhör adventets bots- och beredelsetid, men är samtidigt (inte alls oförenligt!) präglad av mycket stor glädje!
Vid ljuständningen kan följande verser läsas:
När fjärde ljuset brinner
då ser vi Herrens mor.
Snart ska Maria föda
och glädjen ska bli stor!
Eller:
Vi tänder ett ljus, sen tänder vi två
och sedan det tredje så gärna,
och när vi tänt fyra, vad händer väl då?
Jo, då tänder Gud en stjärna!
Eller:
Vi tackar dej, Gud, i advent
för det fina som en gång hänt,
att du som är stor ville bli
en vanlig mänska som vi.
Jo, då tänder Gud en stjärna!
Eller:
Vi tackar dej, Gud, i advent
för det fina som en gång hänt,
att du som är stor ville bli
en vanlig mänska som vi.
TEXTLÄSNINGAR
PSALTARPSALM
Psalt. 145:8-13 om hur Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör
(versen 13b var förlorad men är i vår tid återfunnen!)
(versen 13b var förlorad men är i vår tid återfunnen!)
GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jesaja 52:7-10 om budbärarens steg över bergen, jfr Så kort var den fröjd (SvPs 1986 nr 629)
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII
LB KJV KXII
EPISTEL
Andra Korintierbrevet 1:17-22 om att alla Guds löften fått sitt Ja genom Jesus
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII
LB KJV KXII
EVANGELIUM
Lukasevangeliet 1:39-45 om Marias besök hos Elisabet och Elisabets hälsning
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII
LB KJV KXII
PSALMER OCH SÅNGER PÅ FJÄRDE SÖNDAGEN I ADVENT
* Jerusalem, höj upp din röst (SvPs1986 nr 106)
* Kristus kommer, Davids Son (SvPs1986 nr 111)
* Han som tronar högt i skyn (SvPs1986 nr 123:2-3)
* På tröskeln till Marias hem (SvPs1986 nr 164)
* Kristus, konung som hör hemma (SvPs1986 nr 348)
* Länge, länge har mitt hjärta (SvPs1986 nr 349), jfr O hur länge skall mitt hjärta (Stora Nätpsalmboken nr 104)
* Gud vare lovad (SvPs1986 nr 400)
* O du som himlens stjärnor tänt (SvPs1986 nr 422), jfr O du som skapat stjärnors här (Missionspsalmboken)
* Du pärla skön av himmelrik (SvPs1986 nr 478:2-4)
* Gud vare lovad (SvPs1986 nr 400)
* O du som himlens stjärnor tänt (SvPs1986 nr 422), jfr O du som skapat stjärnors här (Missionspsalmboken)
* Du pärla skön av himmelrik (SvPs1986 nr 478:2-4)
* Alla källor springer fram i glädje (SvPs1986 nr 481)
* Salig du och högt benådad (SvPs1986 nr 482)
* Gud bor i ett ljus (SvPs1986 nr 605)
* Min själ prisar Herrens storhet (SvPs1986 nr 675b)
* Icke genom någon människas styrka (SvPs1986 nr 682)
* Vi sjunger med Maria (Psalmer i 2000-talet nr 935)
* Vi sjunger med Maria (Psalmer i 2000-talet nr 935)
* Ner i dödligheten stiger (Stora Nätpsalmboken nr 104)
* Herren, din Gud, nu bor i dej (Stora Nätpsalmboken nr 141)
* När första ljuset brinner (Stora Nätpsalmboken nr 231)
* Herren, din Gud, nu bor i dej (Stora Nätpsalmboken nr 141)
* När första ljuset brinner (Stora Nätpsalmboken nr 231)
* Min själ berömmer Gud med fröjd (Stora Nätpsalmboken nr 354)
* Tack, Herre, för din jungfrumor (Stora Nätpsalmboken nr 356)
* Tack, Herre, för din jungfrumor (Stora Nätpsalmboken nr 356)
TANKAR OCH IDÈER KRING HELGFIRANDET
* Observera att just dagens evangelium (om Maria och Elisabet) faktiskt har en egen helg, som inte försvann som ledig dag i Sverige förrän vid "stora helgdöden" 1772: Jungfru Marie besökelsedag (firades i västkyrkan den 2 juli fram till 1969, nu 31 maj).
* Jämför Maria och Elisabet och Lucia och andra modiga kvinnor i kyrkohistorien. Ta samtidigt upp det alldeles unika med Marias kallelse och hur hon kan vara en förebild för oss andra (även män). Inte bara under första årgången bör man kunna studera och stämma in i hennes lovsång - som läses vid den dagliga vespern världen över - och de många allusioner på Gamla Testamentet som den innehåller. En imponerande skriftlärd tonårstjej är hon, Maria! (Tesen att det nog är Lukas som skrivit lovsången och lagt den i hennes mun måste man nog vara teolog för att komma på - men jag har tyvärr sett den framföras i en helgkrönika).
* Undvik att, som många präster och konfirmandledare gjort, betona Marias förmenta minderårighet. Det är faktiskt inte säkert att hon var 13-14 år bara för att många andra förstföderskor var det. Om vår Herre var direkt inblandad, bör man väl kunna förvänta sej att han väntade in Marias både kroppsliga, psykiska och sociala mognad, så att hennes "ja" till graviditeten tiderna igenom skulle kunna ses som en fri och någorlunda vuxen människas "ja" (hon var kanske en "överårig" 17-18-åring som folk dåförtiden såg ner på för att hon inte hade en man - nästan som 17-18-åringar idag kan få skämmas för att de inte haft sex)?
* Jämför Maria och Elisabet och Lucia och andra modiga kvinnor i kyrkohistorien. Ta samtidigt upp det alldeles unika med Marias kallelse och hur hon kan vara en förebild för oss andra (även män). Inte bara under första årgången bör man kunna studera och stämma in i hennes lovsång - som läses vid den dagliga vespern världen över - och de många allusioner på Gamla Testamentet som den innehåller. En imponerande skriftlärd tonårstjej är hon, Maria! (Tesen att det nog är Lukas som skrivit lovsången och lagt den i hennes mun måste man nog vara teolog för att komma på - men jag har tyvärr sett den framföras i en helgkrönika).
* Undvik att, som många präster och konfirmandledare gjort, betona Marias förmenta minderårighet. Det är faktiskt inte säkert att hon var 13-14 år bara för att många andra förstföderskor var det. Om vår Herre var direkt inblandad, bör man väl kunna förvänta sej att han väntade in Marias både kroppsliga, psykiska och sociala mognad, så att hennes "ja" till graviditeten tiderna igenom skulle kunna ses som en fri och någorlunda vuxen människas "ja" (hon var kanske en "överårig" 17-18-åring som folk dåförtiden såg ner på för att hon inte hade en man - nästan som 17-18-åringar idag kan få skämmas för att de inte haft sex)?
* Läs Edith Södergrans dikt Rosen och fundera kring om och hur den passar denna söndag.
* Läs Tore Nilssons undersköna dikt "Min Herres moder":
Din milda hälsning klingade
i Zakarie hus.
Elisabet den bringade
visioner av Guds ljus.
Den blida vårvind susade
i Juda ljuva berg.
Du kom med blod som brusade
och kinden bar dess färg.
På ängelns hälsning stavande
till fränderna du for.
Elisabet, själv havande,
såg dig som Herrens mor.
Du förde med, Benådade,
en doft av Edens ros.
Din fränka strax den bådade
vem Herren gästat hos.
Hon kände fostret röra sig
och delade dess fröjd
och lät av Anden föra sig
till ljusa sångers höjd.
* Läs Tore Nilssons undersköna dikt "Min Herres moder":
Din milda hälsning klingade
i Zakarie hus.
Elisabet den bringade
visioner av Guds ljus.
Den blida vårvind susade
i Juda ljuva berg.
Du kom med blod som brusade
och kinden bar dess färg.
På ängelns hälsning stavande
till fränderna du for.
Elisabet, själv havande,
såg dig som Herrens mor.
Du förde med, Benådade,
en doft av Edens ros.
Din fränka strax den bådade
vem Herren gästat hos.
Hon kände fostret röra sig
och delade dess fröjd
och lät av Anden föra sig
till ljusa sångers höjd.
* Ifall söndagen infaller nära julaftonen kan gudstjänsten få karaktären av julbön, så att man även sjunger t.ex. psalmerna Världens Frälsare kom här eller Det är en ros utsprungen - eller åtminstone Giv mig ej glans som bön inför det stundande julfirandet. Annars - särskilt detta år när avståndet till julaftonen är maximalt - tillråds viss återhållsamhet av rent pedagogiska skäl (ungefär som vi inte öppnar alla julklappar i förväg). Även om Frälsaren alltid är oss född bör juldagen - och den dithörande julaftonen - få inleda det verkliga julfirandet. Advent, även "fjärde advent", är fortfarande väntans och beredelsens tid. Men gudstjänsten kan i varje fall gärna avslutas med att man hjälps åt att ställa fram julkrubban - brukar vara populärt inte minst bland de yngsta. Som en förberedelse inför det "riktiga" julfirandet.
* Ärkebiskop Martin Modéus föreslår i sin bok "Gudstjänst 1" (Origo 1992) att Fjärde söndagen i advent ska utnämnas till "Havandeskapets söndag" (i det han och Tony Guldbrandzén kallar "Samhällets kyrkor). Ja, det passar ju utmärkt väl till det "Livets söndag"-tema som sedan några år tillämpats ekumeniskt söndagen innan, på Tredje söndagen i advent. Julafton kan gärna få föregås av några söndagar med dessa saker i åtanke.
* Om det är få människor i kyrkan (ofta fallet denna söndag om ingen särskild musikmedverkan är aktuell) kan man passa på att fira gudstjänst i koret, nära nattvardsbordet eller i ett "sidokapell" längre ner, kanske t.o.m. vid ev. fikabord längst bak. Närheten och enkelheten kan göra text, bön och sång extra gripande med möjlighet till samtal och förbön inför julhelgerna.
* Martin Modéus och Tony Guldbranzén föreslår i "Gudstjänst 1" att man låter tändningen av adventsljusstaken idag bli ett särskilt, uppbyggligt gudstjänstmoment, med läsningar ur Johannesprologen. När första ljuset tänts kan någon läsa Joh. 1:1-5, när andra ljuset tänts kan en annan läsa Joh 1:9-13, efter det tredje Joh. 1:6-8 och efter det fjärde Joh. 1:14-18. Oerhört starka bibelverser!
SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN
* På vilket sätt är Maria viktig i kyrkan? Framhäver vi henne för mycket eller för lite i just vår församling och kyrka? (Jämför diskussionen kring psalmen "Var hälsad, Herrens moder"). Var vår frälsning beroende av just hennes "ja" eller kunde även andra unga kvinnor ha blivit Herrens mor? (En fråga som har samband med frågan om huruvida just hon, som påven lär, var syndfri alltifrån sin tillblivelse, trots Luk. 2:48 - en replik ärligt återberättad för Lukas, troligen av Maria själv - samt den rent förfärliga händelse som återges i Mark. 3:21,31-35). Jfr med den diametralt motsatta men ändå liknande frågan om huruvida vår frälsning var beroende av just Judas´ förräderi.
* Varför läser vi så sällan hela Uppenbarelsebokens 12 kapitel? (Mittendelen läser vi ju vid Mikaeli, men om drakens härjningar på jorden får vi sällan höra). Berättelsen om kvinnan och hennes barn är ju så märklig, oavsett om man tolkar kvinnan som Maria eller som kyrkan (varför inte både och?) - en underbar och uppbygglig motpol till berättelsen om "den stora skökan", staden där allt är till salu.
* Är jungfrufödelsen - som omtalas i både Matteus- och Lukasevangelierna, en "viktig" dogm? Varför/varför inte? Är den ett nödvändigt tecken på att Jesus verkligen var Guds Son? Kan man vara kristen - eller rent av ärkebiskop? - om man tror att Josef var Jesus´ biologiske far och alltså tolkar jungfrufödelsen rent symboliskt? Går Lukasprologen att tolka på mer än ett sätt?
* Elisabet ger Maria hedersnamnet "min Herres mor". Varför har då somliga reagerat mot att även kalla henne "Guds moder"?
* Elisabet ger Maria hedersnamnet "min Herres mor". Varför har då somliga reagerat mot att även kalla henne "Guds moder"?
* "Ringa har han upphöjt", sjunger Maria. Kan ni komma på fler exempel på det än exemplet Maria själv? "Härskare har han störtat från deras troner", sjunger hon. Vilka tänker vi på i det fallet?
BÖNER
* O Herre Gud, du som åter vill låta oss glädjas över din Sons ankomst i världen, låt det ske att såsom vi nu med fröjd går för att ta emot honom som vår Frälsare, vi också kan vara trygga vid hans återkomst till den yttersta domen. Genom samme din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.
* Herre vår Gud, ge oss nåd att liksom Maria i sann tro ta emot frälsningens gåva, Jesus Kristus, så att julens glädje må genomströmma oss - och så att din frid må bevara våra hjärtan och tankar från allt som vill skilja oss från din kärlek i Jesus Kristus, vår Herre. Amen.
* [I samband med ev. tacksägelseringning] Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, må vara beredda till en salig hädanfärd.
* När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.
Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.
* [I samband med ev. tacksägelseringning] Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, må vara beredda till en salig hädanfärd.
* När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.
Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.
LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR
* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)
* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)
* Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. Amen. (1 Tess. 5:23-24 SFB)
* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)
* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.
* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)
* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar