måndag 19 augusti 2013

Hoppusslad gudstjänst på Diakonisöndagen (2 årg)

Här kommer en "hoppusslad" gudstjänst för Diakonisöndagen (13 e Tref), andra årgången. Temat är "Medmänniskan".

Bloggdatum och tidsangivelser i övrigt stämmer inte alls, men strunt samma. Några av bibelläsningarna är avsiktligt utvidgade för sammanhangets skull. 

Håll till godo!

Klockringning från Storkyrkan:



Ingångspsalm  
25 HÖGT I STJÄRNEHIMLEN



Inledningsord
PSALTAREN 103, av David
Lova Herren, min själ, hela mitt jag vill prisa hans heliga namn! Lova Herren, min själ, minns allt det goda han gör: han förlåter alla mina synder och botar alla mina sjukdomar, han räddar mig från graven och kröner mig med nåd och barmhärtighet, han fyller mitt liv med allt gott, och jag blir ung på nytt som en örn.
Herren handlar rättfärdigt och ger de förtryckta deras rätt. Mose fick lära känna hans gärningar, Israels folk hans verk. Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull.
Människans dagar är som gräset: hon spirar som blomman på marken, så sveper vinden fram, och den är borta, platsen där den stod är tom. Men evigt varar Herrens nåd mot dem som fruktar honom. Hans trofasthet når till kommande släkten, när man håller hans förbund och minns vad han befallt och lyder. Herren har rest sin tron i himlen, allt är underlagt hans välde.
Lova Herren, ni hans änglar, starka hjältar, som gör vad han befallt! Lova Herren, hela hans härskara, ni som tjänar honom och gör hans vilja! Lova Herren, alla hans verk, överallt i hans välde! Lova Herren, min själ! 

Bön om syndernas förlåtelse
Vi har inte en överstepräst som är oförmögen att känna med oss i våra svagheter, utan en som har prövats på alla sätt och varit som vi men utan synd. Låt oss därför frimodigt träda fram till nådens tron för att få förbarmande och nåd i den stund då vi behöver hjälp:

Ur PSALTAREN 51
Förbarma dig, Gud, i din nåd, stryk ut mina synder i din stora godhet. Gör mig fri från all min skuld och rena mig från min synd. Jag vet vad jag har brutit, min synd står alltid inför mig. Mot dig, bara mot dig har jag syndat, jag har gjort det som är ont i dina ögon. Du har rätt när du ställer mig till svars, den dom du fäller är rättvis. I skuld är jag född, i synd blev jag till i min moders liv. 
Du som älskar ett uppriktigt hjärta, ge mig vishet i mitt innersta. Rena mig med isop från min synd, tvätta mig vit som snö. Låt mig få höra glädjerop och lovsång, låt den du har krossat få jubla. Vänd bort din blick från mina synder, stryk ut all min skuld. Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne. Driv inte bort mig från din närhet, ta inte ifrån mig din heliga Ande. Låt mig åter glädjas över att du räddar, håll mig uppe, ge mig ett villigt sinne.   

Tillsägelse om syndernas förlåtelse
Ur FÖRSTA JOHANNESBREVET 1
Om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och blodet från Jesus, hans Son, renar oss från all synd. 
Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet.

Låt oss tacka och bedja:
Gud vår Fader, tack för att vägen till dej ännu är öppen genom Jesus Kristus.
Hjälp oss att leva i din förlåtelse.
Stärk vår tro, öka vårt hopp och uppliva vår kärlek.
Amen. 

Introitus
654 LÅT RÄTTEN FLYTA FRAM SÅSOM VATTEN

Kyrie (696:5) och Gloria med Laudamus (697:4):


Dagens bön     
Låt oss bedja om sann kärlek.
Tystnad   
Evige Gud, som tänder vår tro, stärker vårt hopp och formar vår kärlek, lär oss att leva för andra, glädjas med dem som gläder sig, gråta med dem som gråter och att älska utan förbehåll som du älskar oss. I Jesu namn.
Amen.  
 
Gammaltestamentlig läsning
Ur 5 MOSEBOKEN 15
Så säger Herren genom Moses:
Om det finns någon fattig hos dig, en av dina landsmän, i någon av städerna i det land som Herren, din Gud, vill ge dig, ska du inte vara hårdhjärtad och hålla handen sluten för din fattige broder. Nej, du ska öppna din hand för honom och låta honom låna så mycket han behöver. 
Akta dig för den gemena tanken att det sjunde året, avskrivningsåret, närmar sig, så att du ser med oginhet på din fattige broder och vägrar låna honom något. Då klagar han över dig inför Herren, och du får en synd att svara för. Ge honom villigt, utan att gräma dig över att du ger, ty för detta ska Herren, din Gud, välsigna dig i allt du gör och allt du företar dig. 
Det kommer aldrig att saknas fattiga i landet. Därför ger jag dig denna befallning: Öppna handen för din broder, för den fattige och nödlidande i ditt land.
Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.

Visa
DELA MED DEJ

Epistelläsning
Ur ROMARBREVET 13
Så skriver aposteln Paulus:
Ge alla vad ni är skyldiga dem, åt var och en det han ska ha: skatt, tullar, respekt, vördnad. Stå inte i skuld till någon, utom i er kärlek till varandra. Ty den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen. Buden Du ska inte begå äktenskapsbrott, Du ska inte dräpa, Du ska inte stjäla, Du ska inte ha begär och alla andra bud sammanfattas ju i ordet: Du ska älska din nästa som dig själv. Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.
Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.

Gradualpsalm
579 NI MÄNSKOBARN SOM HÄR I VÄRLDEN 
(kan även sjungas till samma melodi som Wayfaring stranger eller Polare)


Evangelium
Ur MATTEUSEVANGELIET 5:  
Upplyft era hjärtan till Gud och hör dagens heliga evangelium!
Så skriver evangelisten Matteus:    
Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig. Ni har hört att det blev sagt: Du ska älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.
Så lyder det heliga evangeliet: Lovad vare du, Kristus.

966 HALLELUJA


Predikan av Bengt Pleijel.

Så till sist:
Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. 
* Ja, lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan ordets görare, och dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen. 

Trosbekännelse
NICAENUM: 
Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är; 
och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa; som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände; 
och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern och Sonen, på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna; och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. 

96 ÖPPNA MIG FÖR DIN KÄRLEK

Kyrkans allmänna förbön 

Helige Herre Gud, 
helige starke Gud, 
helige barmhärtige Frälsare, 
du evige Gud. 

Förbarma dig över oss! 

Om Andens kraft åt din kyrka, 
om enhet och förnyelse, 
om evangeliets framgång bland alla folk 
ropar vi till dig, o Herre: 

Hör oss, du vår Herre Gud! 

Om rättvisa och fred i världen 
(särskilt nu i Kongo, Tigray och Ukraina), 
om respekt för skapelsens gåvor, 
om utvägar ur de fattiga folkens nöd 
ropar vi till dig, o Herre: 

Hör oss, du vår Herre Gud! 

Om din tröst åt dem som sörjer, 
om din kraft åt de sjuka, 
om ditt ljus åt de döende,
om aktning för människans värde och värdighet 
ropar vi till dig, o Herre: 
Hör oss, du vår Herre Gud! 

Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång,
att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet,
må vara beredda till en salig hädanfärd.

Herre, du hör innan vi ropar. 
Tack för att du är mäktig att ge långt utöver vad vi kan be eller tänka. 
Dig, vår Gud, tillhör pris och ära och makt från evighet till evighet. 

Amen.

Herrens bön

Välsignelsen
 

Slutpsalm 
413 NÅGON SKALL VAKA I VÄRLDENS NATT


Postludium
ENDAST KÄRLEKEN SEGRAR (Höglund)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar