tisdag 31 juli 2012

Inför Tionde söndagen efter Pingst 2012 (Nionde söndagen efter Trefaldighet) - Goda förvaltare

En lista över alla kyrkoårets sön- och helgdagar finns här!
Du Herrens tjänare!

Bury the talents


INLEDNING

Nedanför Förklaringsberget och bortanför söndagsmässan väntar, om vi har andlig klarsyn (se förra söndagen!) våra uppgifter som samhällsmedborgare. Även om helgfirandet och gudstjänsten faktiskt också kan vara en del av det ansvaret! Jfr temat för söndagen före 1983: "Trohet och klokhet i Kristi tjänst."

Redan i bibelns första bok beskrivs hur människan får ett uppdrag att "bruka och bevara" (inte förbruka och förstöra) den också efter syndafallet på så många sätt fantastiska skapelsen. Förvaltarskapstanken är central genom hela bibeln, inte minst genom att vi människor sägs ska ställas till svars en dag, avkrävas ansvar för hur vi förvaltat våra talanger och övriga resurser.

Till det goda förvaltarskapet hör också kyrkans särskilda ansvar som "förvaltare av Guds nåd i dess många former" (1 Petr. 4:9), ff.a. ansvaret att sprida evangelium.

Den liturgiska färgen idag är grön, altarljusen två och altarblommorna i blandade färger. Den liturgiska musiken hämtas ur trefaldighetsserien (den s.k. "allmänna serien").

Som symbol för dagen och det goda förvaltarskapet har ofta S:t Laurentius (Lars) och hans halster använts (se bilden nedan). Diakonen Lars är ju känd för att ha delat ut alla kyrkans pengar till de fattiga - när kejsaren likt Gustav Vasa ville dra in medlen till staten - och till straff för det ha stekts på halster. Hans döds- och minnesdag infaller den 10 augusti, alltså i allmänhet ganska nära Förvaltarskapssöndagen.




TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 8 - om människan som "nästan ett gudaväsen" och enligt NT om Kristus som både Gud och människa
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Första Moseboken 1:24-2:3 - om den sjätte dagens skapelseverk och människans förvaltaruppdrag
KB1917 SFB  B2000
LB KJV KXII

EPISTEL
Första Petrusbrevet 4:7-11 - om kroppen och kroppsdelarna
KB1917 SFB  B2000
LB KJV KXII

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 25:14-30 - om förvaltarna som fick ta hand om 5, 3 resp. 1 talent.
KB1917 SFB  B2000
LB KJV KXII

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket!


PSALMER OCH SÅNGER PÅ TIONDE SÖNDAGEN EFTER PINGST

Måne och sol (SvPs 1986 nr 21)
O Guds kärlek, dina höjder (SvPs 1986 nr 86)
Du som av kärlek varm (SvPs 1986 nr 94)
Pris vare Gud, som låter (SvPs 1986 nr 177)
Var dag är en sällsam gåva (SvPs 1986 nr 180)
Pris vare Gud! Allena han (SvPs 1986 nr 257:1-3)
Gud har skapat allting (SvPs 1986 nr 344)
Gud gav i skaparorden (SvPs 1986 nr 580)
Förundrade, med bävan (Stora Nätpsalmboken nr 213)
Jag har en underbar tjänst hos Gud (Stora Nätpsalmboken nr 780)




TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

* Många roliga samhällsanknytningar kan göras idag i samarbete med företagare, bankmänniskor et c i och utanför församlingen. Bästa investeringarna? Hur ser ett gott förvaltarskap ut i den aktuella ekonomiska krisen?

* Det är roligt och åskådligt med pengar, och dagens evangelium är lätt att dramatisera. Låt en "guldtia" symbolisera varje "talent" och tre olika aktörer använda pengarna på smartaste - eller dummaste - sätt. (Att förklara poängen är däremot en utmaning, vare sej det gäller barn eller vuxna).

* Man kan komma överens om en konkret "förvaltarskapsuppgift" att göra tillsammans i församlingen en kväll - renovera ett rum, baka fikabröd, nattvandra på gatorna. Söndagsskolan kan efter bön och bibelsamtal om förvaltarskap gärna ägna sej åt en stunds materialvård och göra extra fint i söndagsskolrummet (i kombination med skön fruktstund!).


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Hur förvaltar vi våra talenter/talanger? Är det orättvist att vi fått så olika många redan från början? Hur hjälper vi varandra att inte bli missmodiga p.g.a. att vi upplever oss mindre talangfulla eller högmodiga p.g.a. att vi känner oss bäst på det mesta? Hur hjälper vi varandra att hitta vår uppgift? (Kan ekonomernas "teori om komparativa fördelar" hjälpa oss här?).

* Jesus verkar känna till och acceptera (t.o.m. rekommendera?) ett system med ränta på insatta belopp. Synen på ränta har ju annars varit mycket restriktiv inom både judendomen och kristendomen (och islam). Vad är en skälig ränta?

* Varför blir domen så hård över den som grävt ner sitt pund och förfelat sitt liv? Finns det något evangelium i dagens evangelium?


BÖNER

* Herre, vår Gud, himmelske Fader, du som visat oss förtroendet att vara dina medarbetare och att bära ansvar för ditt rike i världen. Vi beder dej: Ge oss mod att vänta stora ting av dej och att våga stora ting för dej, så att vi inte av feghet eller svaghet sviker den kallelse där du av nåd vill bruka oss. Stärk oss att modigt och med heligt allvar kämpa trons strider - så att vi omsider får prisa dej som givit oss segern. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


I samband med tacksägelseringningen:

Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När vånda trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.



LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen): 

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Må så Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Efter Fil. 4:19-20 SFB)

* Må Herren låta er växa till och överflöda i kärleken till varandra och till alla människor, så att han styrker era hjärtan och gör er oförvitliga och heliga inför vår Gud och Fader, när vår Herre Jesus kommer med alla sina heliga. Amen. (1 Tess. 3:12 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Fridens Gud, som i kraft av ett evigt förbunds blod har fört fårens store herde, vår Herre Jesus Kristus, upp från de döda, han må fullkomna er i allt gott, så att ni gör hans vilja. Och må han verka i oss det som behagar honom, genom Jesus Kristus. Honom tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Hebr. 13:20-21, SFB)

* Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds nåd i dess många former. [---] Låt Gud förhärligas i allt detta genom Jesus Kristus. Hans är härligheten och makten i evigheters evighet, amen. (1 Petr. 4:9,11, B2000)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

lördag 21 juli 2012

Inför Nionde söndagen efter Pingst 2012 (Åttonde söndagen efter Trefaldighet) - Andlig klarsyn

En lista över alla kyrkoårets sön- och helgdagar finns här!
Du Herrens tjänare!




INLEDNING


Så återgår den liturgiska färgen till grönt efter Kristi Förklarings fest. Och det andliga växandet och fruktbärandet (men också den nödvändiga klippningen och rensningen) står i fokus med allvarsord om både det ena och det andra. Det här är lite av en "Herdesöndag" (som Tredje söndagen i Påsktiden), även om det nästan mer tycks handla om de falska herdarna ("ulvarna i fårakläder") än om den gode Herden.

Men ALLA söndagar ska främst handla om Jesus, och ALLA söndagar ska vara en liten påskdag eller en liten Kristi förklarings dag. Låt så ske också denna dag. Så ska ulvarna, både de förklädda och de öppna, drivas på flykten eller förvandlas.

Dagens symbol är (utifrån tredje årgångens texter) den trånga porten, alternativt den breda och den smala vägen. Altarljusen är åter endast två och den liturgiska musiken enligt allmänna serien.

Söndagens tema är sedan 1983 "Andlig klarsyn". Tidigare var temat "Sanning och sken". Båda är mycket tänkvärda.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 119:30-35
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Mika 3:5-8 - om profeterna som leder folket vilse
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

EPISTEL
Första Johannesbrevet 4:1-6 - om att pröva andarna
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 7:15-21 - om ulvar i fårakläder
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII

Läs Martin Luthers predikan i Huspostillan!
Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket!


PSALMER OCH SÅNGER PÅ NIONDE SÖNDAGEN EFTER PINGST:

Herre, samla oss nu alla (SvPs1986 nr 81)
Helige Ande, låt nu ske (SvPs1986 nr 161), ev. med början på v. 2: "Sanningens Ande..."
Pris vare Gud som låter (SvPs1986 nr 177)
Gud Trefaldig, stå oss bi (SvPs1986 nr 336), jfr Gud Treenig, stå oss bi (Stora Nätpsalmboken nr 51)
Käre Jesus, vi är här (SvPs1986 nr 406)
Vår Fader, låt ditt starka ord (Stora Nätpsalmboken nr 50)
Se nådigt till vår kyrka (Stora Nätpsalmboken nr 143)
Väktare på Sions murar (Stora Nätpsalmboken nr 225)
Bli inte rädd när orätt rår (Stora Nätpsalmboken nr 698)
Vi ska inte rubbas, fasta ska vi stå (Stora Nätpsalmboken nr 703)
Herre, gör mej kristen ända inifrån (Stora Nätpsalmboken nr 748)
Bliv i Jesus, vill du bära frukt (Stora Nätpsalmboken nr 759) 
Långt lyser arvet (Stora Nätpsalmboken nr 775) 





TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

* Det är många allvarsord i dagens texter, inte minst för präster och predikanter, men också för oss alla i det "allmänna prästadömet". Låt dagen få vara just så rannsakande som texterna kräver. Även om det skulle vara friluftsgudstjänst eller något annat "somrigt".

* Herde- och rovdjursmotivet är fängslande även för yngre åhörarskaror. Hur konkretisera det utan att gå alltför illa åt våra få och ifrågasatta vargar? (Jfr de talrika folksagomotiven på "utklädda vargar-temat"!). Olika sorters förklädnader och masker kan vara spännande att demonstrera idag. (Gissa vem!).

* Andlig klarsyn handlar om att genomskåda. Alla vi som behöver andlig klarsyn är själva genomskådade av Gud. Genomskådade - och ändå älskade. Betona Guds omsorg också genom varningsorden, liksom möjligheten också för "ulvar i fårakläder" att vända om så länge nådatiden varar och den slutliga förhärdelsen inte har inträtt.

* Gör en tydlig inbjudan till nästa söndag, som handlar om gott förvaltarskap. Ämnena kontrasterar inte mot varandra, så att det ena handlar om "det andliga" och det andra om "det materiella". Verklig andlig klarsyn bör också i vardagslivet leda till ett gott förvaltarskap i fråga om jordens och människans resurser. Och till det goda förvaltarskapet hör att ta väl vara på också det andliga arvet.


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN


* Vargdebatten är känslig på många håll i vårt land. Den dödade djurskötaren på Kolmården gjorde många illa berörda. Och samtidigt - vargar är vargar och kan inte avkrävas moraliskt ansvar. Hur är det med de "ulvar i fårakläder" som Jesus talar om? Finns de ibland oss? Hur avslöjar de sej? Är jag själv en sådan? Eller kan jag bli? (Jfr t.ex. Edin Lövås: "Maktmänniskan i församlingen", Libris 1989, 2 uppl. 1999).


* Sagan om pojken som ropade "Vargen kommer" har vi väl alla hört om. Har det ropats "Vargen kommer" i kyrkan så många gånger under 1900-talet att ingen reagerade när vargen verkligen kom? (Ja, har vargen kommit och hur visar det sej i så fall?).


* Hur sträng bör den s.k. "lärotukten" vara i en kyrka, den som har liknats vid kroppens njurfunktion? När blir den för sträng? När är den för slapp? Vad är skillnaden mellan att ha något skilda meningar i enstaka, mindre frågor och att verkligen vara en farlig villolärare som leder andra vilse? Vad menar Jesus med "av deras frukt ska ni känna dem"?




BÖNER

* Vi tackar dej, himmelske Fader, av allt hjärta att du har givit oss ditt rena och klara ord och intill denna dag hållit det vid makt. Vi ber dej: Upplys våra hjärtan och samveten med din Helige Ande, så att vi inte bedrar oss själva och andra. Bryt ner lögnens välde, och ge oss den tro som bygger på den fasta grunden, Jesus Kristus. Sänd rättskaffens lärare, som i helig ande förkunnar dina bud och din nåd, så att din kyrka må ledas på den väg som för till livet. Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre. Amen.

I samband med tacksägelseringningen:


Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När vånda trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen):

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* Jag uppmanar er inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus, som under Pontius Pilatus vittnade med den rätta bekännelsen: håll ert uppdrag obefläckat och klanderfritt till vår herre Jesu Kristi ankomst, som den salige och ende härskaren skall låta oss uppleva när tiden är inne, han som är alla konungars konung och alla herrars herre, som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran och den eviga makten. Amen. (1 Tim. 6:13-16 B2000).

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* Fridens Gud, som i kraft av ett evigt förbunds blod har fört fårens store herde, vår Herre Jesus Kristus, upp från de döda, han må fullkomna er i allt gott, så att ni gör hans vilja. Och må han verka i oss det som behagar honom, genom Jesus Kristus. Honom tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Hebr. 13:20-21, SFB)

* Må Gud hålla oss vakande, så att vi inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar vårt fäste, utan i stället växer till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen. (Efter 2 Petr. 3:17-18, SFB).

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

söndag 15 juli 2012

Inför Kristi Förklarings dag 2012 - Jesus förhärligad

En lista över alla kyrkoårets sön- och helgdagar finns här!
Du Herrens tjänare!



INLEDNING

En strålande Kristus-fest mitt i den annars ganska festlösa trefaldighetstiden - och mitt i den strålande högsommaren! Man får sannerligen lust att som Petrus vilja bygga hyddor och hålla kvar både sommaren och den euforiska Kristus-upplevelsen. Men sommaren går mot höst och mognad, gudstjänsten och semestern avlöses av vardagsmöda. Och håller vi oss till Jesus får vi märka att han vill vara med oss också där "nedanför förklaringsberget", ja ända ner i dödens allra djupaste och mörkaste dal.

Men ibland får vi alltså uppleva en stråle av den himmelska härligheten redan här nere. Och egentligen är varje gudstjänstdag - eller skulle vara - något av en "förklaringsdag" i kontrast till men också i tydlig samhörighet med vardagsslitet, som kraftkälla inför vardagen och som helig gemenskapsförstärkare. Varje med-lem som möter upp bidrar till festen med sin blotta närvaro! Men framför allt Kristus själv, som genom Ordet och sakramenten uppenbarar något av sin härlighet, fast ännu inte - trots all skönhet också i konst, musik och arkitektur - på ett överväldigande yttre, synligt sätt.

På latin heter söndagen Festum transfigurationes, förvandlingens fest. "Kristi förvandlings dag" är också den vanliga beteckningen internationellt sett, och oftast firas den på ett fast datum, den 6 augusti. I östliga kyrkor har dagen firats ända sedan 400-talet, i Norden är den känd som särskild festdag sedan 1100-talet.

"Kristus blev inte förklarad i den meningen att han nu blev begriplig. Snarare blev han i positiv mening avslöjad. Täckelset drogs för en kort stund bort och avslöjade att han som är sann människa också är sann Gud." (Ur Guldbrandzén/Modeus: Gudstjänst III s. 204, Origo 1993). Samma röst från himmelen som vid Jesus´ dop bekräftar nu hans identitet med samma ord. Profeterna Moses och Elias bekräftar att Jesus fullbordar lagen och uppfyller profetiorna.

[Anm. 20120722: Just i år sammanfaller Kristi förklarings dag med årsdagen av Utöya-massakern i Norge. Snacka om brutal kontrast - men inte större än den mellan Kristi förklaring och Kristi korsfästelse! Förklaringsdagen är inte för "fin" för att ta upp den förtvivlan som så ofta råder "nedanför berget" - om inte annat så i bön och klagorop inför Gud.].

Dagens symbol en mandorla, en mandelformad ljusgloria som ofta omger Kristus i medeltida konst (dock ej på bilden ovan). Den liturgiska färgen är vit (den gröna färgen byts alltså tillfälligt ut), liksom altarblommorna (som gärna får vara liljor), och altarljusen föreslås vara sex stycken (maxantalet). Den liturgiska musiken spelas normalt enligt allmänna serien, men ibland har påskseriens musik föreslagits till denna helg.

TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 89:12-18 - om att både himlen och jorden är Guds.
För 89:16 jfr andra versen av sången En tillflyktsort är urtidens Gud!
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Andra Moseboken 24:12-18 - om hur Moses gick in i molnet och upp på Sinai berg
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII

EPISTEL
Andra Petrusbrevet 1:16-18 - om att berättelsen om förklaringsberget inte är hopdiktad
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 17:1-8 - om lärjungarnas upplevelse på förklaringsberget
KB1917 SFB B2000
LB KJV KXII
Läs predikan av Yngve Kalin i Predikobiblioteket.
Läs predikan av Bengt Pleijel i Sångpostillan.
Läs Henric Schartaus klassiska förklaringsdagspredikan på engelska: Jesus only. Eller på gammalsvenska: del 1 , del 2 och del 3. (Fast engelskan/amerikanskan känns nästan mer lättläst ;o).

SÅNGER OCH PSALMER PÅ KRISTI FÖRKLARINGS DAG
Gud, vår Gud, vi lovar dig (SvPs1986 nr 1)
Halleluja! Sjung om Jesus (SvPs1986 nr 15)
Ge Jesus äran (SvPs1986 nr 17)
O Kriste, oss benåda (SvPs1986 nr 36)
Kristus är världens ljus (SvPs1986 nr 37)
Sorlet har dött (SvPs1986 nr 166)
I denna ljuva sommartid (SvPs1986 nr 200)
Av hjärtat håller jag dig kär (SvPs1986 nr 239)
O liv som blev tänt (SvPs1986 nr 258)
Vår Herre Krist var Sonen (SvPs1986 nr 350)
Jesus, det eneste (SvPs1986 nr 650)
Jag älskar dej, Jesus (Stora Nätpsalmboken nr 12)
Skönaste Jesus (Stora Nätpsalmboken nr 91)
Härskarors Herre, evig Gud (Stora Nätpsalmboken nr 98)
Min Frälsare, driv undan skyn (Stora Nätpsalmboken nr 362)






TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

* Det är fortfarande friluftsgudstjänsttider, och Kristi Förklarings dag lämpar sej mycket bra för utomhusfirande (jfr gökottan på Kristi Himmelsfärds dag), gärna på ett lättillgängligt berg.

* Anknyt till sommarens skönhet och Gunnar Wennerbergs "Här är gudagott att vara". Använd gärna några av våra sommarpsalmer. Vad uppenbarar/förklarar skapelsen av Gud - och vad inte?

* Ägna gärna predikan åt att besvara frågan vem Jesus egentligen är, ev. med inskott av psalmverser som församlingen sjunger tillsammans och som belyser olika sidor av Jesus. Lämpligt "evangelisationsstuk" inte minst vid friluftsgudstjänst med många "kyrkovana" besökare.

* Ta också upp vad som faktiskt hände när lärjungarna kom ner från förklaringsberget - nöden och besvikelsen på "gräsrotsnivån". [Jfr Utöya-tragedin]. För att inte tala om vad som väntade Jesus själv lite längre fram. Och kommande söndag - då alla är välkomna åter till kyrkan! - handlar om ulvar i fårakläder...

* Använd kapitlet om hur den unge prästen läser innantill ur Schartaus predikan (se ovan) för Kristi förklarings dag ur Bo Giertz´ roman Stengrunden - som predikan! (Schartaus predikan blir på så vis lämpligt förkortad och samtidigt insatt i ett dramatiskt, gripande sammanhang).


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Varför fick inte alla lärjungarna följa med upp på berget?

* Hur tolkar vi Petrus´ agerande? Vad kan menas med att vilja bygga hyddor i överförd bemärkelse? (Jfr SvPs 166:4).

* Vad innebär det om Andra Petrusbrevet, som förnekar att förklaringsberättelsen är några "slugt uttänkta fabler" och gör anspråk på att vara skrivet av en som var med på "det heliga berget", självt framställs som ett falsarium, "en slugt uttänkt fabel" av någon som inte alls var med? (Jfr förordet till 2 Petr. i många av Bibel 2000-utgåvorna).

* Vad betyder uppenbarelsen av Moses och Elias för vår syn på de hädangångna? Kan de manas fram när som helst i spiritistisk anda (jfr Saul och Samuel) eller var detta ett unikt gästspel, en unik "come-back" i den jordiska tillvaron? Eller kanske snarare en unik inblick i den himmelska världen?

* Hur är det att komma ner från förklaringsberget? Kan härlighetsupplevelser vara negativa? Hur då i så fall? På vilket sätt kan de bli stärkande?

* Har förklaringsbergsberättelsen något samband med vad Jesus säger i närmast föregående vers, Matteus 16:28? (OBS att kapitelindelningen infördes först på 1200-talet). Är händelsen en förhandsupplevelse, om än i liten skala, av Jesus´ återkomst i härlighet, Gudsrikets inbrytande och de dödas återuppståndelse?




BÖNER


* O Herre Gud, du vars enfödde Son blev förklarad med fäderna på det heliga berget, låt ditt ord lysa oss genom denna mörka värld, så att vi får skåda din härlighet i himmelen. Genom denne din Son, Jesus Kristus, som lever och regerar med dej och den Helige Ande, från evighet till evighet. Amen.

* O Herre Jesus Kristus, du som har uppenbarat din härlighet och låtit dina lärjungar se himmelen öppen. Vi ber dej: Hugna och trösta oss med vissheten att du är med oss alla dagar intill tidens ände. Fullkomna din kraft i dem som tror på dej, så att vi en gång med avtäckt ansikte får skåda din härlighet och med alla dina helgon blir förklarade och lika dej. Amen.

I samband med tacksägelseringningen:
Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När vånda trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR
Så till sist från denna plats (predikstolen):

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

torsdag 12 juli 2012

PASSIONSANDAKTER: Tredje akten av vår Herres Jesu Kristi lidandes historia - vad Jesus gör och lider hos översteprästerna Hannas och Kajafas och inför Stora rådet

FÖRSTA STYCKET: Jesus grips. 

Medan Jesus ännu talade kom en folkskara; och en av de tolv, han som hette Judas, gick framför dem. Och Judas hade tagit med sig den romerska vakten, samt några av översteprästernas och fariséernas tjänare, och kom dit med svärd och stavar, lyktor och bloss. Men förrädaren hade kommit överens med dem om ett tecken och sagt: »Den som jag kysser, den är det; honom ska ni gripa och föra bort under säker bevakning.» Och Jesus, som visste allt vad som skulle övergå honom, gick fram och sa till dem: »Vem söker ni?» De svarade honom: »Jesus från Nasaret.» Jesus sa till dem: »Det är jag.» Då vek de tillbaka och föll till marken. Åter frågade han dem då: »Vem söker ni?» De svarade: »Jesus från Nasaret.» Jesus sa: »Jag har sagt er att det är jag; om det alltså är mig ni söker, så låt dessa gå.» Ty det ordet skulle fullbordas, som han hade sagt: »Av dem som du har givit mig har jag icke förlorat någon.» 

Och Judas trädde nu strax fram till Jesus och sade: »Hell dig, rabbi!» och kysste honom häftigt. Jesus sade till honom: »Judas, förråder du Människosonen med en kyss?» Då steg de fram och grep Jesus och tog honom fången. Då nu de som var med Jesus såg vad som var på färde, frågade de: »Herre, ska vi hugga till med svärd?» Och Simon Petrus, som hade ett svärd, drog ut det och högg till översteprästens tjänare och högg så av honom högra örat; och tjänarens namn var Malkus. Då sa Jesus till Petrus: »Stick ditt svärd i skidan. Ty alla som taga till svärd ska förgöras med svärd. Eller menar du att jag inte kunde utbe mig av min Fader, att han nu sände till min tjänst mer än tolv legioner änglar? Men hur bleve då skrifterna fullbordade, som säger att så måste ske? Skulle jag inte dricka den kalk som min Fader har givit mig?» Och han rörde vid tjänarens öra och helade honom. Sedan sade Jesus till dem som hade kommit emot honom: »Såsom mot en rövare har ni gått ut med svärd och stavar. Fastän jag var dag har varit med er i helgedomen och undervisat, har ni inte sträckt ut era händer emot mig; men detta är er stund, och nu råder mörkrets makt. Och allt detta har skett, för att profeternas skrifter ska fullbordas.» 

Då övergav alla lärjungarna honom och flydde. Och bland dem som hade följt med honom var en ung man, höljd i ett linnekläde, som var kastat över blotta kroppen; honom grep de. Men han lämnade linneklädet kvar och flydde undan naken. Och den romerska vakten med sin överste och de judiska rättstjänarna grep Jesus och band honom och förde honom bort, först till Hannas; denne var nämligen svärfar till Kaifas, som var överstepräst för det året. Men Hannas sände Jesus bunden till översteprästen Kaifas. Och det var Kaifas som under rådplägningen hade sagt till judarna, att det vore bäst om en man finge dö för folket. Och alla översteprästerna och de äldste och de skriftlärde församlade sig. 



ANDRA STYCKET: Petrus förnekar Jesus. 

Simon Petrus jämte en annan lärjunge hade följt efter Jesus. Den lärjungen var bekant med översteprästen och gick med Jesus in på översteprästens gård; men Petrus stod utanför vid porten. Den andre lärjungen, den som var bekant med översteprästen, gick då ut och talade med portvakterskan och fick så föra Petrus ditin. Tjänstekvinnan som vaktade porten sade därvid till Petrus: »Är icke också du en av den mannens lärjungar?» Han svarade: »Nej, det är jag icke.» Men tjänarna och rättsbetjänterna hade tänt upp en koleld mitt på gården, ty det var kallt, och de stodo där och värmde sig; bland dem stod också Petrus och värmde sig. Då sade de till honom: »Är icke också du en av hans lärjungar?» Han nekade och sade: »Det är jag icke.» Då sade en av översteprästens tjänare, en frände till den som Petrus hade huggit örat av: »Såg jag icke själv att du var med honom i örtagården?» Och de kringstående kommo fram och sade: »Förvisso är också du en av dem; redan ditt uttal röjer dig ju.» Då begynte han förbanna sig och svärja: »Jag känner icke den man, som I talen om.» Och i detsamma gol hanen. Då vände Herren sig om och såg på Petrus; och Petrus kom då ihåg Herrens ord, huru han hade sagt till honom: »Förrän hanen i dag har galit, skall du tre gånger förneka mig.» Och han gick ut och grät bitterligen.



TREDJE STYCKET:

tisdag 10 juli 2012

Du Herrens tjänare

Kläd dig i invärtes prydning,
ty du står i tjänst hos allseende Gud, som skådar hjärtan.
Hämta med bönen kraft,
ty ämbetet är Herrens och du blott ett svagt lerkäril.
Sanning regere dina läppar,
ty de böra bevara läran.
Kärlek styre ditt hjärta,
ty du är nådens sändebud.
Frimodighet utruste din själ,
ty du går den störste Herrens ärende.
Bitterhet fläcke aldrig ditt nit,
ty du är en herde men icke en herre.
Egennytta smitte aldrig din syssla,
ty själavård må icke vara hantverk för slem vinning.
Misströstan göre dig aldrig nedslagen,
ty Herren giver växten.


FÖRKUNNA ORDET I OSTYMPAD ORDNING så att du 
öppnar ögonen på de okunniga,
rycker hyendet undan säkerheten,
river täckelset undan skrymteriet,
lyfter bördan av de betungade,
ty Gud vill att ingen skall förgås.


Gör varje predikan såsom bleve han den sista
både för dig och åhörarna.
Vid vartenda skriftermål skrifta ditt eget hjärta,
så stadfäster du dig i nåden.
Vid nattvardens utdelning vare icke du blott ett verktyg,
utan tillika en andelig deltagare i nådens skatter.


Din Frälsares herdehjärta vare din föresyn i ämbetet,
din glädje under bördan
och ditt försvar vid räkenskapen.


Dina ord vare salighetens frö,
din vandel andras vägvisare,
dina böner satans nederlag,
din död en trogen tjänares hädanfärd
IN I SIN HERRES GLÄDJE!

 (Abraham Pettersson, 1724-1763, inristat i Riddarholmskyrkans sakristia)

måndag 9 juli 2012

Lovprisningar och slutönskningar


Så till sist från denna plats (predikstolen):


* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* Må så Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Efter Fil. 4:19-20 SFB)

* Må Herren låta er växa till och överflöda i kärleken till varandra och till alla människor, så att han styrker era hjärtan och gör er oförvitliga och heliga inför vår Gud och Fader, när vår Herre Jesus kommer med alla sina heliga. Amen. (1 Tess. 3:12 SFB)

* Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. Amen. (1 Tess. 5:23-24 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Må han som är fridens Herre ge er sin frid alltid och på allt sätt. Herren vare med er alla. Amen. (2 Tess. 3:16 SFB)

* Evighetens konung, oförgänglig, osynlig, den ende Guden - hans är äran och härligheten i evigheters evighet, amen. (1 Tim. 1:17 B2000)

* Jag uppmanar er inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus, som under Pontius Pilatus vittnade med den rätta bekännelsen: håll ert uppdrag obefläckat och klanderfritt till vår herre Jesu Kristi ankomst, som den salige och ende härskaren skall låta oss uppleva när tiden är inne, han som är alla konungars konung och alla herrars herre, som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran och den eviga makten. Amen. (1 Tim. 6:13-16 B2000).

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* Fridens Gud, som i kraft av ett evigt förbunds blod har fört fårens store herde, vår Herre Jesus Kristus, upp från de döda, han må fullkomna er i allt gott, så att ni gör hans vilja. Och må han verka i oss det som behagar honom, genom Jesus Kristus. Honom tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Hebr. 13:20-21, SFB)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Må Gud hålla oss vakande, så att vi inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar vårt fäste, utan i stället växer till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen. (Efter 2 Petr. 3:17-18, SFB).

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.