måndag 24 juli 2023

Inför Åttonde söndagen effer Trefaldighet - Andlig klarsyn

Helgens bibelbok: ANDRA KORINTIERBREVET
Du kan även lyssna här!

Du Herrens tjänare!




INLEDNING

Så återgår den liturgiska färgen till grönt efter Kristi Förklarings fest. Och det andliga växandet och fruktbärandet (men också den nödvändiga klippningen och rensningen) står i fokus med allvarsord om både det ena och det andra. Det här är lite av en "Herdesöndag" (som Tredje söndagen i Påsktiden), även om det nästan mer tycks handla om de falska herdarna ("ulvarna i fårakläder") än om den gode Herden.

Men ALLA söndagar ska främst handla om Jesus, och ALLA söndagar ska vara en liten påskdag eller en liten Kristi förklarings dag. Låt så ske också denna dag. Så ska ulvarna, både de förklädda och de öppna, drivas på flykten eller förvandlas.

Dagens symbol är (utifrån tredje årgångens texter) den trånga porten, alternativt den breda och den smala vägen. Altarljusen är åter endast två och den liturgiska musiken enligt allmänna serien.

Söndagens tema är sedan 1983 "Andlig klarsyn". Tidigare var temat "Sanning och sken". Båda formuleringarna är mycket tänkvärda.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 119:30-35 - om Guds ord
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jeremia 7:1-7 - om att inte lita på att "Här är Herrens tempel, Herrens tempel, Herrens tempel!"
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

EPISTEL
Romarbrevet 8:14-17 - om att Anden vittnar med vår ande att vi är Guds barn
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 7:13-14 - om den trånga porten och den smala vägen
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

Läs Bengt Pleijels predikan ur Sångpostillan.
Och i Himmelskt söndagsgodis! Med mera godis!
Läs Yngve Kalins predikan ur Predikobiblioteket.
Läs även C O Rosenius dagbetraktelse för den 6 augusti.

Didache, en av kristenhetens äldsta katekeser, börjar så här:
"Herrens undervisning för hedningarna av de tolv apostlarna: Det finns två vägar, en livets och en dödens; och mellan de två vägarna är det en stor skillnad."


PSALMER OCH SÅNGER PÅ NIONDE SÖNDAGEN EFTER PINGST

Herre, samla oss nu alla (SvPs1986 nr 81)
Helige Ande, låt nu ske (SvPs1986 nr 161), ev. med början på v. 2: "Sanningens Ande..."
Pris vare Gud som låter (SvPs1986 nr 177)
Gud, din nåd till himlen räcker (SvPs1986 nr 215)
Jag vet en port som öppen står (SvPs1986 nr 223) - 3 årg.
Gud Trefaldig, stå oss bi (SvPs1986 nr 336), jfr Gud Treenig, stå oss bi (Stora Nätpsalmboken nr 51)
Se, Herrens ord är rent och klart (SvPs1986 nr 374), jfr den längre versionen i Fria psalmboken
Därför att Ordet bland oss bor (SvPs1986 nr 377)
Käre Jesus, vi är här (SvPs1986 nr 406), jfr versionen i Fria psalmboken
Gå varsamt, min kristen (SvPs1986 nr 565, jfr Stora Nätpsalmboken nr 707) - 3 årg.
Må din väg gå dig till mötes (SvPs1986/2003 nr 730)
Vår Fader, låt ditt starka ord (Stora Nätpsalmboken nr 50)
Se nådigt till vår kyrka (Stora Nätpsalmboken nr 143)
Väktare på Sions murar (Stora Nätpsalmboken nr 225) 
Mitt hopp är byggt i evighet (Stora Nätpsalmboken nr 586) - 2 årg.
Bli inte rädd när orätt rår (Stora Nätpsalmboken nr 698)
Vi ska inte rubbas, fasta ska vi stå (Stora Nätpsalmboken nr 703)
Herre, gör mej kristen ända inifrån (Stora Nätpsalmboken nr 748)
Bliv i Jesus, vill du bära frukt (Stora Nätpsalmboken nr 759) 
Långt lyser arvet (Stora Nätpsalmboken nr 775)  
* Den som hos Gud ska stå (Stora Nätpsalmboken nr 830)
Den porten är vid och den vägen är bred (Sionstoner) - 3 årg.
Den port är trång, den väg är smal (Sionstoner) - 3 årg.



TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

* Det är många allvarsord i dagens texter, inte minst för präster och predikanter, men också för oss alla i det "allmänna prästadömet". Låt dagen få vara just så rannsakande som texterna kräver. Även om det skulle vara friluftsgudstjänst eller något annat "somrigt".

* Herde- och rovdjursmotivet i första årgångens evangelium är fängslande även för yngre åhörarskaror. Hur konkretisera det utan att gå alltför illa åt våra få och ifrågasatta vargar? (Jfr de talrika folksagomotiven på "utklädda vargar-temat"!). Olika sorters förklädnader och masker kan vara spännande att demonstrera idag. (Gissa vem!).

* Andlig klarsyn handlar om att genomskåda. Alla vi som behöver andlig klarsyn är själva genomskådade av Gud. Genomskådade - och ändå älskade. Betona Guds omsorg också genom varningsorden, liksom möjligheten också för "ulvar i fårakläder" att vända om så länge nådatiden varar och den slutliga förhärdelsen inte har inträtt.

* Alla tre årgångarnas evangelietexter utgör tillsammans slutet av Jesus´ bergspredikan. Varför inte låta hela Jesus´ bergspredikan (Matteus 5-7) utgöra predikan denna dag? Den är faktiskt alldeles lagom lång att läsa högt i sin helhet.

* Anknyt till Margareta Melins djärvt bibliska bildspråk: "Trång är porten till livet / som för barnet i födandets stund."

* Det är i år (2023) 100 år sedan den finländska, modernistiska poeten Edith Södergran dog. Läs hennes dikt Två vägar och samtala om vad den eventuellt kan ha med dagens tema att göra.

* Gör en tydlig inbjudan till nästa söndag, som handlar om gott förvaltarskap. Ämnena kontrasterar inte mot varandra, så att det ena handlar om "det andliga" och det andra om "det materiella". Verklig andlig klarsyn bör också i vardagslivet leda till ett gott förvaltarskap i fråga om jordens och människans resurser. Och till det goda förvaltarskapet hör att ta väl vara på också det andliga arvet.


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Vad menas med "den breda vägen"? Hur ska vi uppfatta mängden som går på den breda vägen jämfört med på den smala vägen? Är Jesus statistiker - jfr Peter Kreefts analys att om få går på den breda är det i Jesu ögon (alltför) många medan om inte alla går på den smala vägen går där i Jesu ögon (alltför) få. 

* Eller är det så att under livets gång de flesta visserligen går den breda vägen men att om slutet är gott är allting gott, d.v.s. vi kan faktiskt komma över till den smala innan nådens tid är slut (den trånga porten är liksom mobil och lockar oss från den breda vägen in på livets smala stig)?

* Eller vet vi inte och kan inte veta hur "många" eller "få" som blir frälsta. Jesus enda svar var ju att vi själva skulle kämpa för att nå målet.

* Vad menas med "livet" och "fördärvet"? Vad är här och nu och vad är hinsides? Finns det någon motsättning mellen de båda perspektiven - i realiteten resp. i förkunnelsen?


BÖNER

* Vi tackar dej, himmelske Fader, av allt hjärta att du har givit oss ditt rena och klara ord och intill denna dag hållit det vid makt. Vi ber dej: Upplys våra hjärtan och samveten med din Helige Ande, så att vi inte bedrar oss själva och andra. Bryt ner lögnens välde, och ge oss den tro som bygger på den fasta grunden, Jesus Kristus. Sänd rättskaffens lärare, som i helig ande förkunnar dina bud och din nåd, så att din kyrka må ledas på den väg som för till livet. Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre. Amen.

* Vi tackar dej, Herre Gud, himmelske Fader, att du har låtit oss få kunskap i ditt ord. Vi ber dej: låt oss bli bevarade i detta ord intill döden. Bevara alla rättsinniga präster som troget predikar ditt ord, och ge dem ett långt liv. Bestraffa och fördriv alla dem som låtsas vara oskyldiga får men invärtes är glupande ulvar. Bevara din kristenhet för dem. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

I samband med tacksägelseringningen:

Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När vånda trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen):

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* Jag uppmanar er inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus, som under Pontius Pilatus vittnade med den rätta bekännelsen: håll ert uppdrag obefläckat och klanderfritt till vår herre Jesu Kristi ankomst, som den salige och ende härskaren skall låta oss uppleva när tiden är inne, han som är alla konungars konung och alla herrars herre, som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran och den eviga makten. Amen. (1 Tim. 6:13-16 B2000).

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* Fridens Gud, som i kraft av ett evigt förbunds blod har fört fårens store herde, vår Herre Jesus Kristus, upp från de döda, han må fullkomna er i allt gott, så att ni gör hans vilja. Och må han verka i oss det som behagar honom, genom Jesus Kristus. Honom tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Hebr. 13:20-21, SFB)

* Må Gud hålla oss vakande, så att vi inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar vårt fäste, utan i stället växer till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen. (Efter 2 Petr. 3:17-18, SFB).

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


POSTLUDIUM




Hoppusslad gudstjänst på Åttonde söndagen efter Trefaldighet (3 årg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar