tisdag 13 augusti 2013

Hoppusslad gudstjänst på Tolfte söndagen efter Trefaldighet (2 årg).

Här kommer en "hoppusslad" gudstjänst för Tolfte söndagen efter Trefaldighet, andra årgången. Temat är "Friheten i Kristus".

Bloggdatum och tidsangivelser i övrigt stämmer inte alls, men strunt samma. Några av bibelläsningarna är avsiktligt utvidgade för sammanhangets skull. 

Håll till godo!

Klockringning från Storkyrkan:


Inledningsord
Ur PSALTAREN 145, en lovsång av David
Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör. Herren stöder dem som vacklar, han rätar krökta ryggar. Allas ögon är vända mot dig, och du ger dem föda i rätt tid. Du öppnar din hand och stillar allt levandes hunger. Rättfärdig är Herren i alla sina gärningar, kärleksfull i allt han gör. Herren är nära alla som ropar, alla som av hjärtat ropar till honom.

Ingångspsalm  
40 KRISTUS VANDRAR BLAND OSS ÄN


Bön om syndernas förlåtelse
Vi har inte en överstepräst som är oförmögen att känna med oss i våra svagheter, utan en som har prövats på alla sätt och varit som vi men utan synd. Låt oss därför frimodigt träda fram till nådens tron för att få förbarmande och nåd i den stund då vi behöver hjälp:

Ur PSALTAREN 51
Förbarma dig, Gud, i din nåd, stryk ut mina synder i din stora godhet. Gör mig fri från all min skuld och rena mig från min synd. Jag vet vad jag har brutit, min synd står alltid inför mig. Mot dig, bara mot dig har jag syndat, jag har gjort det som är ont i dina ögon. Du har rätt när du ställer mig till svars, den dom du fäller är rättvis. I skuld är jag född, i synd blev jag till i min moders liv. 
Du som älskar ett uppriktigt hjärta, ge mig vishet i mitt innersta. Rena mig med isop från min synd, tvätta mig vit som snö. Låt mig få höra glädjerop och lovsång, låt den du har krossat få jubla. Vänd bort din blick från mina synder, stryk ut all min skuld. Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne. Driv inte bort mig från din närhet, ta inte ifrån mig din heliga Ande. Låt mig åter glädjas över att du räddar, håll mig uppe, ge mig ett villigt sinne.   

Tillsägelse om syndernas förlåtelse
Ur FÖRSTA JOHANNESBREVET 1
Om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och blodet från Jesus, hans Son, renar oss från all synd. 
Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet.

Låt oss tacka och bedja:
Gud vår Fader, tack för att vägen till dej ännu är öppen genom Jesus Kristus.
Hjälp oss att leva i din förlåtelse.
Stärk vår tro, öka vårt hopp och uppliva vår kärlek.
Amen. 

Introitus
654 LÅT RÄTTEN FLYTA FRAM SÅSOM VATTEN

Kyrie (696:5) och Gloria med Laudamus (697:4):


Dagens bön     
Låt oss bedja om befrielse till kropp och själ.
Tystnad   
Gud, med hela din skapelse ropar vi efter den frihet som Kristus lovat. Tack för att du låter stumma tala, rätar krökta ryggar och ger oss hälsa och kraft. Befria oss till kropp och själ genom din heliga Ande, nu och alltid och i evighet.
Amen.  
 
Gammaltestamentlig läsning
JESAJA 38
Så säger Herren genom profeten Jesaja:
Vid denna tid blev Hiskia allvarligt sjuk, och profeten Jesaja, Amos son, kom till honom och sa: 
”Så säger Herren: Se om ditt hus. Du ligger för döden, du kommer inte att överleva.” 
Då vände Hiskia ansiktet mot väggen och bad: ”Herre, tänk på att jag troget och av hela mitt hjärta har hållit mig till dig. Jag har gjort det som är gott i dina ögon.” Och han grät häftigt. 
Herrens ord kom till Jesaja: ”Gå och säg till Hiskia: Så säger Herren, din fader Davids Gud: Jag har hört din bön och sett dina tårar. Jag lägger ytterligare femton år till ditt liv, och jag ska rädda dig och denna stad ur den assyriske kungens hand, ja, jag ska värna denna stad.” Sedan lät Jesaja ta fram en kaka fikon att lägga på såret, så att Hiskia skulle bli frisk. 
Hiskia frågade: ”Vad är då tecknet på att jag ska få gå upp till Herrens hus?” Jesaja sa: ”Detta är tecknet Herren ger dig på att han ska göra vad han har lovat: Jag låter skuggan på trappan gå tillbaka de tio steg som solen redan låtit den tillryggalägga på Achas trappor.” Och solen gick tillbaka tio steg som den redan hade tillryggalagt på trappan. 
Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.

Bibelvisa
Hiskias psalm (när han hade varit sjuk och blivit frisk). 
Hiskias melodi är tyvärr sedan länge förkommen,
men hitta på en medan du sjunger psalmen här mellan övriga textläsningar:

Mitt i livet går jag bort, 
bakom dödsrikets port
förblir jag de återstående åren. 
Jag får inte mer skåda Herren i de levandes land, 
aldrig se människor mer bland dem som bor i världen. 
Min boning flyttas, bärs bort som en herdes tält. 
Du rullar ihop mitt liv som en väv och skär ner mig från varpen. 
Innan dagen blir natt gör du slut på mig.
Innan morgonen kommer är jag gjord till intet. 
Som ett lejon krossar du alla mina ben. 
Som svalans gälla skri hörs min röst, 
som duvans klagande läte. 
Gråtande ser jag mot höjden: 
Herre, jag är hårt ansatt, 
grip in till min hjälp! 

Vad kan jag säga till honom? 
Det är ju han som har gjort detta. 
Sömnen flyr mig i min bittra plåga. 
Herre, gör mig frisk, låt mig få leva! 

Min bittra plåga blev mig till välsignelse. 
Du skonade mitt liv och räddade mig från förintelsens avgrund, 
du kastade alla mina synder bakom dig. 
Dödsriket prisar dig inte, de döda sjunger inte ditt lov, 
de som har lagts i graven hoppas inte på din trofasthet. 
De levande prisar dig, de levande, så som jag gör i dag. 
Fäder undervisar söner om din trofasthet. 
Herren kommer till min räddning, 
låt oss slå an strängarna och spela vid Herrens hus i alla våra livsdagar.

Epistelläsning
Ur ROMARBREVET 8
Så skriver aposteln Paulus:   
Jag menar att våra lidanden i denna tid ingenting betyder mot den härlighet som ska uppenbaras och bli vår. Ty skapelsen väntar otåligt på att Guds söner ska uppenbaras. Allt skapat har lagts under tomhetens välde, inte av egen vilja utan på grund av honom som vållade det, men med hopp om att också skapelsen ska befrias ur sitt slaveri under förgängelsen och nå den frihet som Guds barn får när de förhärligas. Vi vet att hela skapelsen ännu ropar som i födslovåndor. Och till och med vi, som har fått Anden som en första gåva, också vi ropar i vår väntan på att Gud ska göra oss till söner och befria vår kropp [sic!].
Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.

Gradualpsalm
285 DET FINNS DJUP I HERRENS GODHET

Evangelium
Ur LUKASEVANGELIET 13:  
Upplyft era hjärtan till Gud och hör dagens heliga evangelium!
Så skriver evangelisten Lukas:   
En gång undervisade Jesus i en synagoga på sabbaten. Där fanns en kvinna som hade plågats av en sjukdomsande i arton år. Hon var krokryggig och kunde inte räta på sig. När Jesus fick se henne kallade han på henne och sade: ”Kvinna, du är fri från din sjukdom”, och så lade han sina händer på henne. Genast kunde hon räta på sig, och hon prisade Gud. 
Men synagogföreståndaren, som förargade sig över att Jesus botade på sabbaten, sade till folket: ”Det finns sex dagar då man ska arbeta. På dem kan ni komma och bli botade, men inte under sabbaten.” Herren svarade honom: ”Hycklare, finns det någon av er som inte löser sin oxe eller åsna från krubban också på sabbaten och leder ut och vattnar den? Men här är en Abrahams dotter som Satan har hållit bunden i arton år. Skulle hon inte få lösas från sin boja på sabbaten?” Dessa ord kom alla hans motståndare att skämmas, men folket gladde sig över allt det underbara som han gjorde.
Så lyder det heliga evangeliet: Lovad vare du, Kristus.

966 HALLELUJA


Predikan av Bengt Pleijel.
Så till sist:
* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB) 
* Ja, lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan ordets görare, och dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen. 

Trosbekännelse
NICAENUM: 
Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är; 
och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa; som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände; 
och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern och Sonen, på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna; och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. 

87b VÅGA VARA DEN DU I KRISTUS ÄR



Kyrkans allmänna förbön 

Helige Herre Gud, 
helige starke Gud, 
helige barmhärtige Frälsare, 
du evige Gud. 

Förbarma dig över oss! 

Om Andens kraft åt din kyrka, 
om enhet och förnyelse, 
om evangeliets framgång bland alla folk 
ropar vi till dig, o Herre: 

Hör oss, du vår Herre Gud! 

Om rättvisa och fred i världen 
(särskilt nu i Kongo, Tigray och Ukraina), 
om respekt för skapelsens gåvor, 
om utvägar ur de fattiga folkens nöd 
ropar vi till dig, o Herre: 

Hör oss, du vår Herre Gud! 

Om din tröst åt dem som sörjer, 
om din kraft åt de sjuka, 
om ditt ljus åt de döende,
om aktning för människans värde och värdighet 
ropar vi till dig, o Herre: 
Hör oss, du vår Herre Gud! 

Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång,
att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet,
må vara beredda till en salig hädanfärd.

Herre, du hör innan vi ropar. 
Tack för att du är mäktig att ge långt utöver vad vi kan be eller tänka. 
Dig, vår Gud, tillhör pris och ära och makt från evighet till evighet. 

Amen.

Herrens bön

Välsignelsen
 

Slutpsalm 
590 SOM KÄLLOR UTAN VATTEN



Postludium
ALLAS ÖGON VÄNTAR EFTER DIG 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar