tisdag 27 september 2016

Inför Den helige Mikaels dag 2016 - Änglarna

En lista över alla kyrkoårets sön- och helgdagar finns här!
Du Herrens tjänare!

File:ArchAngelMoscow.jpg


INLEDNING

Denna dag (i folkmun "Mickelsmäss") hette tidigare "Barnens och änglarnas dag", men numera är temat kort och gott "Änglarna". Vilket inte hindrar att det ofta är gudstjänster med speciell inriktning på barn och ungdom just denna dag. Och visst talar Jesus om barnens "änglar i himmelen som alltid ser den himmelske Faderns ansikte".

Samtidigt kan man fråga sej om episteltexten om Satans kamp mot Gud och mot de övriga änglarna är särskilt barnvänlig. (Eller evangelietextens ord om att "hugga bort" det som förleder oss). Nog tål nutida barn ganska mycket av drakar och demoner, men risken är kanske att kyrkan själv tappar bort mycket av den andliga kampens hårda verklighet när man försöker göra gudstjänsten "familjevänlig" (jfr Domssöndagen som ibland tenderar att bli en allmän kampanj för rättvisemärkning och globalt tänkande).

Jag gillar Britt G Hallqvists raka sammanfattning av Mikaelidagens budskap (i Kyrkovisor för barn [sic!] 1960):

Mikael strider mot draken.
Draken är giftig och stygg.
Mikael litar på Herren.
Därför är Mikael trygg.

Den liturgiska färgen är vit - Mickelsmäss höstens stora festdag i kyrkans år, mitt i den del av kyrkoåret som brukar kallas "den festlösa"! Och en festdag måste den få vara och förbli, oavsett om man har en särskild inriktning på barn och ungdomar eller ej.

Mikharkhangel.jpg


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 103:19-22 - om änglarna som Guds "starka hjältar"

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Daniel 10:15-19 om hur Daniel tappar andan inför Människosonen

EPISTEL
Uppenbarelseboken 12:7-12 om hur Mikael strider mot draken

EVANGELIUM
Matteusevangeliet 18:7-10 om att hugga bort det som förleder oss och inte förakta någon av dessa små (men läs gärna från kapitlets början för att få hela det allvarliga sammanhanget)

ALTERNATIV TEXT
Apostlagärningarna 12:6-17 om hur en ängel befriar Petrus ur fängelset

Läs Martin Luthers predikan i Huspostillan!
Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket!


PSALMER OCH SÅNGER PÅ DEN HELIGE MIKAELS DAG

Närmare, Gud, till dig (SvPs1986 nr 271) - 3 årg.
Inför Guds himlatron (SvPs1986 nr 613)
Ära vare Gud i höjden (Stora Nätpsalmboken 18)
När stormens lurar skalla (Stora Nätpsalmboken nr 356)
Draken och hans änglar stred (Stora Nätpsalmboken nr 362)
I himlen, bortom plats och tid (Stora Nätpsalmboken nr 363)
Både natt och dag (Stora Nätpsalmboken nr 434)
Jag går bland änglar var jag går (Stora Nätpsalmboken nr 856:4-6)
Glöm inte bort att änglarna finns (Nils F Nygren)
Lova Gud från himlen (Mozart/J A Hellström)
Mikael strider mot draken (Kyrkovisor/Kyrksång)




 



TANKAR OCH IDÉER INFÖR HELGFIRANDET

* "Mickelsmäss" är en gammal helg med traditioner på många håll. Har ofta räknats som en "ungdomshelg". Kan konfirmander och andra ungdomar medverka särskilt den här helgen (gärna så att de mindre barnen ser och imponeras av sina äldre förebilder)? Låt Mikaelihelgen få vara festlig!

Passa på att ställa Mikael och Lucifer mot varandra i något av ärkeänglarnas kamp (jfr den märkliga versen i Judas brev om en strid om Moses´ kropp!). Dagens Nyheter avskaffade visst djävulen 1909, men två världskrig och många personliga katastrofer senare anar vi kanske att det var förhastat?

* Aktualisera martyrer/blodsvittnen i både fornkyrka och nutid! (Det passar särskilt bra den här dagen likaväl som på Annandag Jul).

Låt barn och ungdomar komma på "änglabus" - alltså små överraskande tjänster och glada uppmuntringar eller presentutplaceringar som ska utföras fullständigt diskret och anonymt!


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Hur har vi det med änglarna? Tror vi på goda och onda andemakter eller ser vi det som vidskepelse och/eller poesi?

* Vad tycker vi om temat? Var "Barnen och änglarna" bättre? Passar Mikaelihelgen som "barnens dag" i församlingen? Varför/varför inte?

* Hur går det till att segra genom "Lammets blod och hans vittnesbörds ord"? Hur ska vi tolka Jesus ord om att hugga bort det som förleder oss?

* Hur ger vi änglarna deras rätta plats och hur ska vi undervisa våra barn om änglar (och änglavakt)? Kan och får man prata med sin ängel - eller sjunga: "Mikael, lär oss att kämpa, / lita på Gud liksom du!"? Vilket ju i o f s också kan tas som en ren retorisk invokation, i stil med "O Maria, lär mej dina sånger!" (se SvPs 1986 nr 481). Eller hamnar man då för nära den "änglars dyrkan" som Nya testamentet tar avstånd ifrån?

* I bönboken tradition och liv (Verbum 2006) - en på många sätt fantastisk bok! - står det under rubriken Mikaelidagen: "Vissheten om änglarnas närvaro är inte en lära om att Gud alltid beskyddar. Livet har lärt oss att det inte är så enkelt. Men generationers kristna erfarenhet är att änglarnas närvaro kan skänka trygghet."
Hur ser vi på detta? Grundar sej vår tro på änglar och Guds beskydd i första hand på erfarenheter eller på Guds ord och löfte - läran om man så vill - som sådant?

BÖNER

* O Gud, du som i din outgrundliga vishet har sänt dina heliga änglar, för att de skall vara dina vänner till tjänst: Giv oss, o himmelske Far, din nåd att modigt strida mot fienden och med din hjälp vinna seger över allt det onda. Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre. Amen.

* Vi tackar dej, Herre Gud, himmelske Fader, för att du i din stora barmhärtighet inte bara har sänt oss dina heliga änglar till att vaka över oss och beskydda oss, utan också genom din Son Jesus Kristus har tillsagt oss barnaskap hos dej och det eviga livet. Vi ber: styr och regera våra hjärtan med din helige Ande, och ge oss barnasinne, så att vi i all nöd litar på ditt faderliga beskydd, ödmjukar oss under din vilja och av din nåd förväntar att med dem som du har givit oss få komma till vårt eviga hem. Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre, Amen.

I samband med tacksägelseringningen:

Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen):

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

*Evighetens konung, oförgänglig, osynlig, den ende Guden - hans är äran och härligheten i evigheters evighet, amen. (1 Tim. 1:17 B2000)

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Må Gud hålla oss vakande, så att vi inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar vårt fäste, utan i stället växer till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen. (Efter 2 Petr. 3:17-18, SFB).

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.
  

måndag 19 september 2016

Inför Artonde söndagen efter Trefaldighet (Nittonde söndagen efter Pingst) 2016 - Att lyssna i tro

En lista över alla kyrkoårets sön- och helgdagar finns här!
Du Herrens tjänare!




INLEDNING

En enkel "vardagssöndag" före festhelgerna Mikaelidagen och Tacksägelsedagen, men med ett mycket viktigt tema: "Att lyssna i tro." Paulus frågar galaterna: "Tog ni emot Anden genom att hålla lagen, eller genom att lyssna i tro?"  (Gal. 3:2). Vägen till seger i den andliga kampen och till verklig tacksamhet mot Gud är att lyssna till evangeliet, som "framställer Jesus för våra ögon som korsfäst" (Gal. 3:1).

Jesus säger i första årgångens evangelium de ord "min lära är inte min", som varje präst har ännu mycket större orsak att säga. Varje åhörare har rätt att få del av Nya testamentets undervisning i oförvanskat skick - inte att få höra präster och biskopar förklara bort eller förneka snarare än förklara. Är det nutida nedklivandet från predikstolarna för vissa präster inte bara ett legitimt uttryck för strävan till närhet eller en pedagogisk gestaltning av Ordets inkarnation, utan en abdikation från förkunnaruppdraget, från häroldsfunktionen?

Liturgisk färg grön, altarljus två, altarblommor i blandade färger.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 19:8-15 - om att Herrens lag är utan brist och ger liv på nytt,
jfr runebergpsalmen Himlars rymd sin konung ärar (se även finlandssvenska psalmboken 1986 nr 450)
KB1917  SFB  B2000
LB  KJV  KXII 

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Femte Moseboken 30:11-16 - om ordet som är oss mycket nära och om valet mellan liv och död

EPISTEL
Jakob 2:8-13 - om att inte göra skillnad på människor

EVANGELIUM
Markusevangeliet 10:17-27 - om den rike ynglingen, jfr psalmen På den unge man han såg

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Och i Himmelskt söndagsgodis!
Läs Yngve Kalins predikan i Predikobiblioteket!  




PSALMER OCH SÅNGER PÅ NITTONDE SÖNDAGEN EFTER PINGST

Högt i stjärnehimlen (SvPs1986 nr 25) - 2 årg.
En dyr klenod (SvPs1986 nr 64)
Omkring ditt ord, o Jesus (SvPs1986 nr 65)
Herre, samla oss nu alla (SvPs1986 nr 81)
En liten stund med Jesus (SvPs1986 nr 207)
Lämna dig helt åt Jesus (SvPs1986 nr 224) .
Käre Jesus, vi är här (SvPs1986 nr 406)
Du kallar oss till kyrkan (SvPs1986 nr 409)
Kristus, hjälten, han allena (SvPs1986 nr 581)
Pärlor sköna (SvPs1986 nr 583) - 3 årg.
Saliga de som hör Guds ord (SvPs1986 nr 688)
Led mej, Gud (Stora Nätpsalmboken nr 482)
Än i dag kallar Jesus, Mästaren (Stora Nätpsalmboken nr 497)
På den unge man han såg (Stora Nätpsalmboken nr 507)
Ljuset bär frukt överallt (Stora Nätpsalmboken nr 750) 
Himlars rymd sin konung ärar (Den fria psalmboken)
Sänd ditt ljus (Gunnar Wennerberg)







TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

*  Anknyt till förra söndagens tema "Rik inför Gud" när det nu handlar om den rike ynglingen! Och anknyt till fortsättningsberättelsen om Sackeus - Gud KAN frälsa även oss rika!

* Det är läge för en dramatisering nu! Evangelietexten fungerar perfekt (liksom förra söndagens) som en liten sketch.

* Se upp för alla tolkningar av "Nålsögat" som gör passagen möjlig för den som går på knä eller gör sej själv liten o.s.v. Jesus förklarar ju själv: För människor är det omöjligt. Vilket torde vara poängen med en kamel som ska genom ett synålsöga. Omöjligt. Men för Gud är allting möjligt (jfr Sackeus).



SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* När måste man i viss mening göra skillnad på människor? Och när får det absolut inte ske? Diskutera Jakobsbrevets viktiga förmaning med varandra.

* Jag råkade slå in 5 Mos. 13:11-16 när jag skulle söka dagens GT-text. Vad ska man säga om den och om uppenbarelsen i GT över huvud taget? Skulle någon del av det kapitlet ens kunna vara påtänkt som GT-text och hur väljer vi och vrakar? Verserna efter 5 Mos. 30:11-16 där det talas om förintelse också av det judiska folket om de börjar dyrka andra gudar - kan de läsas utan att det tolkas som att Moses och vi som läser texten är antisemiter?


BÖNER

* O Herre Gud, käre himmelske Far. Vi ber dej: bevara oss så att vi inte i högmod och egenrättfärdighet vill vara oss själva nog eller försöker att frälsa oss själva. Öppna våra öron och ögon för den nåd som dagligen söker oss, så att vi inte far vilse och går miste om ditt rike. Ge oss, genom din helige Ande, ny håg och vilja, så att vi inte frågar om lätt eller svårt, utan stilla förtröstar på att vägen till livet är din Son, och att han givit sitt liv till lösen för alla. Amen.

* O Herre, kom snart och upplys natten. Såsom döende längtar, så längtar jag efter dig. Säg min själ att intet händer, utan att du tillstädjer det, och att intet som du tillstädjer är tröstlöst. O Jesus, Guds Son, du som stod tyst inför dem som dömde dig, håll tillbaka min tunga, till dess jag fått besinna vad och hur jag skall tala. Visa mig vägen och gör mig villig att vandra den. Vådligt är att dröja och farligt att gå vidare. Så uppfyll då min längtan och visa mig vägen. Jag kommer till dig, såsom den sårade kommer till läkaren. Giv, o Herre, mitt hjärta ro.

I samband med tacksägelseringningen: 

* Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, vi må vara beredda till en salig hädanfärd.

När jag skall lämna världen, o, lämna du ej mig,
och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.



LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR


Så till sist från denna plats (predikstolen): 

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* Må så Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Efter Fil. 4:19-20 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


onsdag 14 september 2016

Inför Sjuttonde söndagen efter Trefaldighet (Artonde söndagen efter Pingst) 2016 - Rik inför Gud

En lista över alla kyrkoårets sön- och helgdagar finns här!
Du Herrens tjänare!


File:Meister des Codex Aureus Epternacensis 001.jpg



INLEDNING

Denna söndags texter och tema (då "Gud eller världen") flyttades 1983 hit från Första söndagen efter trefaldighet (som dädanefter skulle ägnas dopet). Temat skulle kanske ha varit "Gud eller Mammon" för att undvika diskussion om vad som egentligen menas med "världen". Men också den nuvarande formuleringen "Rik inför Gud" är ett allvarligt och tänkvärt tema.

Söndagen är på många sätt en uppföljare till förra söndagen med temat "Döden och livet". Dödens och evighetens allvar tränger på och får inte överskylas på något sätt. Det gör inte Jesus.

Liturgisk färg grön, altarljus två, blommor i blandade färger.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 49:6-12 - om att ingen kan köpa sig fri från döden, jfr spiritualen Var lugn, min vän, allt kött är hö

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Predikaren 5:9-15 - om att den som älskar pengar aldrig blir mätt på pengar

EPISTEL
Första Timotheosbrevet 6:7-11 - om att kärleken till pengar är en rot till allt ont

EVANGELIUM
Lukasevangeliet 12:13-21 - om den rike mannen med ladorna, jfr sångerna "Du kan ingenting ta med dej dit du går" (sjungen av bl.a. Cornelis Vreeswijk), "När du går över floden lämnas allt" (Pelle Karlsson) och "Det var den rike bonden" (av Lars Åke Lundberg).

Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Och i Himmelskt söndagsgodis!






PSALMER OCH SÅNGER PÅ ARTONDE SÖNDAGEN EFTER PINGST

En dyr klenod, en klar och ren (SvPs1986 nr 64)
Sänd av himlens sol en strimma (SvPs1986 nr 291)
Välsigna, Herre, vad du ger (SvPs1986 nr 296)
Gud har skapat allting (SvPs1986 nr 344)
Ett, Jesus, än påminner jag (SvPs1986 nr 498),
jfr Ett enda, Jesus, önskar jag (Stora Nätpsalmboken nr 402)
Det var en man, vars giriga håg (Stora Nätpsalmboken nr 503)
* Till jorden böjd, o mödans slav (Stora Nätpsalmboken nr 508)
Vak upp, hör, väkten ljuder (SvPs1986 nr 535, jfr Stora Nätpsalmboken nr 510)
På Gud och ej på eget råd (SvPs1986 nr 555)
Gud gav i skaparorden (SvPs1986 nr 580)
Som källor utan vatten (SvPs1986 nr 590)
* Se, en gåvoflod går fram (SvPs1986/2003/Psalmer och Sånger 1987)
Jesus, du vår salighet (Stora Nätpsalmboken nr 101)
Långt lyser arvet (Stora Nätpsalmboken nr 775)
Vardagskristen vill jag vara (Stora Nätpsalmboken nr 813)
Bort, värld, med all din ståt och prakt (Missionspsalmboken) 
Det vimlar av sånger om himmelrik (Missionsmusik)
* Vad hjälper det att vinna hela världen (Sionstoner)
* Det var en gång en bonde (Sånger för små och stora)


TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

* Anknyt till föregående söndags tema "Döden och livet". Nu får vi ytterligare perspektiv på livs- och dödsfrågan. "Memento mori" står liksom skrivet över hela helgen.

* Lite av bonde- och skördetema har vi ju idag (liksom på Tacksägelsedagen). Men perspektivet är allvarligt. Vilka "lador" samlar vi in i idag?

* Använd Malling Nielsens (mel. Peter Möller) sång om den rike bonden (ur Sånger för små och stora)! Jag har gjort en extra slutstrof:

Vi lever för att vandra 
tillsammans i Guds ljus
och så till sist för evigt 
få samlas i Guds hus.

* Jämför med gamle ärkebiskopen Wallins sånger Bön om förbarmande (ur predikan "Otrons självfördömelse"), Sista väckelseropet och Dödens ängel. Har någon av våra nuvarande ärkebiskopskandidater någonsin talat eller skrivit något liknande? Även Birger Sjöbergs dikt Detta hus jag lämna skall är gripande och påminner om dagens tema.

* Jämför med sagan om kung Midas!

* Använd utdrag ur boken RIK av prästen Mårten Werner i Malmö!

* Gör positiv "reklam" för nästa söndag och dess evangelietext om den rike ynglingen - som inte är svår att anknyta till dagens!


FRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Hur ser vi på det här med rikedom? Hur rika anser vi oss själva vara? Jämfört med varandra? Jämfört med verkligt fattiga?

* Hur delar vi med oss bäst? Vad finns det för samband mellan rikedom och miljöansvar?

* Jfr bibelorden "Kärleken till pengar är en rot till allt ont" och "Det är lättare för en kamel att gå igenom ett nålsöga än för en rik att gå in i Guds rike". Hur är det med oss i Sverige idag?

* Vad har vi för beredskap inför döden? Testamenten, Vita arkiv o.s.v.? Andligt - personlig tro på Jesus, bikt och bön, sista nattvarden, sista smörjelsen?

* Är en kristen mer medveten om döden än andra - eller tränger vi tvärtom undan tanken mer eftersom vi tror att vi ska "leva för evigt"?


BÖNER

* O Gud, som är deras starkhet som hoppas på dej: se med mildhet till våra böner. Ty dej förutan förmår människan ingenting. Ge oss din nåd, så att vi kan göra det du bjuder och vara dej behagliga både med vilja och gärningar. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* Vi ber dej, Herre Gud, himmelske Far, att du genom din helige Ande ville så styra och regera våra hjärtan att vi inte föraktar ditt heliga ord som den rike mannen. Och att vi så handlar med det timliga att vi inte därmed förgäter det eviga, utan gärna och mildeligen hjälper de fattiga efter vår förmåga och tar oss tillvara för högfärd och överflödighet. Ja, så att vi inte förtvivlar om sorg och bedrövelse kommer över oss, utan sätter allt vårt hopp till din hjälp och nåd - och övervinner allt med tålamod. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR
Så till sist från denna plats (predikstolen):

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. Amen. (1 Tess. 5:23-24 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* Må Gud hålla oss vakande, så att vi inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar vårt fäste, utan i stället växer till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen. (Efter 2 Petr. 3:17-18, SFB).

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.


BENEDICAMUS




VÄLSIGNELSEN
Herren välsigne och bevare er.
Herren låte sitt ansikte lysa över er och vare er nådig.
Herren vände sitt ansikte till er och give er frid.
I Guds Faderns, Sonens och den helige Andes namn.




POSTLUDIUM

måndag 5 september 2016

Inför Sextonde söndagen efter Trefaldighet (Sjuttonde söndagen efter Pingst) 2016 - Döden och livet

Du Herrens tjänare!

File:Воскрешение Лазаря.jpg


INLEDNING

Denna helg har ofta kallats "höstens påskdag" eller "lilla påsk", eftersom alla evangelietexterna handlar om hur Jesus väcker upp en död person. Söndagen infaller nästan ett halvår efter påsken, ganska nära höstdagjämningen ungefär som påsken ligger nära vårdagjämningen. "Här var mellan ljuset och mörkret en strid" - men nu på hösten går vi ju mot mörkret och döden (jfr allhelgona).

Påsk- och uppståndelsebudskapet klingar därför mera "trotsigt" men kanske också mera allvarligt den här årstiden. Döden och förgängelsen börjar göra sej påmind den här tiden, samtidigt som luften och färgerna är sköna och klara (jfr Karlfeldts uttryck om "den vår de svage kalla höst"!). Allhelgonadagens och domssöndagens allvar närmar sej - liksom vår egen dödsdag och den yttersta dagen -  och mörka kvällar inbjuder till meditation och sinnesroandakter. Men hur predikas det om detta? Lovar kyrkan mer än den har täckning för?

Dagens symbol är ett ankare (hoppets symbol) med några fiskar (en dopsymbol) runt om. Den liturgiska färgen är grön, altarljusen två och altarblommorna i blandade färger. (Eller skulle man våga sätta fram lite gula påskliljeaktiga blommor ändå?) Liturgisk musik ur den allmänna serien.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psaltaren 107:18-22 - om Guds hjälp i trångmål
  
GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Första Kungaboken 17:17-24 - om hur änkan i Sarepta (Sarefat) förlorar och återfår sin son.

EPISTEL
Uppenbarelseboken 2:8-11 - om att vara trogen intill döden och få livets segerkrans

EVANGELIUM
Lukasevangeliet 7:11-17 - om hur Jesus uppväcker änkans son i Nain

Läs Martin Luthers predikan i Huspostillan!
Läs Bengt Pleijels predikan i Sångpostillan!
Och i Himmelskt söndagsgodis!


PSALMER OCH SÅNGER PÅ SJUTTONDE SÖNDAGEN EFTER PINGST

Ge Jesus äran (SvPs1986 nr 17)
Din spira, Jesus, sträckes ut (SvPs1986 nr 35)
Du segern oss förkunnar (SvPs1986 nr 150)
Kristus lever, underbara ord (SvPs1986 nr 152)
Fram skrider året i sin gång (SvPs1986 nr 203)
O giv oss, Herre, av den tro (SvPs1986 nr 253)
Saliga de som ifrån världens öden (SvPs1986 nr 306) - en utesluten strof handlar ursprungligen om änkans son i Nain: "Gråt icke, moder! Herren torkar tåren...", jfr 2 årg.
Min Frälsare lever (SvPs1986 nr 313)
Jesus, jag dig älskar (SvPs1986 nr 359)
Herre, till vem skulle vi gå (Stora Nätpsalmboken nr 92)
Sjung i himlens ljusa höjder (Stora Nätpsalmboken nr 108)
Mitt A och O, Immanuel (Stora Nätpsalmboken nr 110)
Snart får jag skåda vad jag tror (Stora Nätpsalmboken nr 863)





TANKAR OCH IDÈER INFÖR HELGFIRANDET

* Dagen borde väl egentligen markeras som en riktig kyrkogångsdag, som en höstfest i den s.k. festlösa delen av kyrkoåret. Kan man få fram lite "påskkänsla" mitt i hösten är det väl inte fel?

* Psalmvalet bör alltså få vara präglat av "höstens påsk"-epitetet, och dessutom är ju VARJE söndag en "Kristi uppståndelses festdag". Det är faktiskt lite tråkigt att vi sjunger våra påskpsalmer så sällan, men denna helg kan vi råda bot på en del av detta ;o). Och en liten påskvers kunde vi väl sjunga varje söndag, som en påminnelse om att den är Kristi uppståndelses dag?

* Anknyt gärna till naturen och de färgskiftande och fallande löven, liksom till seden med tacksägelseringning och ljuständning till de dödas minne (jfr allhelgonahelgen i november).

* Anknyt till "fortsättningsberättelsen" om Elia som fortsätter där vi slutade förra söndagen.

* Försök koppla samman denna helg med nästa, som också handlar om liv och död ur ett evighetsperspektiv. Ja, gör riktig "reklam" för den gudstjänsten så att den evighetsviktiga gemensamma reflexionen får fortsätta.

* Kanske man - om höstvädret tillåter eller rent av uppmuntrar - borde ordna med en liten gajdad kyrkogårdsvandring efter gudstjänsten? Med kyrkkaffe i församlingsgården efteråt?


SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Kan vi med en gammal ärkebiskop för 3 år sedan säga om denna text: "Vad som verkligen hände kan vi lämna därhän?" Spelar det någon roll om änkans son verkligen uppväcktes från döden (eller för den delen änkans son i Gamla testamentet, som Hammar refererar till)? Eller är vår tro på Kristus ändå, som Hammar säger, tankekonstruktioner?

* Passar det bra att sjunga påskpsalmer idag? Varför? Varför inte?

* Är hösten mest inspirerande - med sin färgprakt - eller vemodig - med tanke på den annalkande vintern? Vilken melodi ska man t.ex. använda till "Fram skrider året i sin gång"? Kan ingen skriva en glad höstpsalm? (Om vi nu inte ska räkna Tacksägelsedagens "Kom inför Herren").

* Hur ser vi som kristna på dödsfall i familjen och på det eviga livets hopp? (Vi väntar oss väl inte precis att de ska bli uppväckta här och nu i varje fall, jfr Kaj Munks Ordet?).

* (Hur) uttrycker vi vår uppståndelsetro i begravningsseder och på gravstenar?


BÖNER

* O Herre Gud, himmelske Fader, du som har låtit din Son bli människa, för att han genom sin död skulle hjälpa oss från synden och den eviga döden; vi ber dej: Bevara oss från misströstan och tvivel, så att vi blir fasta i tron på vår käre Herre Jesus Kristus, som har makt över döden, och så att vi framhärdar i hoppet att han inte ska överge oss i vår sista stund, utan ska bevara oss och på den yttersta dagen förhärliga oss med alla sina trogna. Genom samme din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* O Herre Gud, himmelske Fader, vi prisar dej, som har givit oss din Son, Jesus Kristus, och genom honom öppnat för oss, förgängelsens trälar, den väg som leder till livet. Vi ber dej: Bevara oss fasta i tron på honom, så att vi utan fruktan kan möta den stund då du kallar oss härifrån. Låt din helige Ande förvissa oss om att vi, vare sej vi lever eller dör, hör Kristus till och i honom har del i det eviga liv som här är fördolt, men på uppståndelsens morgon ska bryta fram i härlighet. Amen.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen):

* O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen. (Rom. 11:33-36, SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

*Evighetens konung, oförgänglig, osynlig, den ende Guden - hans är äran och härligheten i evigheters evighet, amen. (1 Tim. 1:17 B2000)

* Jag uppmanar er inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus, som under Pontius Pilatus vittnade med den rätta bekännelsen: håll ert uppdrag obefläckat och klanderfritt till vår herre Jesu Kristi ankomst, som den salige och ende härskaren skall låta oss uppleva när tiden är inne, han som är alla konungars konung och alla herrars herre, som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran och den eviga makten. Amen. (1 Tim. 6:13-16 B2000).

* Fridens Gud, som i kraft av ett evigt förbunds blod har fört fårens store herde, vår Herre Jesus Kristus, upp från de döda, han må fullkomna er i allt gott, så att ni gör hans vilja. Och må han verka i oss det som behagar honom, genom Jesus Kristus. Honom tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Hebr. 13:20-21, SFB)

* All nåds Gud, som har kallat er till sin eviga härlighet i Kristus, han skall upprätta, stödja, styrka och befästa er, sedan ni en kort tid har lidit. Hans är makten i evighet, amen. (1 Petr. 5:10, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.