måndag 9 december 2024

Inför Tredje söndagen i advent (Livets söndag ) 2024 - Vägröjaren

Helgens bibelbok: TREDJE MOSEBOKEN (LEVITICUS)


Du Herrens tjänare!



INLEDNING


Denna söndag är liksom föregående söndag av tydlig bot- och bättringskaraktär. Det är Johannes Döparen som uppträder och med sin omvändelsepredikan "bereder väg" för Herren Jesus, för "Guds Lamm som bär världens synd", men som också plågas av egna tvivel och själv behöver höra evangeliet, budskapet om Jesus och hans gärningar.

Liturgisk färg violett/blå, altarljus två (men tre brinnande ljus i adventsstaken!), altarblommor violetta/blå. Dagens symbol är en yxa, med hänsyftning på Johannes Döparens allvarliga ord: "Redan är yxan satt till roten på trädet. Varje träd som inte bär god frukt ska kastas bort och kastas i elden."

Men han har ju sagt mer än det. Johannes Döparen har ju även givit oss de ord vi sjunger vid varje högmässa, orden om Guds Lamm, Agnus Dei, som borttager världens synd:

När tredje ljuset brinner,
Johannes stiger fram.
Han visar oss på Jesus
och säger: "Se Guds Lamm!"

Se även den här adventsbetraktelsen av Agneta Enander!


TEXTLÄSNINGAR

PSALTARPSALM
Psaltaren 146:3-9 - om hur Herren rätar krökta ryggar

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Malaki 4:4-6 om hur profeten Elia ska komma före Herrens dag
KB1917  SFB  B2000
KJV  LB  KXII

EPISTEL
Andra Petrusbrevet 1:19-21 om profetorden som en lampa i ett mörkt rum tills dagen gryr, jfr den här 1920-talssången av Alma S Andersson-Bruce: 

Vi äger det fasta, profetiska ordet, 
och vi gör så väl, om vi aktar därpå! 
Guds Ande har däri för oss dukat bordet 
av kostliga rätter, att leva vi må. 
Ett ljus vill det ordet oss vara 
i vildmarkens mörker också, 
tills morgonens stjärna, den klara 
skall härligt för själen uppgå. 

Den stjärnan är Jesus, den själabrudgummen, 
som köpt oss åt Gud med sitt heliga blod. 
O att hela världen den saken förnumme, 
hur han har vår sak i vårt ställe gjort god! 
Helt visst skulle tacksamhetstonen 
då höjas från söder till nord 
till honom som sitter på tronen 
och vårdar sin dyrköpta hjord. 

O Gud, låt oss ännu i nåd få behålla 
ditt heliga, rena, välsignade ord! 
Se, satan begärt att de dina få sålla,
så håll oss var dag vid ditt dukade bord.
Du känner vår vanmakt i striden, 
men seger i dig får vi ha! 
Ja, för oss till eviga friden, 
så sjunger vi halleluja!

KB1917  SFB  B2000
KJV  LB  KXII

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 11:12-19 om Johannes, Jesus och de lekande barnen. (Men varför inte läsa hela kapitlet för sammanhangets skull? Både verserna före och verserna efter är ju verkligen märgstarka!).
KB1917  SFB  B2000
KJV  LB  KXII

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Och i Himmelskt söndagsgodis!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket!




PSALMER OCH SÅNGER PÅ TREDJE SÖNDAGEN I ADVENT

Bereden väg för Herran (SvPs1986 nr 103)
Gör porten hög (SvPs1986 nr 107)
I tro under himmelens skyar (SvPs1986 nr 228)
Hör du rösten (SvPs1986 nr 426)
Advent är mörker och kyla (SvPs1986 nr 609)
Bana väg för Herren din Gud (Stora Nätpsalmboken nr 234)
Inget får Guds vilja hindra (Stora Nätpsalmboken nr 506)
Min Jesus, varmt välkommen var (Stora Nätpsalmboken nr 535)
Johannes kommer alltid först (Missionspsalmboken)
Vår Herre Kristus prisar vi (Fria Psalmboken)
* Johannes, Johannes, vad ropar du vid Jordan? (Kyrksång)




TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

*Tredje söndagen i advent firas i år på självaste Luciaafton. Kanske kan det finnas möjligheter att knyta an till den? Johannes Döparen och Lucia är f.ö. ganska roliga kontraster i klädsel och allmän apparation om man väljer att göra ett drama eller julspel med barn och ungdomar under den här tiden... passa gärna på att göra alla bekanta med Döparens livshistoria! Man kan också stoppa in Jungfru Maria och Johannes döparens mor Elisabet i dramat och låta dem göra "reklam" för kommande helg. "Välkomna åter!"

* Prova att illustrera episteltexten med lampan i det mörka rummet (profetorden) genom att så långt det går mörklägga kyrkan (olika lätt i olika lokaler, lättast förstås om det är en kvällsgudstjänst) och att bara ha en liten vacker lykta som ljuskälla. Låt sedan gryningen komma genom full takbelysning och en stor "morgonstjärna" (alltså Jesus) sättas upp i koret.

*Dagen firas sedan några år även som Livets söndag. Den innehåller då dels en tydlig lovsång till Livet och Skaparen i analogi med den som det sprattlande fostret Johannes Döparens överåriga mor Elisabet brast ut i när den unga släktingen Maria kom på besök med Jesus i sin livmoder. Dels också en tydlig udd mot vår abortpraxis och allt mer tilltagande "rashygien", med allt högre krav även på läkarassisterad dödshjälp.

*Johannes Döparen var ju en verklig friluftsmänniska. Finns det möjligheter att - trots den kalla årstiden - på något sätt fira dagen även utomhus? Gatuevangelisation med adventssånger, Ja till livet- och rättvisemärkningstema ("Gör bättring!"), bibelord på plakat ("Se Guds Lamm som bär världens synd!") försäljning av rättvisa produkter, varm glögg eller choklad?´

* Jesus talar i denna årgångs evangelietext på ett ganska dråpligt sätt om barn som leker och dansar, även om jämförelsen med hur folk tar emot honom och Johannes inte är direkt smickrande. Anknyt gärna till våra egna jullekar (även "Skratt-Olle" och "Grin-Olle"!) - och ha gärna lite extra jullekar vid kyrkkaffet! - men ta så klart upp hur ett Kristus-vittne alltid är "damned if he/she do" and "damned if he/she don´t". Nykterist eller inte är lika illa, allvarlig bättringspredikant eller utpräglat evangelisk - alltid kan det tas illa upp. (Sen finns det så klart också verkliga fel och brister hos Kristus-vittnena, som både måste erkännas och undvikas).






SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

*Vågar man predika som Johannes Döparen i vår tid? Vad kan man riskera hos oss (där man inte sätts i fängelse)?

*Hur predikar man omvändelse utan att människor känner sej fördömda? (Fråga ur boken Gudstjänst I, s. 79, Origo 1993).

*Eller är det själva vitsen - att människor ska uppleva att de är hopplöst förlorade "om Gud skulle så döma mej som hans heliga rättvisa kräver och mina synder har förtjänat" (Olaus Petri)?

*Hur visar vi på Jesus, "Guds Lamm", som Johannes Döparen gjorde - och hur visar vi att vi själva behöver evangeliet som Johannes Döparen behövde det? (Jämför hur vi använder pekfingret - och anknyt till det gamla påpekandet(!) att när man pekar finger åt någon brukar tre fingrar peka mot en själv).

*Samtala om olikheterna kristna emellan i livsstil och accentueringar ("Johannes kom - och han varken åt eller drack" ;o). Vad kan väcka berättigad kritik och vad är exempel på "Damned if you do and damned if you don´t-fenomenet"? Och är det ibland vi kristna som klagat på exempelvis judar eller muslimer - eller ateister - hur de än gör? 


BÖN

* O Herre Gud, himmelske Fader, som låtit din Son bli människa för att strida för oss mot synd och död och skänka oss evigt liv. Vi ber dej: Upplys och led oss med din helige Ande, så att vi i botfärdighet och tro håller oss endast till ditt ord och löfte. Låt oss inte hemfalla till övermod och högfärd eller till klenmod och förtvivlan, utan bli funna i skaran av dem som blir evigt saliga, genom din Son, Jesus Kristus. Amen.

* Herre vår Gud, himmelske Fader, du som utkorat den helige Johannes Döparen att bereda vägen för din Son. Vi ber dej: hjälp oss att lyssna till rösten som bådar din Sons ankomst. Jämna i våra hjärtan misströstans djup, och bryt ned otrons motstånd. Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre. Amen.

[I samband med ev. tacksägelseringning] Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

Och så till sist från denna plats (apostolisk hälsning): 

* Må Herren låta er växa till och överflöda i kärleken till varandra och till alla människor, så att han styrker era hjärtan och gör er oförvitliga och heliga inför vår Gud och Fader, när vår Herre Jesus kommer med alla sina heliga. Amen. (1 Tess. 3:12 SFB)

* Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. Amen. (1 Tess. 5:23-24 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Därför, mina älskade, då ni redan vet detta, var på er vakt, så att ni inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar ert fäste. Väx i stället till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen. (2 Petr. 3:17-18, SFB).

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar