lördag 18 augusti 2012

Inför Tolfte söndagen efter Pingst 2012 (Elfte söndagen efter Trefaldighet) - Tro och liv

En lista över alla kyrkoårets sön- och helgdagar finns här!
Du Herrens tjänare!





INLEDNING

Denna söndag hade före 2003 temat "Äkta och falsk fromhet". Nu heter temat "Tro och liv", men i motsats till förra söndagen är grundtanken och texturvalet i stort sett oförändrat.

Den liturgiska färgen är som oftast denna tid grön och altarljusen två. Blommor i blandade färger och liturgisk musik enligt trefaldighetsserien (allmänna serien).


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 143:6-10 - om att sträcka sina händer mot Gud och öppna sej som törstig jord
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jesaja 2:12-17 - om den dag då människans högmod ska kväsas och Herren ensam triumfera
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

EPISTEL
Romarbrevet 3:21-28 - om rättfärdiggörelsen genom tron, oberoende av laggärningar
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

EVANGELIUM
Lukasevangeliet 18:9-14 - om farisén och tullindrivaren i templet
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

Läs predikan av Martin Luther i Huspostillan!
Läs predikan av Bengt Pleijel i Sångpostillan!
Läs predikan av Yngve Kalin i Predikobiblioteket!
(Fast den bästa predikan jag någonsin hört över denna text hölls av Olle Thurfjell på Sommarkyrkan i Vevlingestrand, Bollnäs, 2006).

SÅNGER OCH PSALMER PÅ TOLFTE SÖNDAGEN EFTER PINGST

Omkring ditt ord, o Jesus (SvPs1986 nr 65)
Just som jag är (SvPs1986 nr 222)
Oändlig nåd mig Herren gav (SvPs1986 nr 231)
Ur djupen ropar jag till dig (SvPs1986 nr 537)
Till dig ur hjärtegrunden (SvPs1986 nr 538)
O Jesus, rik av nåd (SvPs1986 nr 545)
Du som med Guds fred mej hälsar (Stora Nätpsalmboken nr 97)
Ditt namn, o Jesus, upphöjt är (Stora Nätpsalmboken nr 100)
Gläd dej, du värld (Stora Nätpsalmboken nr 240)
Herre, jag har hört din stämma (Stora Nätpsalmboken nr 282)
Gud bevisar sin kärlek till oss (Stora Nätpsalmboken nr 290)
Du som är morgonrodnadens klarhet (Stora Nätpsalmboken nr 378)
Misströsta ej, min själ (Stora Nätpsalmboken nr 529)
För dig, min Gud, jag klagar (Stora Nätpsalmboken nr 542)
Hos min Jesus är jag helt trygg (Stora Nätpsalmboken nr 560)
Från Frälsaren på korsets stam (Stora Nätpsalmboken nr 574)
Om din synd än är blodröd (Stora Nätpsalmboken nr 578)

                        



TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

*  (tillkommer)

*

*


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

*  (tillkommer)

*

*


BÖNER 

* O allsmäktige, evige Gud, vars mildhet vida övergår vår förtjänst och begäran, vi ber dej: Utgjut din barmhärtighet över oss, så att du förlåter vad vi brutit och ger oss också det vi inte vågat bedja om. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* O Herre Gud, himmelske Fader, du som står emot de högmodiga men ger de ödmjuka nåd. Vi ber dej: Bevara oss från att förtrösta på vår egen rättfärdighet. Verka i oss, med ditt ord, en sann ånger och botfärdighet, så att din nåd, som förkrossar oss, också må ge oss kraft till ett nytt liv. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* Herre Gud, himmelske Fader, vi ber dej i ödmjukhet att du ville genom din helige Ande regera oss så, att vi inte förgäter våra synder och blir säkra, utan har en rätt ånger och dagligen bättrar vårt leverne - och så att vi har vår enda tröst i att du för din Sons Jesu Kristi skull vill vara oss nådig, förlåta våra synder och ge oss en evig salighet. Amen.

I samband med tacksägelseringningen:

Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR
Så till sist från denna plats (predikstolen):


* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* Fridens Gud, som i kraft av ett evigt förbunds blod har fört fårens store herde, vår Herre Jesus Kristus, upp från de döda, han må fullkomna er i allt gott, så att ni gör hans vilja. Och må han verka i oss det som behagar honom, genom Jesus Kristus. Honom tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Hebr. 13:20-21, SFB)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar