söndag 30 juni 2019

Inför Tredje söndagen efter Trefaldighet (Fjärde söndagen efter Pingst) 2019 - Förlorad och återfunnen

Helgens bibelbok: JOHANNESEVANGELIET. Jo, du hinner läsa hela, jag lovar, det tar inte längre tid än ett ordinärt debatt- eller underhållningsprogram. Alternativt kan du lyssna och titta!

 

Du Herrens tjänare!




INLEDNING

Om Lukasevangeliets 15 kapitel kallas "De förlorades kapitel", så kan denna söndag - vars evangelietexter uteslutande är hämtade från detta kapitel - med lika stort skäl kallas "De förlorades söndag". Och hoppet ligger i att det förlorade kan bli det återfunna - eftersom Jesus, som han själv säger, "har kommit för att söka upp och rädda det som var förlorat".

Söndagen är lätt att koppla ihop med närmast föregående, den med rubriken "Kallelsen till Guds rike." Inbjudan är densamma nu (som alltid), men man kanske kan säga att vårt hopplösa tillstånd accentueras ännu tydligare i dagens texter, paradoxalt nog på samma gång som texterna betonar vårt oerhörda värde i Guds ögon!

Stefan Swärd ger oss en viktig påminnelse om detta.


TEXTER

PSALTARPSALM
Psalt. 119:170-176 - det bortsprungna fårets bön om att bli upphittat

GAMMALTESTAMENTLIG LÄSNING
Jesaja 51:1-3 - om Abraham och Sara och trösten åt Sions ruiner

EPISTEL
Efesierbrevet 2:1-10 - om att vi var döda i synd men är frälsta av nåd genom tron

EVANGELIUM
Lukasevangeliet 15:8-10 - om kvinnan och det borttappade silvermyntet, jfr FreeBibelImages och sången "Hejsan vänner, ropade en tant" (Kyrksång) av Hans Blennow. Jfr även Johan Runius´ lika originella psalm Alla ni som er anfäktar, v. 11-14!

Läs predikan av Martin Luther i Huspostillan!
Läs predikan av Bengt Pleijel i Sångpostillan!
Och i Himmelskt söndagsgodis! Med mera godis!



PSALMER OCH SÅNGER PÅ TREDJE SÖNDAGEN EFTER TREFALDIGHET

Kristus vandrar bland oss än (SvPs 1986 nr 40)
Vilken vän vi har i Jesus (SvPs 1986 nr 48)
Se, Jesus är ett tröstrikt namn (SvPs 1986 nr 42)
Vår store Gud gör stora under (SvPs 1986 nr 101), jfr Per Nordslettens variant i Sionstoner!
Just som jag är (SvPs 1986 nr 222)
Oändlig nåd (SvPs 1986 nr 231)
O salighet, o gåtfullhet (SvPs 1986 nr 234)
Som en härlig gudomskälla (SvPs 1986 nr 235)
Bort med tanken, sorgsna hjärta (SvPs 1986 nr 241)
Jag nu den säkra grunden vunnit (SvPs 1986 nr 245)
Bar du min börda (SvPs 1986 nr 282)
Jesus, du min glädje (SvPs 1986 nr 354)
Varför gick vi bort att söka (SvPs 1986 nr 531)
I dig, o Herre Jesus kär (SvPs 1986 nr 543)
Du som med Guds fred mej hälsar (Stora Nätpsalmboken nr 97)
Jesus kärlek är så underbar (Stora Nätpsalmboken nr 98)
Alla ni som er anfäktar (Stora Nätpsalmboken nr 501)
Minns mej, o Herre (Stora Nätpsalmboken nr 539)
För dig, min Gud, jag klagar (Stora Nätpsalmboken nr 542)
* Han fann mej (Fria psalmboken)




TANKAR OCH IDEER INFÖR HELGFIRANDET

* Sjung Hans Blennows underbara sång tillsammans (mel. med noter i Kyrksång, Verbum 2001):

"Hejsan, vänner," ropade en tant. / "En sån tur jag hittade min slant! / Tio silverslantar fanns förut / i min börs, men en trillade ut. / Jag har letat, sopat hela huset, / flyttat möbler, lyst mej för med ljuset. / Kom och se på slanten som jag fann. / Är den inte rund och blank och grann? // Nu så ska jag ställa till med fest: / bullar, tårta, korv och glass och läsk. / Inget knussel på en sådan dag, / inte när man är så glad som jag!" / En gång kommer ängarna att sjunga / så att hela himlen börjar gunga, / om en enda en utav oss vill / tro på Gud och höra honom till."

SAMTALSFRÅGOR FÖRE OCH EFTER GUDSTJÄNSTEN

* Är kvinnan i dagens text Gud själv, i så fall en av de finaste kvinnliga gudsbilderna i Skriften? (Den finaste är förstås Sofia, Visheten i Ordspråksboken 1-8). Eller är hon Kristi brud, den gode Herdens fru, hans kyrka och församling, som har precis samma sinne gentemot de förlorade som han? Båda tolkningarna finns genom kyrkans historia.

* Varför finns "Hejsan vänner, ropade en tant" inte med i Den svenska psalmboken?


BÖNER


* O Herre Gud, du som inte upphör att söka de förvillade och som inte tröttnar på att leda dem som vunnits av din kärlek: Ge oss en rätt tro på dej, så att vi alltid fruktar och älskar ditt heliga namn. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

* O Herre, all nåds Gud, du som sänt din Son, vår Herre Jesus Kristus, i världen för att uppsöka och frälsa det förlorade, vi ber dej: Bevara oss alltid i tron, och om våra själar dras bort från dej, hjälp att vi då, genom ditt heliga ord och din försyns skickelser, återförs till dej. Hjälp oss att inte förtrösta på något annat än på din oförskyllda nåd. Väck hos oss en rätt omsorg om alla vilseförda, att de må komma åter till dej, och må dina änglar i himmelen kunna fröjdas också över oss, dina förlorade men återfunna barn. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre, Amen.

 [I samband med ev. tacksägelseringning] Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång, att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet, må vara beredda till en salig hädanfärd.

och låt vid hädanfärden min blick ej släppa dig.
När våndan trycker anden i sista kampens nöd,
kom då och lossa banden, o Jesus, för din död.

Träd i min sista timma själv för mitt öga fram,
ack, låt mig då förnimma din bild på korsets stam.
Dess drag jag då vill gömma i djupet av min själ
och dödens smärta glömma. Den så dör, den dör väl.


LOVPRISNINGAR OCH SLUTÖNSKNINGAR

Så till sist från denna plats (predikstolen): 

* Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Och må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Amen. (Rom. 16:5,13 SFB)

* Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef. 3:20 SFB)

* Guds frid, som övergår allt förstånd, bevare era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. (Efter Fil. 4:7)

* Må så Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver. Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen. (Efter Fil. 4:19-20 SFB)

* Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning. Amen. (2 Tess. 2:16-17 SFB)

* Må Her­ren rädda oss från allt ont och hjälpa oss in i sitt him­mels­ka ri­ke. Hans är härlig­he­ten i evig­he­ters evig­het, amen. (Efter 2 Tim. 4:18 B2000)

* Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande - den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre - honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet. Amen. (Jud. v. 24-25, SFB)

* Lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

2 kommentarer:

  1. Hej Andreas, vilket kulturarv du för vidare - och förklarar! Djupt imponerad. Har nu också efter en tids sökande i din blogg förstått att jag skulle kunna använda den som en slags "encyklopedi". Med din struktur så skulle jag till exempel kunna hitta när i kyrkoåret (eller till vilket tillfälle) en psalm sjungs. Jag har letat efter psalm 190 (Bred dina vida vingar) och försökt förstå i vilka sammanhang (liturgiskt och andra) man brukar sjunga den. Om man kunde lägga till en sökfunktion i din blogg skulle den bli ett "kulturbibliotek". Tack för att du jobbar på. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för uppmuntran! Ja, jag "snyltar" ju på det kulturarv och bibelarv jag själv tagit emot, men visst är det viktigt även med "bibliotekarier". Just Bred dina vida vingar är ju till sin karaktär en kvällspsalm och därmed sällan sjungen i högmässorna, men jag har varit med om att sjunga den även på förmiddagsbegravningar och t o m en morgonbön i skolkyrkan (en bön för dagen - en bön om att sedan i frid kunna gå också till nattens vila). Vi i vår familj har sjungit den ett par gånger efter att ha klättrat i Bodagrottorna (Europas största urbergsgrotta här i Iggesund) eftersom David just i grottan upplevde att "under dina vingars skugga" fick han ta sin tillflykt till dess att det onda var förbi (Psalt. 57). Det känns faktiskt tryggt att få vara hopkrupen och gömd nere i en grotta ("du kan inte ta mig" :o). Urberget/klippan breder liksom ut sina vingar till skydd. Allt gott i tjänsten - tack för att du jobbar på du med :)

    SvaraRadera